Blu-Ray Review: Inception

Christopher Nolan maakt dromen werkelijkheid.

Regie: Christopher Nolan | Cast: Leonardo DiCaprio (Dom Cobb), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ellen Page (Ariadne), Tom Hardy (Eames), Ken Watanabe (Saito), Cillian Murphy (Fischer), Marion Cotillard (Mal) e.a. | Speelduur: 147 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 22 juli 2010 | Retail release: 3 december 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.4 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1, Duits, Italiaans en Frans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 5051888067949 | FilmTotaal Recensie

Na zijn eerdere meesterwerken en de monsterhit The Dark Knight (2008) keek de gehele filmwereld uit naar Christopher Nolans Inception, die afgelopen zomer in de bioscoop verscheen. Dat de psychologische thriller een succes ging worden was bij voorbaat overduidelijk, aangezien Nolan enerzijds medewerking kreeg van een ijzersterke cast en anderzijds maakte de eerste teaser trailer al enorm nieuwsgierig. Het enige dat het succes mogelijk in de weg zou staan, was het onduidelijke plot dat tot aan de première redelijk vaag bleef. In de States opende de film in het eerste weekend goed, maar niet overdonderend. Net als de waardering van het publiek en de critici was de uiteindelijk eindscore aan de internationale box office dat zeker wel. Met $825 miljoen aan opbrengsten en flink wat dromen verder kan Inception nu herbeleefd worden via de 2-disc special edition Blu-Ray, die sinds begin deze maand verkrijgbaar is.

SYNOPSIS
In Inception is Dom Cobb (DiCaprio) een meesterdief, gespecialiseerd in het "stelen" van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Inception of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Inception een mooie 87%. De IMDb noteert iets hoger met een 9,0 (bij ruim 225 duizend stemmen) en staat daarmee op de zesde plaats in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 8,7. Onze recensent Kaj van Zoelen geeft 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker WeWereWarned: ...Serieus, wat een goede film! Alles gaat een beetje snel, soms moeilijk om iets te begrijpen, maar echt een zot goede film! En de muziek is prachtig!
Het productiebudget van Inception bedroeg circa $160 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film bijna $63 miljoen en eindigde op zo'n $292,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $825,5 miljoen. In Nederland leverde de psychologische thriller $9,7 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de 2 disc special edition Blu-Ray uitgave van Inception. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met een wat goedkope kartonnen sleeve eromheen. De fraaie vormgeving komt redelijk overeen met de eerdere filmposters van Inception en combineert meerdere scenes uit de thriller. Een 7. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Inception bevat naast BD-Live toegang een gemiddelde hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van zo'n anderhalf uur. Je zou van een uitgave van één van de grootste en hoogst gewaardeerde blockbusters van 2010 toch wat meer verwachten. Zeker aangezien we te maken hebben met een 2-disc special edition. De extra's die we zien zijn echter wel erg fraai en daarom alsnog een 7,5. Hieronder de meest opvallende extra's:

De Picture-in-Picture afspeelmogelijkheid die van de film een lange documentaire maakt. Er komen beelden vanachter de schermen naar voren en we zien en horen veelvuldig de cast en crew. Er wordt o.a. stilgestaan bij de visual effects en de vele stunts in Inception. Ook wordt via de optie "Jump richt to the action" de mogelijkheid geboden de beelden te bekijken via korte docu's. Dan wordt het méér een "Making of".

Met acteur Joseph Gordon-Levitt betreden we de wereld van de droom. Via enkele psychologen en andere kenners krijgen we meer uitgelegd over de nachtelijke avonturen tijdens onze slaap. Zeker interessant mocht je hier verder weinig over gezien/gelezen hebben.

De aanrader van de schijf. Dit is namelijk een prequel op Inception, waarin we zien hoe de personages Cobb, Arthur en Nash worden geworven door Cobol Engineering. Het wordt in de vorm van een strip aan de fan gebracht. Kijken dus!

Je kunt via "5.1 Inception soundtrack" naar de soundtrack luisteren (fraai!), trailers/tv-spots bekijken en er is een art/promogalerij.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Voor velen zal Inception dé film van het jaar zijn en het zou mede daarom ook zeer onwaarschijnlijk zijn dat Warner Bros. met een middelmatige Blu-Ray uitgave op de proppen zou kunnen. Dit is dan ook niet gebeurd. Het niveau van de schijven is van de bovenste plank, zowel in beeld als geluid. Een dikke 10 voor beide. Die denderende trein, gewoon heerlijk!

CONCLUSIE
Christopher Nolan bewijst met Inception wederom een topregisseur te zijn en met een redelijk diepgaand verhaal een toegankelijke blockbuster af te leveren die er bij het grote publiek makkelijk ingaat. Met een prima cast, mooie visual effects en de bijhorende iets wat duistere "Chris Nolan" sfeer blijft de regisseur voorlopig ook in zijn eigen droom, aangezien hij tot op heden nog geen slechte film heeft afgeleverd.
De Blu-Ray van Inception is van topkwaliteit. De beste beeld- en geluidskwaliteit worden helaas niet helemaal aangevuld met een reeks uitgebreide extra's. Ook de sleeve is wat simpel, maar daar zal de liefhebber van de standaard Blu-Ray keepcase niet lang bij stil staan. (Hoogstwaarschijnlijk) Een must-have van een groot deel van de bezoekers van FilmTotaal.

FT cijfer
8,7
Beeld
10
Geluid
10
Extra's
7,5
Verpakking
7
Conclusie
BIJNA DONKERBLAUW

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Inception is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij de FilmTotaal DVD Shop. Met dank aan de uitgever Warner Bros. Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.