Blu-Ray Review: The Expendables

Hét explosieve spektakel van 2010 bomvol actiehelden.

Regie: Sylvester Stallone | Cast: Sylvester Stallone (Barney Ross), Jason Statham (Lee Christmas), Jet Li (Ying Yang), Dolph Lundgren (Gunner Jensen), Eric Roberts (James Munroe), Mickey Rourke (Tool) e.a.| Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 19 augustus 2010 | Retail release: 21 december 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 7.1 en DD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8715664081136 | FilmTotaal Recensie

Eind 2008 werd bekend dat Sylvester Stallone bezig was met een ouderwetse "jaren '80"-actiefilm met snoeiharde actie, veel geweld, explosies en onverwoestbare actiehelden, zoals we uit die periode kennen. Voor de The Expendables verzamelde Stallone, die de film zelf regisseerde, vervolgens een indrukwekkende cast om zich heen, aangezien Sly uiteraard zelf de voornaamste hoofdrol op zich nam. Actiehelden als Dolph Lundgren, Jet Li, Jason Statham, Terry Crews, Mickey Rourke, Steve Austin, Randy Couture, Eric Roberts, Bruce Willis en zelfs zijn grote "concurrent" Arnold Schwarzenegger duiken op in het spektakel. Grootste afwezige in de film is de Belgische spierbundel Jean-Claude van Damme, die in dezelfde periode als Stallone furore maakte als onverslaanbare actieheld. Het eindresultaat, dat afgelopen zomer in de bioscoop verscheen, werd wisselend ontvangen door het publiek en de critici. Sommigen waren zeer enthousiast, anderen sceptisch vanwege de flinterdunne verhaallijn. De opbrengsten aan de bioscoopkassa waren desondanks zeer aangenaam te noemen. Een tweede deel zit dan ook in de pijpleiding. The Expendables is sinds eind 2010 op Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In The Expendables kiezen "The Expendables" zelf hun missies en leggen aan niets of niemand verantwoording af. Ze vechten niet voor geld of roem, maar ze willen hopeloze, gruwelijke toestanden uit de wereld helpen. Wanneer de Verenigde Staten en enkele andere landen hen vragen om een corrupte Zuid-Amerikaanse dictator te elimineren die zijn land in een puinhoop heeft veranderd, pakken ze de wapens op en gaan ze de strijd aan een machtige crimineel.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Expendables of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Expendables een vrij lage 41%. De IMDb noteert flink wat hoger met een 6,8 (bij ruim 65 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,1. Onze recensent Kaj van Zoelen geeft 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie en was dus zeer enthousiast over het actiespektakel.
De bondige reactie van FT bezoeker Swoopp: ...Als je van dikke actie houdt en geweldige ontploffingen dan zit je bij deze film goed. Het geluid en beeld op de blu-ray zijn echt geweldig, In de bioscoop trilde je weg uit je stoel en thuis trilde ik weg van de bank...
Het productiebudget van The Expendables bedroeg circa $80 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film bijna $35 miljoen en eindigde op $103 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een mooie $274,5 miljoen. In Nederland leverde de actiefilm een keurige $2,7 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van The Expendables. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een fraaie sleeve. De vormgeving is gebaseerd op een eerdere filmposter. Het ziet er erg fraai uit en ook de schijven zien er ten opzichte van vele andere uitgaves mooi uit. Een 7,5. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar | Comic Con 2010 Panel | From the Ashes: Post Production and Release | The Ultimate Recon| Bloopers | Deleted Scene | Interview: Cast & Crew | Behind the Scenes
Disc 2: Dvd met de hoofdfilm

De Blu-Ray van The Expendables bevat een ruime hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van ruim drie (!) uur. De meest vermakelijke extra is From the Ashes: Post Production and Release, waarin op een toch iets afwijkende wijze naar de totstandkoming van de film wordt gekeken. Er wordt namelijk ingezoomd op post-productie van de film. In deze fase wordt de film in elkaar gezet en afgrond voor de bioscooprelease. Wel wat lang met een klein half uur, maar zeker vermakelijk. Ook aardig is de extra The Ultimate Recon waarin de cast/crew ingaat op een groot aantal scenes uit de film. Ook ontbreekt een wat meer allround Behind the Scenes extra en een audiocommentaar niet. Helaas is er maar één Deleted Scene aanwezig. Deze had ook bij de Bloopers kunnen zitten, aangezien acteur Dolph Lundgren een grap probeert te vertellen. De extra bijgevoegde Dvd is leuk, maar ook een beetje misplaatst, aangezien deze vaak bedoeld is voor de kinderkamer/-stoel. En dit is nou juist een film die ouders daar niet graag zien rondslingeren. Het geheel aan extra's is variërend en verdient daarom een 8,5.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ

Oké het beeld is niet onaardig, naar wens zelfs. Het geluid daarentegen is geweldig en dat kan eigenlijk ook niet anders. De gehele film is ingezet op hevige actiescènes met flinke explosies, wapengeweld en vechtpartijen. De 7.1 DTS-HD track is echt iets voor de fan van oorverdovend geluid. (Niet te hard zetten overigens... Zonde van je boxen.) Zoals gezegd is het beeld wat minder goed. Wat er mist is met name de scherpte tijdens de veelvuldig aanwezige donkere scenes. Hier had men even langer stil bij moeten staan, aangezien het beeld regelmatig te donker wordt, waardoor details (deels) wegvallen. Andere uitgaven hebben dit beter voor elkaar. Een dikke 10 voor het geluid, een 8,5 voor het beeld.

CONCLUSIE
The Expendables heeft veel weg van een "ouderwetse" actietopper. Veel geweld, explosies, wapens, vechtscenes, wat droge humor en een flinke dosis oneliners. Ook de benodigde spierbundels zijn aanwezig en in dit geval zijn het allemaal zeer bekende acteurs uit het heden en verleden. De grootste fan van de film kan echter niet ontkennen dat de film maar zeer weinig om het lijf heeft en dat de kritieken op dat punt ook zeker terecht zijn. Desondanks is het logisch dat menigeen uitkijkt naar het tweede deel, waarin Bruce Willis waarschijnlijk een grotere rol krijgt. Nu dat Arnold Schwarzenegger geen politieke rol meer vervult, zou het zomaar kunnen dat ook hij een grotere act de présence geeft.
De Blu-Ray zit goed in elkaar. Het beeld is oké, maar het geluid is zeer overdonderend! De bijgevoegde extra's zijn ook volop aanwezig en zijn gelukkig redelijk afwisselend. Al met al de ideale schijf voor de liefhebber van het genre én ook zeker voor mensen die hun surroundset tot het uiterste willen laten gaan. De vraag is wel waarom een 16+ film een extra Dvd meegeleverd krijgt. Leuk, maar The Expendables is niet bepaald een film voor in de kinderkamer of op de achterbank.

FT cijfer
7,1
Beeld
8,5
Geluid
10
Extra's
8,5
Verpakking
7,5
Conclusie
DONKERBLAUW

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van The Expendables is er ook 1 disc Dvd versie en een exclusieve Blu-Ray Collectors Edition (zie hieronder) verkrijgbaar, o.a. bij de FilmTotaal DVD Shop. Met dank aan de uitgever Dutch Film Works voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.