Blu-Ray Review: The Social Network

David Fincher maakt zelfs over Facebook een prachtfilm.

Regie: David Fincher | Cast: Jesse Eisenberg (Mark Zuckerberg), Andrew Garfield (Eduardo Saverin), Justin Timberlake (Sean Parker), Rooney Mara (Erica Albright), Rashida Jones (Marylin Delpy), Armie Hammer (Cameron Winklevoss/Tyler Winklevoss) e.a. | Speelduur: 120 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 28 oktober 2010 | Retail release: 16 februari 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels, Frans DTS-HD MA 5.1 Beschrijvend Engels DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712609668780 | FilmTotaal recensie

Bijna iedereen heeft ondertussen een accountje op Facebook. Al is het alleen maar om te kijken wat je "vrienden" plaatsen op hun persoonlijke pagina of aan te geven dat je deze Blu-Ray Review "leuk" vindt. Toen midden 2009 bekend werd dat Se7en / The Curious Case of Benjamin Button-regisseur David Fincher een film over deze grootste social network website ter wereld ging maken, fronsten velen hun wenkbrauwen. Een film over een website? Nadat het drama september verleden jaar in première ging, was iedereen het er (wederom) over eens: geef Fincher een goed script (in dit geval van Aaron Sorkin) en hij maakt er een topfilm van. The Social Network is op alle vlakken uitgegroeid tot een enorm succes. Het won al ruim 50 filmprijzen, waaronder drie Oscars, drie Golden Globes en twee BAFTA awards, gooide hoge ogen aan de wereldwijde Box Office en werd door (bijna) alles en iedereen lovend beoordeeld. Een 2-disc Blu-Ray is sinds midden februari verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In The Social Network zit Mark Zuckerberg, Harvard student en computerprogrammeringsgenie, op een herfstavond in 2003 achter zijn computer te werken aan een nieuw idee. Wat begint in zijn studentenkamer, wordt al snel een wereldwijd sociaal netwerk en een revolutie in communicatie. Nog geen zes jaar en 500 miljoen vrienden later is Mark Zuckerberg de jongste miljardair in de geschiedenis... Maar voor deze ondernemer, heeft succes zowel persoonlijke als juridische complicaties.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Social Network of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
De film van David Fincher was voor in totaal acht Oscars genomineerd, waaronder voor Beste Film, Beste Mannelijke Hoofdrol (Eisenberg), Beste Regie en Beste Script. Het won uiteindelijk in de laatste categorie en in Editing en Filmmuziek. Op Rotten Tomatoes krijgt The Social Network met 96% bijna het volle pond. De IMDb noteert een 8,1 (bij ruim 93 duizend stemmen) en het staat daarmee op # 183 in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk ook een 8,1. Naar aanleiding van haar recensie geeft FT recensent Cecile Elffers 3,5 ster aan de film over de oprichter(s) van Facebook.
De reactie van FT bezoeker Jerona: ...Mooi aan deze film vind ik dat er geen duidelijke scheiding 'good guy/bad guy' is, maar dat daar over te twisten valt (zoals in het echte leven). Verder is er het geweldige acteerwerk van Jesse Eisenberg en Andrew Garfield en is de film visueel erg mooi geworden, ondanks de toch wat gewone settings.
Het productiebudget van The Social Network bedroeg circa $40 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Finchers achtste speelfilm ruim $22,5 miljoen en eindigde op $96,8 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $221 miljoen. In Nederland werd ruim $1,3 miljoen verdiend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van The Social Network. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met een vergelijkbare sleeve eromheen. De vormgeving is redelijk uniek te opzichte van eerdere posters. Herkenbaar, maar niet direct fraaier. Een 6. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar met David Fincher | Audiocommentaar met Aaron Sorkin & Cast
Disc 2: How Did They Ever Make a Movie of Facebook | David Fincher & Jeff Cronenweth on the Visuals | Angus Wall, Kirk Baxter and Ren Klyce on Post | Trent Reznor, Atticus Ross and David Fincher on the Score | Ruby Skye VIP Room: Multi-Angle Scene Breakdown | In the Hall of the Mountain King: Music Exploration | Swarmatron
De Blu-Ray discs van The Social Network bevatten een ruime hoeveelheid extra's met een gezamenlijke speelduur van bijna 2,5 uur. Op de eerste schijf staan naast de hoofdfilm alleen twee audiotracks met commentaar. De eerste is met regisseur Fincher, de tweede met scriptschrijver Sorkin en de cast bestaande uit Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer en Josh Pence. Op de tweede Blu-Ray schijf staat als eerste de indrukwekkende vierdelige docu How Did They Ever Make a Movie of Facebook van ruim anderhalf uur. Het is een prima "making of" met veel beelden van achter de schermen, een flinke zoom op de cast en de verschillende facetten van de (post-)productie. Erg interessant voor de fans van Fincher en Sorkin. De overige extra's zijn een stuk korter en gaan o.a. in op de belichting en opnameapparatuur, de post-productie en ook de muziek uit de film komt flink onder de aandacht. Als laatste is de Ruby Skye VIP Room: Multi-Angle Scene Breakdown. Je kunt de scene op verschillende manieren bekijken. Erg fraai gedaan en net als de eerder genoemde lange docu How Did They Ever Make a Movie of Facebook een must. Een 9 voor de extra's!

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Een van de belangrijkste onderdelen van de film is de sfeer die de regisseur heeft willen neerzetten. Op deze Blu-Ray schijf komt dit prachtig tot leven. Mocht je de film eerder in een ander formaat hebben gezien, dan is een tweede kijkbeurt in High Definition zeker aan te raden. Het geluid bij de hoofdfilm komt via een DTS-HD 5.1 track. Hoe goed de film ook is, het is niet de titel om aan te zetten om je surroundset uit te proberen. Ondanks dat de film zich centreert op dialoog, zit het goed in elkaar. Een 10 voor het beeld en een 9 voor het geluid.

CONCLUSIE
The Social Network had met Black Swan, True Grit, 127 Hours en uiteraard The King's Speech een aantal geduchte tegenstanders tijdens de Oscaruitreiking eind februari. Zoals we weten ging de belangrijkste prijs voorbij aan de neus van Fincher. Toch had de film de Oscar verdiend, aangezien zowel de film, de regisseur, het script van Sorkin, de hoofdrolspeler, de editing als de muziek afzonderlijk waren genomineerd. Jammer voor Fincher, maar zijn volgende film The Girl with the Dragon Tattoo maakt hoogstwaarschijnlijk ook weer voldoende indruk.
De Blu-Ray verdient ook zeker een prijs. De schijven zijn goed gevuld en de docu How Did They Ever Make a Movie of Facebook is een aan te raden docu. Het beeld en geluid van de hoofdfilm zijn zoals ze horen van prima kwaliteit. Al met al een uitgave voor in het hoekje klassiekers of gewoon bij de andere David Fincher films.
FT cijfer
8,1
Beeld