Blu-Ray Review: Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole

Zack Snyders visueel zeer hoogstaande animatiefilm tussen Watchmen en Sucker Punch.

Regie: Zack Snyder | Cast: Jim Sturgess (Soren), Hugo Weaving (Noctus), David Wenham (Digger), Emily Barclay (Gylfie), Ryan Kwanten (Kludd), Helen Mirren (Nyra), Geoffrey Rush (Ezylryb), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 28 september 2010 | Retail release: 2 maart 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.4 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 Frans, Nederlands, Vlaams, Duits, Spaans, Italiaans DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | EAN: 5051888071830 | FilmTotaal recensie

Na het regisseren van een reeks videoclips en reclamefilmpjes debuteerde Zack Snyder in 2004 met de succesvolle horror-remake Dawn of the Dead. Met zijn volgende film, de graphic novel verfilming 300 (2006), brak hij door bij het grote publiek, aangezien het zeer sterk presteerde aan de internationale Box Office en goede kritieken ontving. Vervolgens koos hij met de verfilming van Watchmen, de "beste" comic aller tijden, voor een van de grootste uitdagingen uit de filmgeschiedenis. Het eindresultaat draaide uit op een lichte financiële flop, maar werd net als 300 geprezen om het visuele aspect. De magere score aan de bioscoopkassa betekende niet dat Warner Bros. het vertrouwen in hem verloor. Hij mocht namelijk aan de slag met Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole, een verfilming van de eerste drie boeken van de vijftiendelige Guardians of Ga'Hoole boekenserie van Kathryn Lasky. Ook deze uilenfilm groeide niet uit naar een overdonderend financieel succes, maar werd echter wel weer op handen gedragen vanwege het zeer fraaie visuele geweld. Sinds kort zijn de prachtige avonturen van de uilen (her) te beleven op een prima Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Legend of the Guardians droomt de jonge uil Sören ervan zich ooit bij de 'Bewaarders van Ga'Hoole' te voegen. Zijn oudere broer Kludd doet er alles aan om meer aandacht en liefde van hun vader te krijgen dan zijn jongere broer. Maar de jaloezie van Kludd heeft vreselijke gevolgen als beide jonge uilen vallen uit hun nest en landen recht in de klauwen van de Volmaakte Strijders. Het is nu aan Sören om een moedige ontsnappingspoging te ondernemen met de hulp van andere dappere jonge uilen. Samen vliegen ze over de zee en door de mist om de Grote Boom te vinden, de basis van de legendarische Bewaarders. Zij zijn Sörens enige hoop om de Volmaakte Strijders te verslaan en de uilenkoninkrijken te redden.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Legend of the Guardians of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Legend of the Guardians 51%. De IMDb noteert een flink betere 7,0 (bij ruim 14 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,3. Naar aanleiding van zijn recensie geeft FT recensent Evert de Vries 3 sterren aan de film over de verfilming van de kinderboeken van Kathryn Lasky.
De reactie van FT bezoeker Annefleur: Hele mooie film! Zeker genoten van de animaties enzo! Hopelijk is dit de eerste film van een reeks geweldige films!
Het productiebudget van Legend of the Guardians bedroeg circa $80 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de Zack Snyders vierde film ruim $16 miljoen en eindigde op bijna $56 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op ruim $140 miljoen. In Nederland werd een forse $1,7 miljoen verdiend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Legend of the Guardians. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is vergelijkbaar met een eerdere poster. Een 6,5. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: True Guardians of the Earth | Maximum "Kid" Mode - Explore the world of Ga'Hoole | Legend of the Guardians: Armor up With Soren and Eglantine | Match the Owl Treats | Legend of the Guardians: Rise of the Guardians | Looney Tunes: Fur of Flying | Artwork galleries | "To The Sky" Music video by Owl City
De Blu-Ray van Legend of the Guardians bevat naast BD-Live toegang een redelijke hoeveelheid extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n half uur. De extra's zijn voornamelijk op kinderen gericht. Er zijn (best aardige) spelletjes aanwezig en kan er gekeken worden naar een Looney Tunes tekenfilmpje Fur of Flying met Roadrunner. Leuk en interessant is de Maximum "Kid" Mode - Explore the world of Ga'Hoole waarin de uil Soren via picture-in-picture meer details prijs geeft over de totstandkoming van de hoofdfilm. Ook True Guardians of the Earth is aardig, aangezien het iets meer vertelt over de echte uilen van onze wereld. Via Rise of the Guardians kan je kijken naar een alternatief begin van de film van Zack Snyder. Een 7,5.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Als je vandaag of morgen een audiozaak binnenstap, dan kan het zomaar zo zijn dat deze Blu-Ray aanstaat ter promotie van de nieuwste schermen en audiosets. Het is namelijk een schijf van de bovenste plank en dan niet alleen vanwege de perfecte animatie die Snyder en zijn team uit de computer heeft getoverd. De kleuren zijn namelijk geweldig en de scherpte adembenemend. Ook de geluidskwaliteit is super. Het volle geluid benut alle kanalen zoals het hoort en bij sommige van de gesprekken tussen de uilen is het bijzonder genieten. Uiteraard zijn de actiescènes ook een genot. Aan deze schijf klopt alles. Zowel het beeld als het geluid krijgen een 10.

CONCLUSIE
De animatie in Zack Snyders Legend of the Guardians is echt geweldig en dat zorgt er gelukkig voor dat er iets tegenover het dunne verhaallijn staat. Dit is overigens ook te horen bij Snyders nieuwste film, Sucker Punch. Eigenlijk voor beide titels niet zo'n groot probleem. Legend of the Guardians is voornamelijk op de jongere doelgroep gericht en Sucker Punch verkoopt zich als een visueel actiespektakel. Het is te hopen dat Snyder zich herpakt bij zijn volgende Warner Bros. project Superman: Man of Steel, aangezien er dan wel wat meer verhaal wordt verwacht. Misschien zien we daarna nog eens een tweede deel van Legend of the Guardians.
De Blu-Ray van Legend of the Guardians is een prima uitgave. Beeld en geluid zijn geweldig en de extra's zijn bovengemiddeld. Al met al pima demonstratiemateriaal en een puike schijf voor de liefhebber.

FT cijfer
7,3
Beeld