Blu-Ray Review: New Kids Turbo (Director's Kut)

De vijf idiote Maaskantjes waar heel Nederland voor uitliep.

Regie: Steffen Haars en Flip van der Kuil | Cast: Huub Smit (Richard Batsbak), Tim Haars (Gerrie van Boven), Wesley van Gaalen (Rikkert Biemans), Steffen Haars (Robbie Schuurmans), Flip van der Kuil (Barrie Butsers), e.a.| Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 9 december 2010 | Retail release: 12 april 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Engels, Nederlands voor doven | EAN: 8713053815508 | FilmTotaal recensie

Niet alleen de vijf hoofdpersonages in New Kids Turbo tartten elke verbeelding, maar ook de resultaten aan de bioscoopkassa waren velen malen beter dan verwacht. Nadat de Nederlandse actiekomedie begin december afgelopen jaar in première ging, werd meteen het openingsrecord van Komt een vrouw bij de dokter (2009) verbroken en was het vervolgens binnen een recordtijd platina (400.000 bezoekers) en diamant (1 miljoen bezoekers). Producent Eyeworks kan wederom terugkijken op een succesvolle filmproductie, aangezien het bedrijf van Reinout Oerlemans eerder verantwoordelijk was voor het reeds genoemde drama Komt een vrouw bij de dokter, het drama De Gelukkig Huisvrouw (2010) en de familiefilm Dik Trom (2010). De records die door de "New Kids on the Block" werden neergezet, moesten onlangs - en zeker niet onverwacht - worden overgedragen aan Gooische Vrouwen (2011), de komedie die op dit moment alle records lijkt te breken die er in het Nederlandse filmlandschap zijn neergezet. New Kids Turbo is sinds kort in mooie Blu-Ray uitgave verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In New Kids Turbo heeft de crisis toegeslagen. Ook de hangjongeren Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie in het Brabantse dorpje Maaskantje zijn door misverstanden hun banen kwijtgeraakt. Zelfs nog erger, hun uitkeringen zijn stopgezet. Met slechts één logische oplossing, nergens meer voor betalen, loopt alles uit de hand.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van New Kids Turbo:

WAARDERING & BOX OFFICE
De IMDb noteert een 6,8 (bij ruim 1.500 stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,3. Naar aanleiding van zijn recensie geeft FT recensent Thierry Verhoeven 3 sterren aan de Nederlandse komedie.
De reactie van FT bezoeker Visualcatch: Als je er van houdt kun je niet objectief naar deze film kijken. Ik hou ervan, en daarom geef ik deze harde, platte actiecomedy gewoon een dikke 5 uit 5. Gewoon omdat het kan, KUT!
Het productiebudget van New Kids Turbo bedroeg circa $1,5 miljoen. In het eerste weekend in Nederland verdiende de eerste New Kids bioscoopfilm ruim $1,6 miljoen en eindigde op bijna $8,8 miljoen. Ook in Duitsland zijn de New Kids geliefd en de film gaat deze maand in een record aantal bioscopen in première.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de single disc "Director's Kut" Blu-Ray uitgave van New Kids Turbo. Het recensie-exemplaar komt in een standaard doorzichtige Dvd (!) keepcase met daaromheen een kartonnen sleeve met een klap die opgeslagen kan worden om de "Unieke metalen hanger" met de tekst "Maaskantje" eruit te kunnen halen. De vormgeving komt overeen met de eerdere filmposter. Op de hoes staat vermeld dat er een rol in de opvolger valt te winnen. Het geheel past geheel in de sfeer van de film. Voor de verzamelaar is echter wel jammer dat er een Dvd hoes is gebruikt. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar | Making Of New Kids Turbo | Kut! | Première | Bam! | Kits & Poep | Schieten Jonguh! | Knoepert | Majorca Bar | Henry van Loon Unkut | New Kids in Concert | Kapitein Kogel | Kiekt Um Goan | Gradje | Op de Radio | Trailers | Videoclip Turbo | Photogallery Foxy Magazine | Uitreiking Diamanten Film
De Blu-Ray van New Kids Turbo bevat een flink aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n 1,5 uur. Op de hoes en uiteraard in het menu staan een enorme hoeveelheid extra's opgesomd. Veel van de extra's zijn echter in een scheet weer voorbij. De toevoegingen die wat meer body hebben zijn het audiocommentaar van de hoofdrolspelers en Making Of New Kids Turbo van ruim 1 uur. De overige extra's zijn voornamelijk een verlengstuk van de film, met veel gekkigheid, het woord "Kut" en uiteraard een knoepert. Daarnaast zijn er ook beelden van de première, zien we de uitreiking van de Diamanten Film en kan er nog een keer gekeken worden naar een reeks trailers.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het zou gek zijn als bij een van de succesvolste Nederlandse speelfilms van de afgelopen jaren een belabberde transfer afgeleverd zou worden. De beeldkwaliteit is gelukkig dan ook prima, al mogen we niet het maximale verwachten. We kijken namelijk niet naar een Hollywoodproductie met een productiebudget van $200 miljoen. De DTS-HD track doet het ook goed, waardoor het surround-geluid zich netjes via je 5.1 set door je kamer verspreid.

EINDBEOORDELING
De mensen van Eyeworks hebben goed zitten opletten. De tv-serie New Kids was al een enorm succes, maar de bioscoopversie was pas echt de klap op de vuurpijl. De fans kunnen zich waarschijnlijk goed vermaken bij de enorme bak (soms keiharde) onzin die we krijgen voorgeschoteld. Mocht je je verstand niet op nul kunnen zetten, dan zal je waarschijnlijk ook New Kids Nitro, die 8 december dit jaar verschijnt, aan je voorbij laten gaan.
De Blu-Ray van New Kids is zorgvuldig in elkaar gezet. Beeld en geluid zijn zoals we mogen verwachten. De echte meerwaarde komt via de leuke extra's en een fraaie hoes, ondanks dat dit een Dvd keepcase is.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van New Kids Turbo is er een 1 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Video/FilmExpress voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.