Blu-Ray Review: RED

Bruce Willis, John Malkovich, Morgan Freeman, Helen Mirren en Karl Urban in succesvolle comicverfilming.

Regie: Robert Schwentke | Cast: Bruce Willis (Frank Moses), Mary-Louise Parker (Sarah Ross), Karl Urban (William Cooper), John Malkovich (Marvin Boggs), Helen Mirren (Victoria), Morgan Freeman (Joe Mateson), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 14 oktober 2010 | Retail release: 31 maart 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 - Frans, Duits, Italiaans DTS 5.1 - Spaans, Portugees, Braziliaans DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Fins, Zweeds, Noors, Portugees | EAN: 8713045225858 | FilmTotaal recensie

Al jarenlang heeft Warner Bros. het alleenrecht om strips van DC Comics te verfilmen. Een verfilming van het driedelige stripalbum RED drufden ze echter niet aan en lieten dit over aan het Amerikaans/Britse Summit Entertainment. Mogelijk heeft deze eerste "uitbesteding" te maken met de tegenvallende prestaties van het vergelijkbare project The Losers, dat begin 2010 in de States flopte en daardoor niet in de Nederlandse bioscopen verscheen. Summit had er wel vertrouwen in en nam regisseur Robert Schwentke (Flightplan, 2005) in de armen. De kleine filmmaatschappij kreeg met Bruce Willis, Morgan Freeman, Helen Mirren, John Malkovich, Karl Urban en Mary-Louise Parker een indrukwekkende cast bij elkaar en het eindresultaat RED, kort voor Retired Extremely Dangerous, pakte verrassend goed uit. Zowel de waardering van critci én publiek als de wereldwijde Box Ofice opbrengsten waren indrukwekkend. De actiekomedie kreeg zelfs een Golden Globe nominatie in de categorie "Best Picture - Musical or Comedy". Sinds kort is de Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In RED was Frank Moses (Willis) ooit een keiharde geheime CIA-agent, maar die jaren liggen achter hem. Tenminste, tot de dag dat een zwaarbewapende special agent hem om wil leggen. Frank blijkt nog niets te zijn verleerd van zijn tijd bij de elite killers, schakelt zijn aanvaller uit en draait de rollen om. Hij wil op zoek naar de man die achter de aanslag zit, maar brengt eerst zijn ex-collega s (Freeman, Malkovich, Mirren) weer bij elkaar om als dreamteam genadeloos terug te slaan. De reünie loopt uit op een onwaarschijnlijke operatie waarbij ze uiteindelijk zelfs inbreken in het CIA-hoofdkwartier.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van RED of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt RED een flinke 71%. De IMDb noteert een 7,1 (bij ruim 68 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6,8. Naar aanleiding van zijn recensie geeft FT recensent Thierry Verhoeven 2 sterren aan de actiekomedie.
De reactie van FT bezoeker Acer: Gewoon een heerlijke film, waar je naar afloop een fijn gevoel aan overhouden kan. Doet wat een film hoort te doen, de kijker vermaken. En dat gaat voor mij zeker wel op, krijgt van mij een 9.
Het productiebudget van RED bedroeg circa $58 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de Edgar Wrights derde bioscoopfilm ruim $21,8 miljoen en eindigde op ruim $90 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op ruim $186 miljoen. In Nederland werd een mooie $2,2 miljoen opgehaald.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van RED. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving komt overeen met de eerdere filmposter. Een 6,5. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar van Retired CIA Field Officer Robert Baer | Access RED | Deleted and Extended Scenes
De Blu-Ray van RED bevat een aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van ongeveer 10 minuten. Tevens beschikt het over een audiocommentaartrack, een Trivia Track en een Picture-in-Picture track, allen af te spelen tijdens de hoofdfilm. Met name het audiocommentaar valt op. Deze wordt namelijk niet gegeven door bv. de regisseur maar door een gepensioneerde CIA agent. De PiP track is aardig aangezien er verder geen Making Of docu aanwezig is. De Deleted and Extended Scenes zijn op twee of drie scenes na te verwaarlozen.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Een heerlijke film voor je audioset. Er wordt voldoende geschoten en er vliegen veelvuldig explosies voorbij. De DTS-HD 5.1 track klinkt zeer sterk en er wordt veelvuldig goed gebruikt van de surround speakers. Het beeld sluit er prima op aan. Het is een kleurrijk geheel en in de spaarzame scenes waarin Morgan Freeman in zijn felblauwe pak te zien is, zijn erg fraai. Het beeld is verder prima scherp en gedetailleerd. Nette schijf!

EINDBEOORDELING
RED is een heerlijke actiekomedie die zo nu en dan wat over de top gaat, maar desondanks blijft boeien. Dat het een verfilming van een comic betreft, zal menigeen niet opvallen aangezien er geen (bedoelde) superkrachten aanwezig zijn. Warner Bros. zal zich nog wel eens afvragen waarom ze het niet aandurfden, maar wel kozen voor het zwakke The Losers.
De Blu-Ray van RED is een redelijke uitgave. De extra's vallen helaas wat tegen, maar beeld en vooral het geluid zijn uitstekend. Een lekkere schijf om in huis te hebben.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van RED is er een 2 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.