Blu-ray

Blu-Ray Review: Apocalypse Now (S.E.)

Volop genieten van Francis Ford Coppola's meesterwerk in de beste kwaliteit!

door Bram de Groot op 16.07.2011 om 13:00 in Blu-ray

Regie: Francis Ford Coppola | Cast: Marlon Brando (Colonel Walter E. Kurtz), Martin Sheen (Captain Benjamin L. Willard), Robert Duvall (Lieutenant Colonel Bill Kilgore), Frederic Forrest (Jay 'Chef' Hicks), Laurence Fishburne (Tyrone 'Clean' Miller), Harrison Ford (Colonel Lucas), Dennis Hopper (fotojournalist), e.a. | Speelduur: 153 / 202 minuten | Jaar: 1979 | Bioscooprelease: 1 november 1979| Retail release: 30 juni 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1, Italiaans DTS-HD MA Surround 5.1, Engels DTS Surround 2.0 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Deens, Italiaans, Zweeds, Noors, Fins, Portugees | EAN: 5050582842814 | Geen FilmTotaal Recensie

Naast de Godfather trilogie kennen we regisseur Francis Ford Coppola vooral van Apocalypse Now, de oorlogsklassieker die tot op de dag van vandaag wordt gezien als een van de beste Vietnamfilms aller tijden. Met namen als Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall, Dennis Hopper, Laurence Fishburne en Harrison Ford barstte de film uit 1979 van gevestigd en aanstormend talent. Dit met de wetenschap dat de rol van Martin Sheen eigenlijk door Harvey Keitel gespeeld moest gaan worden. De film was een redelijk financieel succes en het verzilverde twee van de acht Oscarnominaties, al greep naast de Oscars voor "Beste Film" en "Beste Regie". Pas in 2001 verscheen de "Director's Cut" met titel Apocalypse Now Redux, die bijna een uur langer duurt dan de originele bioscoopversie. Sindsdien wordt er veel gesproken over welke van de twee versies het beste is. De bekende recensent Roger Ebert vatte dit als volgt samen: "Longer or shorter, redux or not, Apocalypse Now is one of the central events of my life as a filmgoer." Naast deze versies is er overigens nog een onofficiële versie in omloop die ruim 4 uur duurt. Eind juni zijn er twee fraaie Blu-Ray uitgaven verschenen met daarop zowel de bioscoopversie als de Redux versie. Er is een 2 disc Steelbook Special Edition en een 3 disc Collector's Edition.

SYNOPSIS
In Apocalypse Now krijgt commandokapitein Willard (Sheen) een delicate en levensgevaarlijke opdracht: hij moet de afvallige Kolonel Kurtz (Brando) uit de weg ruimen, een krankzinnige officier die als zelfverklaarde God de scepter zwaait over een gewelddadige bergstam. Tijdens zijn tocht door de jungle begint Willard de complete absurditeit van de Amerikaanse betrokkenheid bij de oorlog in te zien. Overmand door waanzin en de oerdriften van de menselijke natuur, moet hij de inktzwarte duisternis in zijn eigen hart confronteren.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van de Blu-Ray uitgave van Apocalypse Now:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Apocalypse Now bijna de volle mep met 99% en Apocalypse Now Redux 93%. De IMDb noteert een 8,6 (bij ruim 197 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal zijn iets minder enthousiast en geven gezamenlijk een 8,2. Er is geen recensie geschreven op FilmTotaal.
Een reactie van niemand minder dan Colonel_Kurz: ...Coppola's afdaling in hel en waanzin van de menselijkheid, in de vorm van de Vietnam-oorlog in dit geval, is voor mij een van de beste films ooit gemaakt. Met glansrollen voor Robert Duvall, Marlon Brando en vele anderen, maar het is vooral Duvall die de show steelt (Charlie don't surf!)....
Het productiebudget van Apocalypse Now bedroeg circa $31,5 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Francis Ford Coppola's 11e speelfilm $118.558 en eindigde op bijna $79 miljoen. Met de opbrengst van Redux is de totale opbrengst in de States geklommen naar ruim $83 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op zo'n $150 miljoen. Het cijfer voor de Nederlandse markt is onbekend.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de dubbel disc Special Edition Blu-Ray uitgave van Apocalypse Now. Het recensie-exemplaar komt in een mooie steelcase. De vormgeving heeft ergens ver weg nog iets van de filmposter, maar valt met name op door de herkenbare lettertype van de filmtitel. Om de steelcase zit een kartonnen "sleeve", die op een andere manier verwerkt had mogen worden, aangezien het nu een enkeltje oud-papier verdient. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar van Regisseur Francis Ford Coppola | Een gesprek met Martin Sheen en Francis Ford Coppola | Een Interview met John Milius door Francis Ford Coppola | Fred Roos: Casting Apocalypse | Apocalypse Then and Now | 2001 Cannes Film Festival | PBR Streetgang | Monkey Sampan Deleted Scene | Een Verzameling van Extra Scénes | Vernietiging van Kurtz Kamp | De Geboorte van 5.1 Geluid | De Overvliegende Spookhelikopter | De Muziek van Apocalypse Now | De Synthesizer Soundtrack van Bob Moog | Onlangs Nog Een Goede Film Gehoord? Het Geluidontwerp van Apocalypse Now | A Million Feet of Film: de montage van Apocalypse Now | De Definitieve Mix | Het Kleurpalet van Apocalypse Now | The Hollow Men | Heart Of Darkness: Het verhaal volgens Orson Welles
De Special Edition Blu-Ray van Apocalypse Now bevat een enorme hoeveelheid aan extra's met een gezamenlijke speelduur van een zo'n negen uur. Naast de originele bioscooprelease en de 'Redux'-versie staat er nog een hele waslijst aan oude en nieuwe extra's op de schijven. Er zijn een flinke hoeveelheid korte en lange interviews te zien met cast en crew. Ook zijn er een aantal "Deleted" en "Extra" scenes te zien die in geen van de versies zijn opgenomen. Via Heart Of Darkness: Het verhaal volgens Orson Welles kun je kijken naar de niet afronde eerste film uit 1938 van de bekende filmmaker. Ook zijn er een aantal aardige docu's terug te vinden over het geluid, waarbij met name De Muziek van Apocalypse Now en Onlangs Nog Een Goede Film Gehoord? Het Geluidontwerp van Apocalypse Now vallen aan te raden. Op de niet bekeken 3 disc Collector's Edition staan nog meer extra's, waaronder de bejubelde Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse docu.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Fantastisch, niet anders! De film is alweer wat jaartjes oud, maar dit ziet er echt prachtig uit. De film beschikt naast een perfecte beeldkwaliteit over een verbluffende DTS-HD 5.1 audiotrack, die heerlijk klinkt als je echt een avondje wil genieten van deze klassieker. De liefhebber van de oorlogsfilm, die ook beschikt over een redelijk 5.1 audioset en HD afspeelapparatuur, zal deze schijf op zeker moeten aanschaffen. Simpelweg de beste HD schijf van een film op leeftijd. Een genot voor het oog en oor!

CONCLUSIE
Deze psychologische oorlogsfilm waar Ford Coppola jarenlang aan werkte, is uiteraard een meesterwerk die elke filmliefhebber gezien moet hebben. Het is niet de meest voor de hand liggende Vietnamfilm, maar als je de film nog niet hebt gezien, ga je hoogstwaarschijnlijk een avondje goed genieten. De Redux versie is een stuk langer en daarmee eigenlijk ook iets langdradiger. De originele bioscoopversie is daarom voor de meeste mensen aan te raden. Redux belandt daarna vanzelf je speler!
De Special Edition Blu-Ray schijf, die in een fraaie steelbook in de winkel ligt, is een must have voor de liefhebber. Beeld en geluid zijn fenomenaal en de extra's die je terugvindt zijn zeker het kijken waard mocht je ze nog niet hebben gezien op eerdere Dvd uitgaves. De die-hard fans kiezen waarschijnlijk voor de iets duurdere Collector's Edition, waarop ook de toonaangevende documentaire Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse staat.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Apocalypse Now is er een 3 disc Blu-Ray Collector's Edition en een 1 en 2 Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.