Blu-Ray Review: The Eagle (Special Edition)

Historische actiefilm met herkenbaar wapengekletter.

Regie: Kevin Macdonald | Cast: Channing Tatum (Marcus Aquila), Jamie Bell (Esca), Donald Sutherland (Oom Aquila), Tahar Rahim ('Seal Prince'), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 2 maart 2011 | Retail release: 24 augustus 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8713045228064 | FilmTotaal Recensie

De afgelopen periode verschenen er weer voldoende historische actiefilms in de bioscoop. Zo zagen we Centurion, Ironclad en The Eagle voorbijkomen. De films borduren uiteraard voort op de successen van de genre-klassiekers als Gladiator (2000) en de succesvolle tv-serie Rome. Zo ook The Eagle van regisseur Kevin Macdonald, bekend van The Last King of Scotland (2006), steekt niet onder stoelen of banken dat er flink is gekeken naar de voorgangers. Met Channing Tatum, Jamie Bell en Donald Sutherland in de voornaamste hoofdrollen wordt een redelijke ridderfilm vol helmen, zwaarden en speren afgeleverd. Aan de box office bleven de resultaten wat mager en de ontvangst bij publiek en critici was wisselend. De Blu-Ray release van afgelopen maand zal hier mogelijk een positieve draai aan kunnen geven.

SYNOPSIS
In The Eagle arriveert Legerofficier Marcus Aquila (Tatum) vanuit Rome om de mysterieuze verdwijning van zijn vader op te lossen. Die verdween als commandant van het Negende Legioen samen met al zijn mannen en hun Romeinse adelaarsmascotte in de woeste Schotse heuvels. Samen met zijn Britse slaaf (Bell), trekt Marcus vijandelijk gebied in. Hij is vastbesloten om The Eagle terug te vinden en zo zijn familienaam in ere te herstellen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Eagle of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Eagle een magere 39%. De IMDb noteert een 6,2 (bij ruim 15 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6.3 FT recensent Fabian Melchers geeft naar aanleiding van zijn recensie 3,5 ster aan de historische actiefilm.
Een reactie van FT bezoeker Tarkus: Redelijk goede film, maar ik had er toch wat meer van verwacht. Het verhaal begint goed, maar later wordt het toch allemaal een beetje traag. Er zitten enkele goede actiescènes in de film, maar veel te weinig naar mijn smaak... ...Ook vind ik Channing Tatum niet erg geschikt voor de rol in deze prent, Jamie Bell daarentegen deed het stukken beter. Kortom: het is een film die eens leuk is om te zien, maar een echte topper is het niet.
Het productiebudget van The Eagle bedroeg circa $25 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Kevin Macdonalds derde bioscoopfilm $8,7 miljoen en eindigde op ruim $19,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een magere $27,1 miljoen. In Nederland leverde het zo'n $207 duizend op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de single disc Special Edition Blu-Ray uitgave van The Eagle. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase, met vergelijkbare sleeve. De vormgeving is te vergelijken met de filmposters uit Groot Brittannië. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Alternatieve einde | Verwijderde Scenes | The Making of a Roman Epic | Making of The Eagle | Audiocommentaar
De Blu-Ray van The Eagle bevat een redelijk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van een uur en een kwartier, exclusief het audiocommentaar van regisseur Macdonald. Er zijn twee Making Of docu's te zien, waarvan Making of The Eagle veruit het interessants is, maar met bijna 50 minuten ook het langst duurt. Erg fraai om te kijken. De verwijderde scenes zijn dat niet. Het zijn er slechts twee en voegen weinig toe, al worden ze wel begeleid door regisseur Macdonald. Het alternatieve einde is wel weer erg aardig en moet zeker even bekeken worden na de hoofdfilm.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit is wat wisselend. Mooie scherpe shots worden afgewisseld met mindere scènes in het donker met meer (storende) grain. Ook de scherpte wil het wel eens af laten weten, wederom tijdens de donkere scènes. Het bijbehorende geluid is daartegenover doorlopend van prima kwaliteit. Tijdens de actiescènes is het genieten, maar ook bij de dialoogscènes worden de verschillende kanalen goed gebruikt.

CONCLUSIE
Heel lang zal The Eagle niet blijven hangen en daarom is het ook geen genre-klassieker. Desondanks is het een prima film die lekker wegkijkt. Ondanks een aantal aardige namen, weet vooral Jamie Bell boven rest van de cast uit te steken.
De Blu-Ray van The Eagle wordt netjes afgeleverd. Helaas zijn met name de donkere scènes wat mager en dat lijkt met name te liggen aan de keuzes van de regisseur. Het geluid wordt netjes ingezet via de verschillende kanalen. De extra's zijn aardig, zeker Making of The Eagle en het alternatieve einde.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Eagle is er een 2 disc S.E. Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Entertainment One voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.