Blu-Ray Review: Cowboys & Aliens (Extended Director's Cut)

Iron Man regisseur Jon Favreau maakt het zichzelf moeilijk met sci-fi western met enorm productiebudget.

Regie: Jon Favreau | Cast: Daniel Craig (Jake Lonergan), Harrison Ford (Woodrow Dolarhyde), Olivia Wilde (Ella Swenson), Sam Rockwell (Doc), Paul Dano (Percy Dolarhyde), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 8 september 2011 | Retail release: 13 december 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Italiaans, Noors | EAN: 5050582870510 | FilmTotaal Recensie

Na de financieel succesvolle Iron Man films was regisseur Jon Favreau toe aan een nieuwe uitdaging. Hij koos ervoor om de graphic novel Cowboys & Aliens van Scott Mitchell Rosenberg te verfilmen. Een lastige opgave, aangezien het niet voor de hand ligt om de genres science fiction en western te combineren. Tevens groeide het vergelijkbare project Jonah Hex een jaar eerder uit tot de grootste flop van het jaar. Universal Pictures had er echter voldoende vertrouwen in en gaf Favreau een productiebudget mee van ruim $160 miljoen. Hiermee kon de regisseur een indrukwekkende cast aantrekken, aangezien naast hoofdrolspelers Daniel Craig en Harrison Ford - met cowboyhoed - ook namen als Olivia Wilde en Sam Rockwell opduiken in Cowboys & Aliens. Als de sci-fi western in zomer van 2011 in première gaat, zijn de reacties niet overdonderend. Ook het eerste weekend in de States valt met $36,1 miljoen flink tegen, zeker voor een zomerblockbuster. Favreau ziet zijn film uiteindelijk floppen aan de wereldwijde box office. Naast dat het moest opboksen tegen bestaande franchises, zoals de laatste Harry Potter, de zoveelste Marvel film Captain America en de prequel Rise of the Planet of the Apes, weet het de $200 miljoen niet te passeren. Sinds kort ligt er een goedgevulde "Extended Director's Cut" op Blu-Ray in het schap.

SYNOPSIS
Cowboys & Aliens speelt zich af in het Arizona van 1873. Een eenzame cowboy wordt buitengesloten in het ruige woestijnstadje Absolution. Maar wanneer het stadje aangevallen wordt door buitenaardse indringers, blijkt deze mysterieuze revolverheld de enige persoon die de dorpelingen kan leiden in een strijd tegen de gezamenlijke vijand.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Cowboys & Aliens of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Cowboys & Aliens een matige 44%. De IMDb noteert een iets betere 6,2 (bij ruim 51 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi western met een redelijke 6,7. FT recensent Frank Stol geeft naar aanleiding van zijn recensie 3,5 ster aan de stripverfilming.
Een reactie van onze moderator Bukowski: De mix van genres werkt best goed en geeft de film een zekere frisheid. Als je op zoek bent naar realisme, had de titel al een waarschuwing moeten zijn: een stevige mate van suspension of disbelief is dan ook een vereiste. Ik kreeg er in ieder geval een lekker jongens-boek-gevoel van.
Het productiebudget van Cowboys & Aliens bedroeg circa $163 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Jon Favreaus zesde bioscoopfilm een matige $36,4 miljoen en eindigde na nog geen 98 dagen op tegenvallende $100,2 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het magere bedrag van $174,8 miljoen. In Nederland leverde de film bijna $1 miljoen in dollars op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de twee disc Extended Director's Cut Blu-Ray + Dvd uitgave van Cowboys & Aliens. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving heeft weinig weg van de eerdere filmposters. Het ziet er een slag frisser en futuristischer uit. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar door Jon Favreau | Conversations with Jon Favreau | Igniting the Sky: The Making of Cowboys & Aliens: Finding the Story, The Scope of the Spectacle, Outer-Space Icon, A Call to Action, Absolution
Disc 2: Dvd
De Blu-Ray van Cowboys & Aliens bevat een redelijk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n twee uur, exclusief het audiocommentaar. De Extended Director's Cut duurt een ruim kwartier langer dan de bioscoopversie en geeft ook wat meer prijs van de bedoelingen van de regisseur. Door de toevoeging van meer dialoog tussen de verschillende personages staat de film wat steviger in zijn schoenen. De extra's beginnen met een flinke reeks interviews. Regisseur Jon Favreau ondervraagt zijn cast & crew, waaronder Daniel Craig, Steven Spielberg, Alex Kurtzman en Roberto Orci. Leuk gedaan! Onder de extra "Igniting the Sky" zijn vijf korte "Making of" docu's te vinden, waarin onder meer wordt ingegaan op Cast & Crew, de praatgrage regisseur Favreau, de originele graphic novel, stunts en de aliens.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Vanaf de eerste scene ziet de hoofdfilm er prachtig uit. De sfeer is daadwerkelijk in de stijl van het "wilde westen", ondanks dat het beeld goed scherp en gedetailleerd is en daarmee een wat modernere uitstraling heeft. Als de sci-fi elementen in beeld komen, dan ziet dit er ook keurig uit. Ook als de VFX in beeld verschijnen dat ziet dit er in High Definition veelal zeer netjes uit. Enige kleine puntje van kritiek: Tijdens de actiescènes hadden er soms wat meer surroundgeluiden gehoord mogen worden. Deze lijken wat weg te vallen, ondanks de aanwezigheid de vele heftige en snelle actiescènes.

CONCLUSIE
Cowboys & Aliens start hoopgevend en ook als de buitenaardse wezens in beeld verschijnen weet het voldoende te boeien. Als Favreau dit vast had kunnen houden in het laatste uur dan had zijn film zeker een van de betere zomerblockbusters geweest. Of dit ook financieel succes zou hebben gebracht, is maar de vraag. Een sci-fi western is namelijk niet de dagelijkse kost van een gemiddelde bioscoopganger. Regisseur Favreau houdt zich op dit moment bezig met een tv-film en richt zijn pijlen daarna vermoedelijk op de big budget Disney film Magic Kingdom.
De Extended Director's Cut Blu-Ray van Cowboys & Aliens is een prima uitgave. De toevoeging van zo'n 16 minuten komt de hoofdfilm zeker ten goede en de extra's geven een betere blik op de totstandkoming van het visuele spektakel.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Extended Director's Cut Blu-Ray van Cowboys & Aliens is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.