Blu-Ray Review: The Devil's Double

Opmerkelijk dubbelrol van Dominic Cooper in keiharde Nederlands/Vlaamse productie.

Regie: Lee Tamahori | Cast: Dominic Cooper (Uday Hoessein / Latif Yahia), Ludivine Sagnier (Sarrab), Raad Rawi (Munem), Philip Quast (Saddam Hoessein / Faoaz), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 7 september 2011 | Retail release: 5 januari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8716777938348 | FilmTotaal Recensie

Verleden jaar verscheen de film The Devil's Double van regisseur Lee Tamahori, bekend van films als Once Were Warriors (1994) en Die Another Day (2002). Wat mogelijk niet veel mensen weten, is dat de keiharde actiefilm een Nederlands-Vlaamse productie is van de Nederlandse productiemaatschappij Staccato, het Nederlandse Corrino en het Vlaamse Corsan. Ook dook de Nederlandse acteur Mimoun Oaiassa op in de film. Hoofdrolspeler Dominic Cooper bleek achteraf het hoogtepunt van The Devil's Double, aangezien hij een voortreffelijke, maar niet al te diepgaande, dubbelrol neerzette. Enerzijds speelde hij de verwende en compleet idiote Uday, zoon van Saddam Hoessein, en anderzijds zien we hem als Latif, de Irakees die gedwongen werd om de dubbelganger te worden van Uday. Aan de box office werd het geen enorm succes, al verkocht Staccato het aan meer dan 100 landen. Sinds kort ligt er een fraaie Special 2-Disc Edition Blu-Ray van de film met het prachtige gouden affiche in het schap.

SYNOPSIS
In The Devil's Double wordt een man gedwongen om de dubbelganger van Saddam Hoesseins sadistische zoon te worden. Het verhaal ontvouwt zich in Bagdad, speeltuin van de rijken en machtigen, waar alles voor een prijs te koop is. Dit is Uday Hoesseins wereld. Een wereld waar zijn grenzeloze losbandigheid en immoraliteit hoogtij vieren. Luitenant Latif Yahia wordt ontboden op Saddams paleis en komt voor een onmogelijke keuze te staan - Udays dubbelganger worden of zijn eigen familie de dood injagen. In een wereld vol verraad en corruptie, wordt het een kwestie van leven en dood voor Latif om te weten wie hij kan vertrouwen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Devil's Double of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Devil's Double een middelmatige 53%. De IMDb noteert een veel hogere 7,1 (bij ruim 12 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de harde actiefilm met een 6,8. FT recensent Evert de Vries geeft naar aanleiding van zijn recensie 2,5 ster.
Een wat kritische reactie van FT bezoeker Pringles: Op papier zou dit oscarmateriaal moeten zijn, jammer dat de realiteit anders is en de film op veel fronten tekort schiet. Gelukkig speelt Dominic Cooper heerlijk overdreven.
Het productiebudget van The Devil's Double bedroeg circa $19,1 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Lee Tamahori's achtste bioscoopfilm een nette $100 duizend in vijf theaters. Het kreeg uiteindelijk geen landelijke release waardoor het bleef steken op $1,4 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het magere bedrag van $4,8 miljoen. In Nederland scoorde de film verhoudingsgewijs erg goed met $412.553.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de Special 2-disc Edition Blu-Ray / Unrated Version uitgave van The Devil's Double. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een identieke kartonnen sleeve. De vormgeving komt overeen met de fraaie gouden filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar met regisseur Lee Tamahori
Disc 2: Featurettes | Cast & Crew Interviews | Behind The Scenes | B-Roll & Making Of | Trailers
De Blu-Ray van The Devil's Double bevat een mooi aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n acht uur. In tegenstelling tot buitenlandse uitgaven barst de Nederlandse Blu-Ray van de extra's. Naast het audiocommentaar (Disc 1) staat er ook de tweede disc (opvallend detail: eindelijk geen Dvd als tweede disc!) een reeks uiteenlopende extra's. Zo kun je de drie featurettes Double Down with Dominic Cooper, The Real Devil's Double en True Crime Family bekijken. Het is vooral interessant om de (te) korte docu van de échte Latif aan te zetten. Ook de korte blik op de malafide praktijken van de familie Hussein is zeker het kijken waard. De docu over Dominic Cooper mag niet gemist worden. Verdere extra's zijn een reeks interviews met Cast & Crew en beelden van achter de schermen via de docu's Behind The Scenes en de Making Of. Alleraadigst, dus kijken!

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit is sfeervol. Er zijn afwisselende scenes te zien, waarbij met name de sfeer in de Uday's stamdiscotheek flink verschilt met de scenes in de woestijn. Voor een kleinschalige film als deze valt het op dat de scherpte erg netjes is en de kleuren meer dan fraai zijn. Voor wie de film enkel op Dvd heeft gezien, valt een nieuwe kijksessie daarom aan te raden. Zeker als de film beviel. Ook valt er genoeg te genieten bij het degelijke geluid.

CONCLUSIE
Ondanks dat de film erg oppervlakkig blijft, is het als actiefilm goed geslaagd. Er is genoeg spanning en de dubbelrol van Dominic Cooper wordt met de minuut leuker. Toch zou je graag iets meer willen zien van de wereld achter Uday en de keuzes van de arme Latif. Dat is wel iets jammer. Daarnaast blijft het verwonderlijk hoe de familie van (voormalig) dictatoren (kunnen) leven. Over de zoons van oud-dictator Kadhafi kan waarschijnlijk ook zo een vergelijkbare film gemaakt worden.
De Blu-Ray van The Devil's Double is meer dan fraai te noemen. De beeldkwaliteit is erg netjes voor een kleinere productie en de aanvullende extra's veelal erg interessant.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc S.E. Blu-Ray uitgave van The Devil's Double is er een 3 disc L.E. Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.