Blu-Ray Review: The Adventures of Tintin

Het performance capture spektakel van Steven Spielberg en Peter Jackson.

Regie: Steven Spielberg | Cast: Cast: Jamie Bell (Tintin), Andy Serkis (Captain Haddock), Daniel Craig (Ivanovich Sakharine), Simon Pegg (Inspector Thompson), Nick Frost (Thomson), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 25 oktober 2011 | Retail release: 27 feburari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels 7.1 DTS-HD MA, Nederlands en Vlaams 5.1 DD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Uitgever: Sony Pictures / Columbia Pictures | EAN: 8712609653830 | FilmTotaal Recensie

Al sinds het overlijden van Belgische bedenker Hergé (Georges Remi) bezit filmicoon Steven Spielberg de rechten om een film te maken over het stripfiguur Tintin, in Nederland uiteraard beter bekend als Kuifje. Pas in 2008 besloot Spielberg er iets mee te doen. Samen met Peter Jackson, die voor The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn optrad als producent, maakte hij er een performance capture 3D film van, met Jamie Bell (Tintin), Andy Serkis (Captain Haddock) en Daniel Craig (Ivan Ivanovitch Sakharine en Red Rackham) als de voornaamste cast. Na flink wat oponthoudt veroorzaakt door filmstudio's verscheen het uiteindelijk niet in 2010 maar eind 2011 in de wereldwijde bioscoop. Vooral in Europa boerde The Adventures of Tintin goed, waardoor de geplande vervolgen ondertussen een groen licht hebben gekregen. De Blu-Ray uitgave ligt ondertussen al een paar weken in het schap.

SYNOPSIS
In The Adventures of Tintin ontdekt Kuifje op een rommelmarkt een blijkbaar zeer gegeerd schaalmodel van de Eenhoorn, een Frans oorlogsschip uit de 17de eeuw, en gaat op zoek naar het geheim dat hier achter zit. Zo ontmoet hij voor het eerst kapitein Haddock. Ze gaan samen op zoek naar de schat van Haddocks voorvader, François ridder de Haddoque. Maar zij zijn niet de enigen die de schat willen vinden.

TRAILER
Bekijk hieronder de Dvd/Blu-Ray trailer The Adventures of Tintin of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
De animatiefilm kreeg één Oscarnominatie in de categorie "Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score", won twee Annie Awards en ontving een PGA Award. Op Rotten Tomatoes krijgt The Adventures of Tintin een redelijke 74%. De IMDb noteert iets hoger met een 7,6 bij ruim 51 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de animatiefilm met een mooie 8,2. FT recensent Fabian Melchers gaf naar aanleiding van zijn recensie vier sterren.
Een reactie van FT bezoeker Jeeh: ...Van begin tot eind een film met heel veel liefde voor detail. Talloze verwijzingen naar andere avonturen of oudere films van Spielberg, we hebben er goed om gelachen. Ik ben heel erg blij dat ze zo'n mooie balans hebben weten te vinden tussen een realistische en meer comic-achtige wereld, het kwam alle actie alleen maar ten goede. Vriendelijke film voor alle leeftijden...
Het productiebudget van The Adventures of Tintin bedroeg circa $135 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Spielbergs 26e speelfilm $9,7 miljoen en eindigde op $77,2 miljoen. Hierbij de opmerking dat de film pas een kleine twee maanden na de Europese release in de States verscheen. Wereldwijd kwam het uit op $373,6 miljoen. In Nederland leverde de animatiefilm een nette $4,8 miljoen op.

BLU-RAY
We bekijken de single disc 2D Blu-Ray uitgave van The Adventures of Tintin. Het recensie-exemplaar komt in een mooie steelcase. Om de tekstloze steelcase zit een Nederlandse wikkel, die gelijk goed is voor de prullenbak. De vormgeving komt overeen met de eerdere filmposters. Het blijkt wel dat er flink geschoven is met de verschillende elementen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Toasting Tintin: Part 1 | The Journey to Tintin | The World of Tintin | The Who's Who of Tintin | Tintin: Conceptual Design | Tintin: In the Volume | Snowy: From Beginning to End | Animating Tintin | Tintin: The Score | Collecting Tintin | Toasting Tintin: Part 2
De Blu-Ray uitgave van The Adventures of Tintin bevat naast BD Live een mooi aantal extra's met een totale speelduur van ruim 1,5 uur. De titels van de extra's zeggen veelal al voldoende. Er wordt in meerdere docu's flink ingezoomd op de geschiedenis van Kuifje. Ook de verschillende personages, met in het bijzonder Kuifje zelf en zijn trouwe viervoeter Bobbie, komen voorbij. Ook is het fraai om de docu over de Performance Capture te bekijken. Een heerlijk aantal extra's die bijna allemaal weten te boeien.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De performance capture animatie ziet er veel anders uit dan de animatie in de gemiddelde animatiefilm van bijvoorbeeld Pixar of DreamWorks. Het komt menselijker over en daarmee ook iets stijver. Desondanks weet The Adventures of Tintin te inponeren. In High Definition knalt de animatie van het scherm. Het is ook fraai dat de film zich op verschillende plaatsen afspeelt: in de stad (prachtig!), op zee, in de woestijn en in een oude stad. De bijhorende audiotrack doet het uiteraard ook prima.

CONCLUSIE
De animatiefilm The Adventures of Tintin ziet er in alle opzichten voortreffelijk uit. Zeker de eerste 3/4 van de film overtuigd. Helaas moet geconstateerd worden dat het laatste gedeelte te groots is neergezet. Dit had stijlvoller gebracht kunnen worden. In een tweede en derde film kunnen Spielberg en Jackson hier vast iets mee doen.
De Blu-Ray uitgave van The Adventures of Tintin wordt netjes door Sony afgeleverd. De animatie ziet er in HD echt fantastisch uit. De extra's zijn informatief en leuk gebracht. Zeker fraai dat er ook naar de historie wordt gekeken en dat ook de Performance Capture kort wordt belicht. Voor de Kuifje fans zijn veel van deze extra's een ware must.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Adventures of Tintin zijn er een 2 disc Blu-Ray 3D en een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.