Blu-ray

Blu-Ray Review: The Three Musketeers

Paul W.S. Anderson bouwt historisch verhaal om naar groots VFX spektakel.

door Bram de Groot op 22.03.2012 om 19:28 in Blu-ray

Regie: Paul W.S. Anderson | Cast: Logan Lerman (D'Artagnan), Matthew Macfadyen (Athos), Ray Stevenson (Porthos), Luke Evans (Aramis), Orlando Bloom (Hertog van Buckingham), Mads Mikkelsen (Rochefort), Milla Jovovich (Milady de Winter), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 3 november 2011 | Retail release: 28 februari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid:o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands | Uitgever: Dutch FilmWorks | EAN: 8715664094211b | FilmTotaal Recensie

Van Paul W.S. Anderson moet de filmliefhebber geen film verwachten met een flink doordacht verhaal. De Britse regisseur liet sinds de meer dan redelijke horrors Event Horizon (1997) en Resident Evil (2002) eigenlijk weinig hoopgevends meer zien. Financiële successen boekte hij echter wel met titels als Alien Vs. Predator (2004), Death Race (2008) en Resident Evil: Afterlife (2010). Ook zijn versie van het historische verhaal over Les trois mousquetaires uit 1844 scoorde met ruim $130 miljoen wederom redelijk, ondanks dat het onderuit werd gehaald door menig filmcritici. De met visual effects overladen actiefilm The Three Musketeers (in 3D), uiteraard weer met een bijdrage van Andersons vrouw Milla Jovovich, verscheen een maandje geleden in High Definition.

SYNOPSIS
In The Three Musketeers staan Porthos, Athos en Aramis bekend als de drie beste musketiers in dienst van de koning van Frankrijk. Na het ontdekken van een kwaadaardige samenzwering om de koning ten val te brengen, kruist een jonge, ambitieuze held het pad van de drie musketiers. Ze besluiten deze jongeman genaamd D'Artagnan onder hun hoede te nemen. Samen beginnen de vier aan een gevaarlijke missie om het gevaar te bestrijden, dat niet alleen de koning bedreigt, maar ook de toekomst van Europa.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer The Three Musketeers of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Three Musketeers een bedenkelijke 26%. De IMDb noteert een 5,8 bij ruim 28 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het actiespektakel met een iets betere 6,2. FT recensent Fabian Melchers gaf naar aanleiding van zijn recensie drie sterren.
Een reactie van FT bezoeker IvarW: ...De decors en kostuums waren erg mooi en de wat futuritsche (voor die tijd) luchtschepen echt gaaf. Toch vond ik dat de film te weinig van de Musketeers zelf liet zien en Orlando Bloom had een matige saaie rol. Toch is de actie met de luchtschepen en de vele zwaardgevechten het kijken waard en heeft de film toch nog best wel wat leuke grappen...
Het productiebudget van The Three Musketeers bedroeg circa $75 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Paul W.S. Andersons elfde speelfilm een matige $8,7 miljoen en eindigde op $20,4 miljoen. Wereldwijd kwam het uit op een redelijke $132,3 miljoen. In Nederland leverde de actiefilm een kleine $2,0 miljoen op.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray (3D) + Dvd + Digital Copy uitgave van The Three Musketeers. Het recensie-exemplaar komt in een uiterst fraaie verpakking. In een glimmende sleeve zit een netjes vormgegeven kartonnen verpakking met de discs. De vormgeving is een kruising van de vele (personage)posters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Commentary with Paul W.S. Anderson and producers Jeremy Bolt and Robert Kulzer | Access Three Musketeers | Paul W.S. Anderson's Musketeers | Orlando Bloom Takes on the Duke | 17th Century Air Travel | Uncovering France in Germany | Deleted Scenes
De Blu-Ray uitgave van The Three Musketeers bevat een ruim aantal extra's met een totale speelduur van zo''n 70 minuten. Naast het audiocommentaar met de regisseur en de producenten zijn er vijf featurettes te bekijken op de schijf. Access Three Musketeers is veruit het uitgebreidst. Zoals de titel als zegt, krijg je in deze docu een beeld van de verschillende personages. In dit geval via interviews met de cast. De korte featurettes gaan in op de regisseur, de rol van Orlando Bloom, de VFX van de luchtschepen en de (digitale) decors. Bij de verwijderde scenes kun je kijken naar twaalf matige verlengde scenes. Al met al niet enorm boeiend. Het had interssanter geweest als er langer stilgestaan werd bij de veelal redelijke visual effects.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het beeld van de Blu-Ray uitgave The Three Musketeers is doorgaans van prima kwaliteit. De visual effects zijn in sommige situaties jammer genoeg overduidelijk zichtbaar. De vele verschillende decors en prachtige (visuele) uitzichten maken het een prima plaatje, dat ook met dank aan de prima geluidstrack het magere verhaal deels weet te redden. De 3D versie is niet getest. Dit vanwege het simpele feit dat de 3D installatie nog niet en waarschijnlijk nooit wordt aangeschaft.

CONCLUSIE
Hoogstaand is The Three Musketeers allerminst. Regisseur Paul W.S. Anderson haalt echter alles uit de kast om de kijker visueel te vermaken en dat is hem wederom gelukt. Dat het spel van de acteurs en het verhaal ver achterblijven bij deze VFX komt niet als een verrassing. Anderson houdt zich ondertussen bezig met Resident Evil: Retribution, het vijfde deel in de reeks.
De Blu-Ray uitgave van The Three Musketeers wordt redelijk door Dutch FIlmWorks afgeleverd. De verpakking is zeker fraai. Ook het beeld- en geluidskwaliteit stellen niet teleur. De extra's doen dat wel. Na het bekijken van de hoofdfilm is het allemaal een beetje te veel van het goede om nog eens naar dezelfde koppen te moeten kijken. Duidelijk een schijf voor de fan van regisseur Anderson.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Three Musketeers is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Dutch Film Works voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.