Blu-Ray Review: De Heineken Ontvoering

Nette misdaadfilm die door Rutger Hauer en Reinout Scholten van Aschat niet te zoet wordt.

Regie: Maarten Treurniet | Cast: Rutger Hauer (Alfred/Freddie Heineken), Reinout Scholten van Aschat (Rem), Gijs Naber (Cor van Hout), Teun Kuilboer (Frans Meijer), Korneel Evers (Jan Boelaard), e.a. | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 27 oktober 2011 | Retail release: 8 maart 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2 . 35) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: geen | Uitgever: A-Film | EAN: 8716777938515 | FilmTotaal Recensie

De ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Dodere is een van de bekendste misdaadzaken uit de Nederlandse geschiedenis. In een klap werden de criminelen Cor van Hout en Willem Holleeder beroemdheden en tot op de dag van vandaag weet de onlangs in vrijheid gestelde "De Neus" geregeld het nieuws te halen. In tegenstelling tot Holleeder komt het personage Van Hout, die in 2003 werd geliquideerd, wel voor in De Heineken Ontvoering. Voor Holleeder werd het personage Rem bedacht. Al met al is de misdaadfilm, waarin Rutger Hauer met zijn personage Freddy Heineken met kop en schouders boven de rest van de cast uitsteekt, uitgegroeid tot een redelijk succes. De recensies waren positief en ook het publiek ontving de film van Maarten Treurniet met redelijk open armen. Peter R. de Vries noemde het echter "lachwekkend en ongeloofwaardig". Volgens de misdaadjournalist zou 75 procent van de film niet realistisch zijn of niet zijn gebeurd. Hierin werd hij gesteund door Holleeder, die middels een rechtszaak tevergeefs trachtte de film te verbieden. A-Film bracht De Heineken Ontvoering onlangs uit op een nette Blu-Ray.

SYNOPSIS
In De Heineken Ontvoering wordt biermagnaat Freddy Heineken in 1983 ontvoerd door vier mannen, die 35 miljoen gulden losgeld eisen. Deze jonge criminelen, die elkaar al van jongs af aan kennen, sluiten Heineken twee weken lang op in een Amsterdamse loods.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer De Heineken Ontvoering:

WAARDERING & BOX OFFICE
Rutger Hauer ontving een Rembrandt Award voor zijn rol. De IMDb noteert een vergelijkbare 6,6 bij bijna een duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm iets hoger met een 7,1. FT recensent Arjan Welles gaf naar aanleiding van zijn recensie 4 sterren.
Een reactie van FT bezoeker Nickklunder: Ik heb het boek nooit gelezen waardoor de film een aangename verassing is. Ik had dan ook geen enkele voorkennis. Goede cast en een indrukwekkend (voor een deel) waargebeurd verhaal.....
Het productiebudget van De Heineken Ontvoering bedroeg circa $4,7 miljoen. In het eerste weekend in Nederland verdiende Maarten Treurniet 5e speelfilm ruim zeven ton in euro's en eindigde na acht weken op een redelijke $2,7 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het magere bedrag van $23,1 miljoen. In Nederland kwam het niet verder dan ruim 1,5 ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van De Heineken Ontvoering. Het recensie-exemplaar komt in een Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De vormgeving is bijna overeenkomstig met de filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Teaser | Deleted Scenes | Behind the Scenes | Interview met Reinout Scholten van Aschat & Gijs Naber | Interview met Korneel Evers & Teun Kuilboer | Interview met regisseur Maarten Treurniet | Effect Shots | Videoclip Bloedgabbers - Lange Frans ft. Trijntje Oosterhuis
De Blu-Ray uitgave van De Heineken Ontvoering bevat redelijk wat extra's met een totale speelduur van een uur en een kwartier. Een groot gedeekte van de extra's wordt opgeslokt door interviews met de cast & crew, waaronder met regisseur Treurniet en acteurs Reinout Scholten van Aschat & Gijs Naber. De korte Behind the Scenes geeft een beeld van het productieproces en via "Effect Shots" krijg je een indruk van de aanwezige VFX. De verwijderde scenes zijn redelijk te doen, al had regisseur Treurniet wel even de moeite kunnen nemen om ze te begeleiden. Ook de videoclip van het titelnummer Bloedgabbers is af te spelen. Redelijke maar niet al te hoogstaande extra's.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Op de beeldkwaliteit valt weinig aan te merken. Het is scherp en de nette kleuren werken mee om het jaren 80 sfeertje neer te zetten. Ook in donkere scenes blijven de details overeind. Het geluid sluit hier prima op aan, ondanks dat er veel dialoog is. Prima schijf voor een Nederlandse uitgave.

CONCLUSIE
Zoals in de afsluiting van de FT recensie van De Heineken Ontvoering al wordt gezegd, heeft de misdaadfilm meer weg van een mooi jongensboek. Echt spannend wordt het nooit en hier en daar lijkt het ook aan te doen als een soap. De rol van Rutger Hauer en toch ook Reinout Scholten van Aschat zijn echter meer dan vermakelijk en de jaren 80 sfeer en de heerlijke accenten maken het toch de moeite waard. Ondanks het redelijke succes en de verkoop aan Amerika blijkt een filmversie van Peter R. de Vries in ontwikkeling.
De 1 disc Blu-Ray van De Heineken Ontvoering is netjes. Beeld en geluid doen het prima en de extra's zijn te doen. Een docu over de werkelijke ontvoering had geen overbodige luxe geweest.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van De Heineken Ontvoering is er een 2 disc Blu-Ray + Dvd steelcase en een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.