Blu-Ray Review: The Help

Een van de grootste verrassingen van 2011 met enkele fantastische actrices in de hoofdrollen.

Regie: Tate Taylor | Cast: Emma Stone (Skeeter Phelan), Bryce Dallas Howard (Hilly Hilbrook), Viola Davis (Aibileen Clark), Octavia Spencer (Minny Jackson), Allison Janney (Charlotte Phelan), Jessica Chastain (Celia Foote), etc.| Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 29 december 2011 | Retail release: 9 mei 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85) | Geluid: Engels en Frans 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment | EAN: 8717418350208 | FilmTotaal Recensie

Een van de grootste verrassingen van verleden jaar was het enorme succes van het drama The Help. De verfilming van de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijfster Kathryn Stockett leverde niet alleen een waanzinnig bedrag op aan de wereldwijde box office, het wist ook vele filmprijzen te winnen en verzilverde een van de vier Oscarnominaties. De winnaar van het velbegeerde gouden beeldje was Octavia Spencer voor haar bijrol als Minny Jackson. Samen met Viola Davis, Jessica Chastain en de eigenlijke hoofdrolspeler Emma Stone zette ze een voortreffelijke rol neer in het sterke drama dat soms zowel verrassend grappig als luchtig uitpakte. Eerder deze maand verscheen de Blu-Ray van de film van regisseur Tate Taylor.

SYNOPSIS
In The Help is een inspirerend, moedig en krachtig verhaal over zeer verschillende, bijzondere vrouwen in het zuiden van de VS van de jaren zestig. Ze vormen een onwaarschijnlijke vriendschap terwijl ze bezig zijn met een geheim schrijfproject. Een project dat tegen de maatschappij indruist en hen allemaal in gevaar brengt.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer The Help of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Help een nette 76%. De IMDb noteert een 8,0 bij ruim 82 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,9. FT recensent Michelle Iwema gaf naar aanleiding van haar recensie vier sterren.
Een reactie van FT bezoeker Nickklunder: The Help is zeker de moeite waard om te zoeken. De verhalen van de donkere huismeiden zijn erg aangrijpend en indrukwekkend. De zware verhalen worden goed afgewisseld met een aantal luchtige scènes met een aantal hillarische dialogen. Cast is op zijn plek in deze film. Decor had iets beter uitgewerkt mogen worden, beperkt zich ook tot slechts een aantal locaties. Ook aan de bewerking had iets meer aandacht besteed mogen worden...
Het productiebudget van The Help bedroeg circa $25 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Tate Taylors tweede bioscoopfilm $26,0 miljoen en eindigde na 212 dagen op $169,7 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een mooie $211,6 miljoen. In Nederland kwam het tot ruim $1,8 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Help. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is vrijwel een kopie van de herkenbare filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Van vriendschap tot film The Help: de making-of | In hun eigen woorden: een eerbetoon aan de dienstmeisjes van Mississippi | Deleted scenes met introducties van regisseur Tate Taylor | Muziekvideo: The Living Proof
De Blu-Ray uitgave van The Help bevat een aantal extra's met een totale speelduur van zo'n 50 minuten. Bij deze extra's vallen met name de "making-of" en het "eerbetoon" op. Bij de making of wordt er ingezoomd op de relatie van regisseur Taylor met enkele van de hoofdpersonages en de auteur van het boek waarop The Help is gebaseerd. Daarnaast komt ook de cast aan het woord. In de featurette "In hun eigen woorden: een eerbetoon aan de dienstmeisjes van Mississippi" spreken echte zwarte huishouders over hun ervaringen, een korte maar aardige docu die prima past bij de film. De deleted scenes worden ingeluid door Taylor en de muziekvideo van Mary J. Blige is geen onnodige opvulling.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van The Help ziet er netjes uit. De jaren 60 look en feel is er helemaal. Ook de toegevoegde grain helpt hierbij. De kleuren en scherpte zijn erg mooi en tijdens een aantal scenes zal je echt blij zijn dat je de High Definition versie zit te kijken. De 5.1 audiotrack klinkt netjes, maar dit is vanwege de vele dialoog uiteraard niet het beste demonstratiemateriaal. Weer een prima schijf van distributeur Disney.

CONCLUSIE
Hier en daar doet The Help wat zoet aan, maar dit komt de film op een of andere manier zeker ten goede. Het lijkt zelfs iets op de sfeer in het tevens goed ontvangen The Blind Side (2009), die een vergelijkbaar onderwerp aansnijdt.
De Blu-Ray van The Help is meer dan netjes. Het beeld is fantastisch en de extra's vullen de film goed aan.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Help is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.