Blu-Ray Review: Sherlock Holmes: A Game of Shadows

Niet zo gaaf als het eerste deel, maar Robert Downey Jr. en Guy Ritchie weten wederom te overtuigen.

Regie: Guy Ritchie | Cast: Robert Downey Jr. (Sherlock Holmes), Jude Law (Dr. John Watson), Noomi Rapace (Madam Simza Heron), Jared Harris (Prof. James Moriarty), Stephen Fry (Mycroft Holmes), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 15 december 2012 | Retail release: 28 mei 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels, Frans 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Uitgever: Warner Home Video | EAN: 5051888091326 | FilmTotaal Recensie

Met een box office score van $524,0 miljoen wereldwijd en een meer dan redelijk ontvangst was Guy Ritchies Sherlock Holmes een van de opvallendste titels van 2009. Een vervolg kon niet uitblijven en al vrij snel doken de eerste setbeelden op van de opvolger Sherlock Holmes: A Game of Shadows. Robert Downey Jr. en Jude Law stapten wederom in de huid van Holmes en zijn "side-kick" Dr. John Watson. Ondanks dat de critici positief waren en de box office score boven de opbrengst van het eerste deel uitkwam, werd het niveau van het verrassende eerste deel niet gehaald. Dit neemt niet weg dat filmmaatschappij Warner Bros. niet wacht met een derde deel. Het script wordt ondertussen geschreven. De Blu-Ray+Dvd uitgave van A Game of Shadows verscheen enkele weken geleden.

SYNOPSIS
In Sherlock Holmes: A Game of Shadows nemen Holmes en Watson het dit op tegen de mysterieuze Professor Moriarty, een crimineel meesterbrein dat Groot Brittannië wil verwoesten. Het duo krijgt in hun strijd met Moriarty hulp van Mycroft Holmes, de oudere en net zo slimme broer van Sherlock.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer Sherlock Holmes: A Game of Shadows of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Sherlock Holmes: A Game of Shadows een iets wat lage 61%. De IMDb noteert een 7,5 bij ruim 122 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de tweede Holmes film met een 7,3. FT recensent Fabian Melchers gaf naar aanleiding van zijn recensie 3,5 ster.
Een reactie van FT bezoeker Ereptile: ...Enorm vermakelijke film. Bijna alles wat de eerste film goed maakte is terug te vinden in dit deel Enige wat ik een beetje vond ontbreken was de sfeer (vergeleken met de eerste film). Maar verder was het echt super. RDJ en Jude Law spelen geweldig en het hele plot en alles is gewoon goed uitgewerkt...
Het productiebudget van Sherlock Holmes: A Game of Shadows bedroeg circa $125 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Guy Ritchies zevende bioscoopfilm circa $36,9 miljoen. Het eindigde na 112 dagen op een redelijke $186,8 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een zeer sterke $543,8 miljoen. In Nederland kwam het tot een nette $4,4 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de 2 disc Blu-Ray+Dvd uitgave van Sherlock Holmes: A Game of Shadows. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. Op de verpakking staat aangegeven dat er een digital copy is meegeleverd. De vormgeving is een utsnede van de meest opvallende en fraaie poster die vooraf verscheen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Maximum Movie Mode: Inside the Mind of Sherlock Holmes | Focus Points | Sherlock Holmes: A Game of Shawdows Movie App
Disc 2: Hoofdfilm op Dvd
De Blu-Ray uitgave van Sherlock Holmes: A Game of Shadows bevat een beperkt aantal extra's (in HD) die in totaal ruim 2,5 uur duren. Deze forse speelduur is met name te danken aan Warners Maximum Movie Mode. In dit zeer strak vormgegeven videocommentaar van hoofdrolspeler Robert Downey Jr. komen vele aspecten van de film aan bod. Daarnaast zijn er los zeven Focus Points te bekijken. De bijgeleverde smartphone/tablet App, die toegang biedt naar meer extra's, is voor de die-hard en is uit protest niet getest. Extra's behoren thuis op de schijf of desnoods via een externe omgeving te raadplegen via de Blu-Ray spelers.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van Sherlock Holmes: A Game of Shadows is zoals we mogen verwachten van Warner Bros. top! De slowmotion beelden zien er fantatisch uit in High Definition. Net als bij het eerste deel geeft het kleurgebruik een uiterst effectief effect op de film en het is in dit geval extra aan te raden om de huiskamer donker te houden tijdens het bekijken van de hoofdfilm. Fraai! De 5.1 DTS-HD MA geluidstrack doet dit alleen maar versterken! Perfect demonstratiemateriaal!!!

CONCLUSIE
Ondanks dat de hand van regisseur Guy Ritchie direct te herkennen is in zijn Sherlock films, kan niet ontkent worden dat acteur Robert Downey Jr. de films grotendeels draagt. De topacteur speelt - op een enkele scene na - wederom een prachtrol in A Game of Shadows en het is dan ook te hopen dat hij terugkeert voor een derde deel.
De 2 disc Blu-Ray+Dvd van Sherlock Holmes: A Game of Shadows is netjes, maar het is jammer dat losstaande extra's ontbreken. De Maximum Movie Mode ziet er overigens zeer verzorgd uit. Voor de filmfan zou het fijn als de maatschappijen weer vaker een 2 disc Blu-Ray uitgeven in plaats van een 2 disc Blu-Ray+Dvd uitgave. De extra Dvd is in dit geval een enorm overbodige luxe.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Sherlock Holmes: A Game of Shadows is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Warner Home Video voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.