Blu-Ray Review: Tinker Tailor Soldier Spy

Behoudende en prachtige spionagethriller van Tomas Alfredson, regisseur van Låt den rätte komma in (2008).

Regie: Tomas Alfredson | Cast: Gary Oldman (George Smiley), Mark Strong (Jim Prideaux), Tom Hardy (Ricki Tarr), Toby Jones (Percy Alleline), Colin Firth (Bill Haydon), Benedict Cumberbatch (Peter Guillam), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 15 december 2011 | Retail release: 30 mei 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Entertainment One | EAN: 8713045233648 | FilmTotaal Recensie

Met Tinker Tailor Soldier Spy maakte regisseur Tomas Alfredson zijn eerste Engelstalige film. De Zweedse filmmaker kreeg de kans waarschijnlijk met name door zijn uiterst succesvolle vampierfilm Let the Right One In / Låt den rätte komma in (2008), die niet veel later een Amerikaanse remake kreeg. Met namen als Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, John Hurt, Toby Jones, Mark Strong, Benedict Cumberbatch en Ciarán Hinds op de fraaie promotionele affiches, verzamelde Alfredson een uiterst sterke cast bij elkaar voor Tinker Tailor Soldier Spy. Na de première op het Filmfestival van Venetië was de internationale filmpers niet compleet onverwacht laaiend enthousiast en eerder dit jaar volgde de bekroning doordat hoofdrolspeler Gary Oldman geheel terecht genomineerd werd voor een Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol. Financieel gezien deed de behoudende en eigenlijk actieloze spionagethriller het meer dan redelijk, aangezien het tot een nette $80 miljoen kwam. Enige tijd geleden verscheen de Blu-Ray van TTSS in het schap.

SYNOPSIS
Tinker Tailor Soldier Spy speelt zich af in de sombere dagen van de Koude Oorlog. De spionage veteraan George Smiley (Oldman) geniet van de Britse geheime dienst van zijn pensioen. Wanneer blijkt dat een oud-collega van Smiley een Russische spion is, wordt hij teruggeroepen door MI6 en gevraagd de spion op te sporen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer Tinker Tailor Soldier Spy of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Tinker Tailor Soldier Spy verzilverde geen van de drie Oscarnominaties, voor Best Performance by an Actor in a Leading Role, Best Writing, Adapted Screenplay en Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score. Het won wel twee BAFTA Awards. Op Rotten Tomatoes krijgt Tinker Tailor Soldier Spy een nette 83%. De IMDb noteert een magere 7,2 bij ruim 62 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de spionagethriller met een 7,6. FT recensent Fabian Melchers gaf naar aanleiding van zijn recensie 4,5 ster.
Een reactie van FT bezoeker Falconetti: Goeie film met mooie sfeerbeelden uit andere tijden (oude kantoren, oude auto's, oude kapsels en veel gerook van sigaretten). Ook het trage tempo draagt bij aan de sfeer. Er zit geen actie in; het is een thriller als een schaakspel. Allemaal heel laid back en ingetogen.
Het productiebudget van Tinker Tailor Soldier Spy bedroeg circa $31 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Tomas Alfredsons eerste Engelstalige film circa $5,5 miljoen. Het eindigde na 105 dagen op een magere $24,1 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een redelijke $80,6 miljoen. In Nederland kwam het tot ruim acht ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray van Tinker Tailor Soldier Spy. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase, met een iets aangepaste sleeve eromheen. Acteur Colin Firth is iets groter afgebeeld op de sleeve. De vormgeving komt grotendeels overeen met de UK quadposter, echter met andere kleuren en foto's. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar van regisseur Tomas Alfredson en Gary Oldman | Interviews met Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, Regisseur Tomas Alfredson en Scriptschrijver Peter Straughan | Verwijderde Scènes
De Blu-Ray uitgave van Tinker Tailor Soldier Spy bevat naast een beperkt aantal extra's met een totale speelduur van een ruim half uur, exclusief het audiocommentaar. Het stelt helaas allemaal niet zo heel veel voor wat we te zien krijgen. De verwijderde scènes, in totaal zes minuten, zijn niet echt heel boeiend. Grote nadeel is dat er geen commentaaroptie is. De interviews zijn eigenlijk ook niet de moeite waard. De die-hard fan kan waarschijnlijk het best het audiocommentaar met regisseur Tomas Alfredson en de fantastische hoofdrolspeler Gary Oldman aanzetten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van Tinker Tailor Soldier Spy laat helaas te wensen over. De details en scherpte blijven tijdens de lichtere scenes nog redelijk overeind, maar als het beeld iets donkerder wordt dan ligt er een opvallende laag grain over het beeld. Een beetje grain kan vaak helpen bij een filmischer effect, maar in dit geval lijkt er toch iets niet helemaal goed te zijn. In sommige situaties is het namelijk echt heel storend. De geluidstrack is daarentegen een stuk beter. Ondanks dat dialoog de boventoon voert, worden de surroundboxen ingezet voor de vele achtergrondgeluiden.

UPDATE: EONE heeft aangegeven dat zij voorafgaand aan de release navraag hebben gedaan bij de toeleverancier van het mastermateriaal. Zij geven aan dat de grain, dus ook in de Nederlandse versie, overeenkomt met de grain die is toegevoegd in de post-productie proces. Op deze fraaie website tref je meer info over het post-productie proces van TTSS.

CONCLUSIE
De spionagethriller Tinker Tailor Soldier Spy is behoudend maar mogelijk ook daarom verrassend goed. Regisseur Tomas Alfredson koos voor een ingetogen film waarin vooral het acteertalent moet spreken. Met Gary Oldman kreeg hij hiervoor een prima hoofdrolspeler en ook Benedict Cumberbatch zette een fraaie rol neer. Oldman zei reeds meerdere malen dat we een sequel kunnen verwachten op de spionagefilm.
De single disc Blu-Ray van Tinker Tailor Soldier Spy valt helaas tegen, aangezien de extra's mager zijn en het beeld in donkere scènes te veel grain bevat. Gelukkig weet de geluidstrack de boel weer een beetje recht te zetten. Duidelijk een schijf voor de echte liefhebber.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Tinker Tailor Soldier Spy is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Entertainment One voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.