Blu-Ray Review: Ghost Rider: Spirit of Vengeance

Krankzinnige tweede Ghost Rider film van Crank-regisseurs Mark Neveldine en Brian Taylor.

Regie: Mark Neveldine en Brian Taylor | Cast: Nicolas Cage (Johnny Blaze / Ghost Rider), Violante Placido (Nadya), Ciarán Hinds (Roarke), Johnny Whitworth (Ray Carrigan), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 16 feburari 2012 | Retail release: 4 juli 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Entertainment One | EAN: 8713045228835 | FilmTotaal Recensie

De eerste verfilming van de Marvel Comics strip Ghost Rider was geen doorslaand succes. Net als films als Daredevil, Elektra en het meer recente Jonah Hex probeerde het mee te liften op de succesvolle superheldenfilms, die sinds 2000 aan de lopende band verschijnen. Opmerkelijk was het nieuws dat Mark Steven Johnsons Ghost Rider (2007) toch een soort van vervolg kreeg. Het regieduo Mark Neveldine en Brian Taylor, voornamelijk bekend van de twee Crank films, kregen met de wederom opgetrommelde Nicolas Cage en met een verhoudingsgewijs beperkt budget van $57 miljoen de moeilijke taak om het eerste deel te overtreffen. En dat ook nog eens 3D. Onder meer een plassende Ghost Rider in de eerste trailer van Ghost Rider: Spirit of Vengeance deed vermoeden dat de regisseurs hun trucje van Crank nog eens dunnetjes over zouden gaan doen, alleen dit keer met een vlammend skelet in plaats van een gehyperde Jason Statham. Ondanks dat de "superheldenfilm" enkele aardige scènes bevat, kon het de meeste Marvel fans niet overtuigen. Het is vooral spijtig om te zien dat de regisseurs niet meer konden met de verhaallijn van co-scriptschrijver David S. Goyer, de co-schrijver van o.a. Christopher Nolans The Dark Knight trilogie. Sinds begin juli ligt de 3D Blu-Ray van Ghost Rider 2 in de winkel.

SYNOPSIS
In Ghost Rider: Spirit of Vengeance strijdt Ghost Rider vuurspuwend en gewapend met een motor tegen het pure kwaad: de duivel. Blaze leeft tegenwoordig een teruggetrokken bestaan, hij voelt zich belazerd door duivel Mephistopheles met wie hij eerder een pact sloot. Wanneer hij wordt benaderd om een moeder en haar zoon te beschermen tegen een gruwelijk demonisch wezen, stapt hij toch weer op de motor.

TRAILER
Bekijk hieronder de Blu-Ray trailer van Ghost Rider: Spirit of Vengeance of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Ghost Rider: Spirit of Vengeance een bedenkelijke 17%. De IMDb noteert een niet veel betere 4,5 bij ruim 32 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Marvel film met een 4,6 niet veel hoger. FT recensent Fabian Melchers was enthousiaster en gaf naar aanleiding van zijn recensie 3 sterren.
Een positieve reactie van FT bezoeker KevinGrin: ...Voor de mensen die het Crank stijltje verwachten mogen blij zijn, hoewel de film niet constant zo blijft zitten er genoeg scenes in die gestoord en over de top gaan dat het je aan Crank doet denken... ...De rider zelf is lekker hardcore als een beest en creepy in beeld gebracht. Het is dus niet een lame personage maar wel degelijk behoorlijk cool...
Het productiebudget van Ghost Rider: Spirit of Vengeance bedroeg circa $57 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Mark Neveldine en Brian Taylors vierde bioscoopfilm circa $22,1 miljoen. Het eindigde op een matige $51,8 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een veel betere $132,6 miljoen. In Nederland kwam het tot ruim zeven ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc 2D + Real 3D + 3D lenticular Blu-Ray van Ghost Rider: Spirit of Vengeance. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase, waarin naast de disc ook twee 3D lenticular te vinden zijn. De vormgeving komt grotendeels overeen met een filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
De Blu-Ray uitgave van Ghost Rider: Spirit of Vengeance bevat geen extra's. Buitenlandse uitgaven bevatten wel flink wat extra's.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van Ghost Rider: Spirit of Vengeance is netjes, aangezien scherpte goed is en de details prima zichtbaar blijven tijdens de nodige donkere scènes. Ook de 5.1 DTS-HD track doet prima zijn werk. Technisch zit het wel goed. De enige vraag is hoe de kijker de soms zeer chaotische / soms onnodig schokkerige beelden van het regieduo ervaart, waarin overigens prima visual effects zijn opgenomen. De real 3D versie is niet getest, al zal de impact niet enorm zijn aangezien de 3D achteraf is toegevoegd. Het zal in ieder geval beter zijn dat de lenticular 3D versie, die de beeldkwaliteit compleet verkracht en alleen leuk is voor een kortere scene.

CONCLUSIE
Het enorm snelle Ghost Rider: Spirit of Vengeance is voornamelijk gericht op het visuele aspect. Ondanks dat er zowaar enig verhaal in de film lijkt te zitten, komt dit er niet uit. Regieduo Mark Neveldine en Brian Taylor, die eerder het script schreven voor Jonah Hex (2010) en als regieduo afstand deden van de geflopte DC Comics film, hadden de taak beter over kunnen laten aan een wat meer Comic-minded regisseur. Nu lijkt het meer op een Ghost Rider: Spirit of Crank en is het wederom een dikke vette meelifter geworden. Taylor werkt ondertussen zelfstandig aan de game-verfilming Twisted Metal en het duo lijkt daarna een derde Crank te gaan maken.
De single disc Blu-Ray van Ghost Rider: Spirit of Vengeance is middelmatig. Beeld en geluid zijn zoals we mogen verwachten, maar helaas voor de fans zijn er geen extra's meegeleverd. Met name jammer omdat het regieduo Mark Neveldine en Brian Taylor zeer creatief en betrokken te werk gaan.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Ghost Rider: Spirit of Vengeance is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Entertainment One voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.