Blu-ray

Blu-Ray Review: Total Recall (Ultimate Rekall Edition)

De onvergetelijke sci-fi topper van Paul Verhoeven in HD en met een enorme lading extra's.

door Bram de Groot op 12.09.2012 om 14:39 in Blu-ray

Regie: Paul Verhoeven | Cast: Arnold Schwarzenegger (Douglas Quaid / Hauser), Rachel Ticotin (Melina), Sharon Stone (Lori), Ronny Cox (Vilos Cohaagen), Michael Ironside (Richter), Marshall Bell (George / Kuato), Mel Johnson Jr. (Benny), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 1990 | Bioscooprelease: 10 augustus 1990 | Retail release: 29 augustus 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Uitgever: Universal Pictures | EAN: 5050582902440 | Geen FilmTotaal Recensie

Met de onlangs verschenen Total Recall (2012) is er een kick-off gegeven aan een aantal remakes van de succesvolle Hollywood films van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven. Komende jaren volgen nog minimaal remakes van RoboCop (in productie) en Starship Troopers (aangekondigd) en het is niet ondenkbaar dat "creatievelingen" zich wagen aan nieuwe vernieuwde versies van Flesh & Blood (1985), Basic Instinct (1992) en mogelijk zelfs Showgirls (1995). Het is te hopen dat ze het beter doen dan regisseur Len Wiseman, aangezien zijn Total Recall (PG-13) volgens publiek (IMDb = 6,3) en critici (RT = 29%) niet kon tippen aan het R rated origineel uit 1990. Verhoevens Total Recall had uiteraard met Arnold Schwarzenegger dé actieheld nr. 1 van dat moment in de hoofdrol en het was destijds een verrassende en uiterst geliefde verfilming van een kort verhaal van de sciencefictionauteur Philip K. Dick. Het bewijst wederom dat de remake het veelal aflegt tegen de klassieker. Sinds enige tijd ligt er de rijkelijk gevulde en fraaie "Ultimate Rekall Edition" in het Blu-Ray schap.

SYNOPSIS
In Totall Recall ontdekt bouwvakker Douglas Quaid dat al zijn herinneringen afkomstig zijn van een chip die geïmplanteerd is in zijn hersenen. Hij blijkt een geheim agent te zijn geweest die een bedreiging vormde voor de overheid, waarna men zijn geheugen heeft vervangen door andere herinneringen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Blu-Ray trailer van Total Recall:

WAARDERING & BOX OFFICE
Paul Verhoevens Total Recall werd genomineerd voor twee technische Oscars, namelijk voor die van "Best Effects, Sound Effects Editing" en "Best Sound". Op Rotten Tomatoes krijgt Total Recall een uiterst sterke 84%. De IMDb noteert een fraaie 7,5 bij ruim 129 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een 7,7. Er is geen FT recensie geschreven.
Een onderbouwde reactie van FT bezoeker Tarkus: Prima film van Paul Verhoeven met een uitstekende Arnold Schwarzenegger, een prima Rachel Ticotin en Michael Ironside en de alweer verleidelijke Sharon Stone. De film kan nu misschien wat gedateerd lijken maar toch blijft het een prima verhaal... ...Ook de make-up verdiend een speciale vermelding, prima gedaan hoe sommige mutanten er uit zien...
Het productiebudget van Total Recall bedroeg circa $65 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Verhoevens derde Engelstalige film circa $25,5 miljoen en eindigde op een prima $119,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uiterst nette $261,3 miljoen. De opbrengsten in Nederland zijn onbekend.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Ultimate Rekall Edition Blu-Ray uitgave van Total Recall. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de verpakking zit een uiterst rommelig vormgegeven boekje met de titel "In The Heart Of The Movie" dat niet bepaald uitnodigt om even te lezen. De vormgeving van de cover is een aangepaste versie van de herkenbare filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar met Arnold Schwarzenegger en Paul Verhoeven | Audiocommentaar met cameraman Jost Vacano en Marko Kregel | Imagining Total Recall | Total Recall: The Special Effects | Restoration Comparison | Total Recall: 20 years after: Interview with Paul Verhoeven | Interview with Stephane Bourgoin, Author & Science Fiction Expert | A Special Effects Lesson With Kameleon | Making Of | Trailer | Photo Gallery
De Ultimate Rekall Edition Blu-Ray uitgave van Total Recall bevat zo'n twee uur aan extra's, exclusief de twee audiocommentaren. De extra's op de schijf zijn afwisselend nieuwe en reeds uitgegeven extra's. De nieuwe extra's in HD zijn "Total Recall: 20 years after: Interview with Paul Verhoeven", "Total Recall: The Special Effects" en "Restoration Comparison". Uiteraard trekt het interview met Verhoeven gelijk de aandacht. De Nederlandse regisseur spreekt openlijk over het script en zijn werk aan de sci-fi film. De nieuwe extra "Total Recall: The Special Effects" zoomt net als de oudere (Franstalige) "A Special Effects Lesson With Kameleon" in op de vele VFX. Erg gaaf! De "Restoration Comparison" tussen de originele beeldkwaliteit en de nieuwe HD kwaliteit lijkt niet helemaal realistisch, aangezien de originele beeldkwaliteit wat nep en zelfs te flets overkomt. Een flinke lading extra's dus, waar de fan zich helemaal los op kan laten!

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De specialisten hebben een redelijk tot goede HD versie afgeleverd. Het ziet er modern en kleurrijk uit. De scherpte blijft wat achter op eerdere heruitgaven, zoals die van Universals Jaws, en het beeld flikkert hier en daar nog een beetje en er zitten nog flink wat vuiltjes in het beeld. Het ziet er overall zeker niet slecht uit, vergeleken met de bijvoorbeeld de SD extra's. Geluidseffecten blijven helaas ook wat achter op de verwachtingen bij een sci-fi actiefilm. Er hadden meer surround effecten in kunnen zitten. Al met al een redelijke mooie uitgave, al het het net iets beter gekund.

CONCLUSIE
Total Recall is een geweldige en visueel uitstekende sci-fi actiefilm film en voor de iets oudere FT-bezoekers mogelijk ook een stukje nostalgie. De remakewoede in Hollywood levert zo nu en dan redelijke films op, maar in dit geval kwam de 2012 versie mogelijk iets te vroeg, want ondanks dat de visual effects gedateerd zijn, blijft het origineel een genretopper en daarom het aanzien meer dan waard. Regisseur Verhoeven is al enige tijd niet meer actief in Hollywood. Hoofdrolspeler Schwarzenegger werkt echter aan een terugkeer op het witte doek.
De single disc Ultimate Rekall Edition Blu-Ray van Total Recall blinkt voornamelijk uit in de enorme lading vermakelijke extra's, waarbij vooral de extra's over de visual effects en het nieuwe interview met Paul Verhoeven opvallen. Het beeld en geluid zijn goed, maar dit had eerlijk gezegd iets beter gekund. Prima schijf voor een vermakelijke sci-fi klassieker.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Total Recall zijn er verschillende Dvd versies verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.