Interview met Hisko Hulsing

Hij zou zomaar de nieuwe Nederlandse Oscarwinnaar kunnen worden.



Hisko Hulsing zou zomaar eens de nieuwe Oscarwinnaar van eigen bodem kunnen worden. Zijn korte film Junkyard is geselecteerd als Nederlandse inzending voor de Academy Awards in de categorie Beste Korte Animatiefilm. Eerder gooide de film al hoge ogen tijdens het Ottawa International Animation Festival, waar hij bekroond werd met de Grand Prize voor de Beste Onafhankelijke Korte Animatiefilm.

In Junkyard wordt een man door een junkie beroofd en neergestoken. Terwijl hij in elkaar zakt en het leven uit hem verdwijnt, flitsen herinneringen uit zijn jeugd voorbij. De film was vorige maand te zien op het Nederlands Film Festival en zal opnieuw vertoond worden tijdens het KLIK animatiefestival van 7 tot 11 november in het EYE instituut.

Op 15 januari 2013 worden de nominaties voor het felbegeerde gouden beeldje bekendgemaakt. Wat ons betreft hoort Junkyard daar zeker bij, want de film is schitterend vormgegeven. Van de verschillende animatietechnieken die gebruikt zijn, gaat een opmerkelijke kracht uit. De sterke soundtrack sluit perfect aan bij de grimmige sfeer, maar verdringt het goedgeschreven verhaal niet naar de achtergrond. Genoeg reden om eens nader kennis te maken met regisseur Hulsing.

Waar zouden de bezoekers van FilmTotaal je van moeten kennen?

Mijn vorige films "Harry Rents a Room" en "Seventeen" draaiden als voorfilm in de bioscopen, resp. voor "Existenz" van David Cronenberg en voor "American Splendor". Daarnaast werd Seventeen uitgezonden door de VPRO en draaide wereldwijd op meer dan 100 internationale filmfestivals. Verder worden mijn strips gepubliceerd in Eisner en Zone 5300. Mijn nieuwe Film Junkyard (2012) werd genomineerd voor een Gouden Kalf en won prijzen in Ottawa, Canada en Woodstock, New York, USA. Junkyard draait van 7 tot 11 november tijdens het KLIK animatiefestival in het EYE instituut.

Wat zijn je favoriete animatiestudio’s? Heb je bepaalde voorbeelden waarop je je richt als je werkt aan korte films? Waar je inspiratie vandaan haalt?

Ik heb Disneyfilms altijd inspirerend heb gevonden, vooral de oude films van voor de jaren 70. Beginnend bij Bambi. Verder vind ik veel films van de Japanse Ghibli studio inspirerend, omdat ze niet volgens het soort formules worden gemaakt als de films in de Amerikaanse studio's. En ze zijn nog steeds getekend en geschilderd. Net als mijn films.

Hoe komt het denk je dat Junkyard het tot Oscarinzending heeft geschopt?

Ik weet niet wat de selectiecommissie besproken heeft, maar ik denk dat ze hebben gelet op storytelling, production value en cinematografie. Sorry voor de Engelse termen, maar het is niet voor niets dat filmtaal vaak Engels is.

Waar ligt je inspiratiebron voor Junkyard?

In gebeurtenissen die zich in mijn eigen jeugd hebben voorgedaan. Het aantal films, boeken, strips, animatiefilms en muziekstukken dat me heeft geïnspireerd of beïnvloed is eindeloos. Maar ik denk dat "Christiane F, wir kinder von Bahnhof Zoo" (1979), de film over de 14-jarige junkie Christiane F, me heeft geïnspireerd qua sfeer en toonzetting en dat Bambi (1940) me heeft geïnspireerd qua esthetiek.

Wat is de boodschap die je ermee wil uitdragen?

Er is geen boodschap. Ik denk dat de film niet al te positief is over drugsgebruik, maar de film is ook niet moraliserend over drugs. De film gaat meer over hoe het lot en toeval het leven kunnen bepalen. Hoe sommige mensen door omstandigheden verkeerd terechtkomen. Ik probeer mensen wel te raken op verschillende manieren. Uit reacties begrijp ik dat dat bij veel mensen gelukt is. Het is een vrij dramatische film geworden.

Welke animatietechnieken heb je gebruikt bij het maken van de film, en waarom?

Het verhaal is een vrij realistische, ruwe vertelling en ik wilde dat de film ook op het visuele vlak ruw en realistisch werd. Ik heb de realistische achtergronden van de film met olieverf geschilderd op een manier dat alle verfstreken zichtbaar zijn. De animatie hebben we met een klein team getekend met behulp van videomateriaal dat we met acteurs hebben gefilmd, die we als referentie gebruikten. Zo konden we alle plooien in de kleding goed tekenen en de bewegingen realistisch krijgen. De hoofden waren gebaseerd op kleihoofden die ik van alle karakters had gemaakt. De animatie van de karakters en de geschilderde figuren smelten nu mooi samen en creëren samen een duistere wereld. De muziek heb ik zelf gecomponeerd voor een klein orkest en waterinstrumenten. Ik denk dat film uiteindelijk een vrij klassieke uitstraling heeft gekregen. En dat is geheel conform mijn smaak.

Welke problemen heb je bij het maken moeten overwinnen?

Geld is altijd een probleem in Nederland. Mijn producenten Il Luster en Cinete hebben het maximale bedrag bij elkaar gekregen dat mogelijk is in Nederland en België, maar dan nog was er veel te weinig geld om de artiesten, inclusief mezelf normaal te betalen. Een ander probleem was dat we bij elkaar 25.000 tekeningen moesten maken en dat dat af en toe wat saai wordt. Maar dat is altijd de prijs die je als animator betaalt.

Welke ambities heb je?

Ik zou graag een lange, geanimeerde Science Fiction film maken met een aardig budget.
Ik denk dat ik dat goed aan kan.

En kunnen we ooit een Nederlandse feature animatiefilm van je verwachten?

Dat zal dan een coproductie worden met veel andere landen, want in Nederland is er veel te weinig geld en dat wordt alleen maar minder sinds de laatste bezuinigingen.


NieuwsFilm

meest populair