Blu-Ray Review: Total Recall

Visueel een sterk staaltje, maar geen vervanger van Verhoevens versie.

Regie: Len Wiseman | Cast: Colin Farrell (Douglas Quaid), Kate Beckinsale (Lori Quaid), Jessica Biel (Melina), Bryan Cranston (Vilos Cohaagen), Bill Nighy (Matthias Lair), e.a. | Speelduur: 118 / 130 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 9 augustus 2012 | Retail release: 21 november 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment | EAN: 8712609655384 | FilmTotaal Recensie

Regisseur Len Wiseman kreeg voor Total Recall, de remake van de gelijknamige film (1990) van Paul Verhoeven, niet alleen een flink budget ($125 miljoen) mee, maar had met Colin Farrell, Kate Beckinsale, Bryan Cranston, Jessica Biel, Bill Nighy en Ethan Hawke een aantal redelijk grote namen tot zijn beschikking. Zoals al vermeld in de recente Blu-Ray Review van Verhoevens Total Recall is deze remake waarschijnlijk iets te vroeg gekomen. Ondanks dat Wisemans versie fraai oogt en een aantal prima scènes bevat, zijn er waarschijnlijk teveel filmliefhebbers die het origineel nog te goed op hun netvlies hebben staan en mede daarom de remake aan zich voorbij hebben laten gaan. De critici lieten zich mogelijk ook deels door dit sentiment leiden. Als losstaande sci-fi actiefilm verdient het namelijk wel meer dan de 30% op Rotten Tomatoes. Sony Pictures Home Entertainment bracht de remake onlangs uit op Blu-Ray en hoopt hier de tegenvallende wereldwijde inkomsten van de bioscooprelease goed te maken.

SYNOPSIS
In Total Recall bezoekt de fabrieksmedewerker Douglas Quaid (Farrell) de organisatie Rekall, een partij die herinneringen kan uploaden in de hersenen. Quaid wil namelijk ontsnappen aan zijn frustrerende leven, ook al heeft hij een prachtige vrouw (Beckinsale). Echte herinneringen van het leven als een super spion is net wat hij nodig heeft. Maar als de procedure goed fout gaat, wordt Quaid een opgejaagd man. Hij wordt achtervolgd door de politie, geleid door Chancellor Cohaagen (Cranston) en besluit samen te werken met een vrouwelijke rebel vechter (Biel) om Cohaagen te stoppen. Het is niet meer duidelijk wat fantasie en werkelijkheid is en Quaid ontdekt zijn echte identiteit, liefde en lot.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlandse trailer van Total Recall of check de verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes scoort de remake Total Recall een magere 30%. De IMDb noteert een betere 6,3 bij ruim 60 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm zelfs met een 6,8 (Stem zelf!). FT recensent Arjan Welles gaf een realistische 3 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker DashX / Archangel: ...Een vlotte actiefilm en mooie CGI. Kate Beckinsale was geweldig om te zien als de gestoorde vrouw en als eye catcher. Als je niet te veel gaat vergelijken met de film van Paul Verhoeven is de film om te genieten.
Het productiebudget van Total Recall bedroeg circa $125 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Len Wisemans vierde bioscoopfilm circa $25,6 miljoen en eindigde op een uiterst magere $58,9 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een toch flink betere $198,5 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot zo'n $1,2 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Total Recall. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is een aangepaste versie van de eerdere filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Bioscoopversie & Extended Director's Cut | Total Recall With Insight | Extended Director's Cut Commentary with Director Len Wiseman
Deze Blu-Ray uitgave van Total Recall bevat een tweetal extra's die alleen af te spelen tijdens de hoofdfilm. Ten eerste is er de redelijk standaard Picture-in-Picture track 'Total Recall With Insight', Nederlands ondertiteld. Tijdens een aantal momenten in de film kan er extra informatie opgevraagd worden. Niet echt de meest ideale manier om een film te kijken, maar als je meer wilt weten over de remake, dan is dit de enige optie. De extra info is niet los te bekijken. De tweede track die aangezet kan worden is het audiocommentaar van regisseur Len Wiseman, die zijn regiedebuut maakte met Underworld. Hij werkte in het verleden dus al eerder samen met Kate Beckinsale en Bill Nighy. Erg jammer dat er niet meer extra's terug te vinden zijn. Een soort extra waarin een vergelijking wordt getrokken met de versie van Paul Verhoeven had geen overbodige luxe geweest.
De Extended Director's Cut duurt zo'n 17 minuten langer en het lijkt er niet op dat de film veel afwijkt van de bioscoopversie.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De Blu-Ray van Total Recall ziet er netjes uit, maar overdonderend is het niet. Dit kan deels komen doordat de kleuren over het algemeen redelijk eentonig ogen. Dit is iets waar regisseur Wiseman wel vaker voor kiest, denk maar aan zijn Underworld films. Het beeld is verder wel scherp en in de donkere scene zijn de details netjes zichtbaar. De DTS-HD 5.1 audiotrack doet het wel prima. Er zijn vele geluidseffecten te horen en dialoog blijft prima volgbaar.

CONCLUSIE
Len Wisemans poging om Total Recall in een nieuw jasje naar het witte doek te brengen is maar deels geslaagd. Visueel ziet het er veelal prachtig uit en het bevat een aantal prima actiescènes, maar financieel gezien kon de bioscooprelease de investering niet helemaal goed maken. Mogelijk biedt de Blu-Ray/Dvd release een uitkomst. Wiseman is ondertussen verbonden aan een volgende remake: The Mummy, die in 2014 moet uitkomen.
De Blu-Ray uitgave van Total Recall is redelijke uitgave. Beeld en geluid zijn netjes, maar de extra's zijn helaas behoorlijk beperkt ten opzichte van buitenlandse releases, die overigens nog moeten verschijnen. Fans zullen mogelijk blij zijn met de Extended Director's Cut.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Total Recall is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.