Interview met Katie Spencer

Wie? De setdecorateur van Anna Karenina. Waarom? Omdat ze alweer haar vierde Oscarnominatie te pakken heeft en we ook graag minder bekende creatievelingen aan het woord laten.

Katie Spencer is een van de succesvolste setdecorateurs van Hollywood. Zo creëerde ze de sets van films als Atonement, Pride & Prejudice en de Sherlock Holmes-films. Momenteel is ze genomineerd voor een Oscar voor Anna Karenina. FilmTotaal sprak met Katie Spencer over werken met regisseur Joe Wright en hoe het is om meerdere malen genomineerd te zijn voor een Academy Award en telkens achter het net te vissen.


Je hebt bij alle films van Joe Wright gewerkt als setdecorateur. Hoe verloopt die samenwerking?

We werken al zolang samen dat we helemaal op elkaar zijn ingespeeld. Ik weet met een paar woorden precies wat Joe bedoelt en wat hij voor ogen heeft. Joe heeft een aantal vaste mensen met wie hij werkt. Zo doet Sarah Greenwood altijd de kostuums. In de loop der jaren is deze samenwerking tussen ons allen veranderd in een vriendschap.

Vind je het als setdecorateur fijner om met een boekverfilming aan de slag te gaan, zodat je gebruik kan maken van de details in het boek?

Het is altijd makkelijker om een boek te hebben om inspiratie uit te putten. Bij een script krijg je maar een paar regels achtergrondinformatie over een personage. Bij een boekverfilming weet je hoe personages in elkaar zitten en wat hun achtergrond is. Dat kan ik dan weer meenemen in hoe de sets eruit moeten komen te zien.

Hoe reageerde je toen Joe Wright vertelde dat het volgende project [/i]Anna Karenina[/i] zou worden?

Ik was meteen ontzettend enthousiast. Ik heb het boek voor het eerst gelezen voor mijn eindexamen en raakte toen geïntrigeerd door de driehoeksverhouding. Het personage van Levin vond ik indertijd niet zo interessant. Toen ik het boek later herlas, merkte ik dat ik dat juist Levin me fascineerde. Elke keer als je het boek leest, ontdek je iets nieuws of kijk je anders tegen bepaalde personages aan. Ik heb ook altijd genoten van de verfilmingen van het boek. Mijn favoriet is die met Greta Garbo vanwege de klasse die het uitstraalt. Het was voor mij een uitdaging om nu zelf aan de slag te kunnen met dit verhaal en deze Russische wereld te gaan creëren. Ik had meteen allerlei ideeën over hoe we dit verhaal zouden kunnen laten zien.

Wat vond je van de keuze van Joe Wright om het verhaal net even anders neer te zetten en Levins verhaal ook te vertellen, iets wat bij andere verfilmingen vaak wordt geschrapt?

Ik vond het een briljant idee van Joe. Levin is een heel belangrijk deel van het boek, híj was eigenlijk Tolstoj. Maar hij is bij verfilmingen hooguit een voetnoot. Het liefdesverhaal wordt gezien als iets wat veel interessanter is, vanwege het hoge dramagehalte. Het was erg dapper van Joe om ervoor te kiezen Levins verhaal wel te vertellen en het verhaal op zo’n originele wijze te brengen. Het is hiermee echt een unieke verfilming geworden, die veel dichter bij het boek staat dan alle eerdere Anna Karenina-films en tv-series.

Keira Knightley is een van Joe Wrights vaste actrices, hoe vind je haar als Anna?

Ik vind het een rol die geweldig bij haar past. Ik ben zo ontzettend trots op hoe ze het voor elkaar heeft gekregen om dit personage zich eigen te maken. Anna is een heel moeilijke rol, die door veel grote actrices zoals Garbo en Vivien Leigh al een keer is vertolkt. Keira heeft haar eigen stempel op Anna weten te drukken en een schitterende acteerprestatie neergezet. Ik vind het prachtig om te zien hoe zij als actrice de afgelopen jaren is gegroeid. De eerste keer dat ik met haar werkte was bij Pride & Prejudice toen ze negentien jaar oud was. Toen vond ik haar al de slimste jonge meid van negentien die ik ooit had ontmoet. In de loop van verschillende films heb ik haar zien ontwikkelen als actrice. Ik ben echt een fan van Keira en vind dat haar werk vaak ondergewaardeerd is, waarschijnlijk omdat ze ook zo mooi is en mensen over het hoofd zien hoeveel talent ze eigenlijk heeft.

Je bent al drie keer eerder genomineerd geweest voor een Oscar, met Anna Karenina heb je je vierde nominatie te pakken. Hoe graag wil je dit keer winnen?

Misschien is het de vierde keer dan eindelijk raak. Maar om eerlijk te zijn, vind ik genomineerd zijn al zo’n eer. Ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar ik meen dat uit de grond van mijn hart. Het is zo mooi om genomineerd te worden naast de andere mensen binnen mijn vakgebied die ik enorm bewonder en om te weten dat mensen mijn aandeel van de film mooi vonden. Dat is voor mij genoeg.

Ben je aanwezig bij de Oscaruitreiking?

Absoluut. We gaan met een groepje van de mensen betrokken bij de film, zoals we bij eerdere nominaties ook deden. Dat wordt sowieso gezellig, of we nu winnen of verliezen.

Lees ook nog eens de recensie van Anna Karenina.

NieuwsFilm

meest populair