Blu-Ray Review: TED

Een teddybeer die bier zuipt en wiet rookt: het wordt nog een waanzinnig (en terecht) succes ook!

Regie: Seth MacFarlane | Cast: Mark Wahlberg (John), Seth MacFarlane (Ted), Mila Kunis (Lori), Giovanni Ribisi (Donny), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 13 september 2012 | Retail release: 5 februari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Universal Pictures | EAN: 5414937042463 | FilmTotaal Recensie

De R-rated komedie is de afgelopen jaren flink in opmars. Zo wisten box office knallers als de twee The Hangover films en de Judd Apatow (achtige) films veel bekijks te trekken in de wereldwijde bioscoopzalen. Iemand die hier gretig op inhaakt is Seth MacFarlane, de veelzijdige bedenker van onder meer de succesvolle animatie Family Guy. Hij bracht namelijk een van de meest opvallende verschijningen naar het witte doek: een bierdrinkende, wietrokende en een zo goed als aftrekkende teddybeer. Het was vooraf moeilijk te voorspellen hoe het publiek op TED zou reageren en de uiteindelijke wereldwijde opbrengst van $535,4 miljoen was dan ook een enorme verrassing. De komedie met onder meer Mark Wahlberg en Mila Kunis bleek dus een schot in de roos en het wachten is op een vervolg waarin Ted een vrouwelijke teddybeer tegen het lijf loopt. Sinds kort ligt de Blu-Ray in het schap.

SYNOPSIS
In TED heeft een doodnormale man uit Boston een minder normale jeugd gehad. Als kind wenste hij namelijk dat zijn geliefde teddybeer tot leven zou komen, wat vervolgens ook gebeurde. Jaren later is het jongetje volwassen en is de beer nog steeds zijn beste vriend. Probleem is echter dat de beer nogal onverantwoordelijk is en het personage van Wahlberg ervan weerhoudt echt volwassen te worden en de liefde van zijn leven voor zich te winnen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van TED:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt TED een redelijke 69%. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,2 bij ruim 198 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de stevige komedie met een hogere 7,8 (Stem zelf!). FT recensent Arjan Welles gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker JamesBond: ...Mark Wahlberg speelt hier een goede rol als John Bennett, een lekker luchtig karakter die meer high dan nuchter is. De animatie van Ted zelf is ook erg goed gedaan, een verslaafde vloekende teddybeer is een leuk concept en is ook leuk uitgewerkt, en de stem van Seth MacFarlane maakt het helemaal af. Ook Mila Kunis speelt hier een leuke rol als de love-interest van John. Al met al een hele leuk film die comedy combineert met een goed verhaal, en één van de leukere films van de laatste jaren! Ik kijk uit naar deel 2!
Het productiebudget van TED bedroeg circa $50 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Seth MacFarlane's eerste bioscoopfilm een prima $54,4 miljoen en eindigde op $218,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een enorme $528,7 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot $8,4 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van TED. Het recensie-exemplaar is gelijk aan het winkelexemplaar en de schijf zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase. De vormgeving van de cover van de Blu-Ray uitgave is vergelijkbaar aan de eerste filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audio Commentary | Gag Reel | Ted: The Making of | Deleted Scenes | Alternate Takes | Teddy Bear Scuffle
Deze Blu-Ray uitgave van TED bevat een ruim uur aan extra's, exclusief het audiocommentaar van regisseur Seth McFarlane, acteur Mark Wahlberg en schrijver Alec Sulkin. De meest aardige fragmenten zijn te vinden in de extra's "Ted: de Making Of" en "Teddy Bear Scuffle", waarin te zien is hoe de film is opgenomen. Opvallend is dat TED middels motion capature tot leven is gewekt. Het is ook daadwerkelijk regisseur McFarlane die het mocap pak draagt. Ook aardig zijn de vijftien verwijderde en reeks alternatieve scènes.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Er valt niets op deze Blu-Ray uitgave van TED aan te merken. Op het "kleine" scherm valt vooral op hoe goed de visual effects in elkaar zitten. Het is slechts beperkt te zien dat TED via VFX tot leven is gewekt. Samen met de prima High Definition beelden en meer dan redelijke 5.1 DTS-HD track is het een genot om naar te kijken.

CONCLUSIE
Na de hele reeks gelijksoortige American Pie-achtige road trip films, is TED is eindelijk weer eens een echt vernieuwde R rated komedie. Zeker in de eerste helft van de film is het genieten geblazen met de ordinaire teddybeer en zijn onnozele vriendje Mark Wahlberg. Uiteraard staat een vervolg op de film van Seth MacFarlane al in de steigers. De vraag is uiteraard wat TED en John gaan doen: op vakantie? Komt een teddyvrouw in beeld? Of doen ze alles gewoon nog eens dunnetjes over?
Deze Blu-Ray uitgave van TED is in alle opzichten netjes: strak beeld, prima geluid en vermakelijke extra's. Een uitstekende schijf voor de zaterdagavond, met een biertje of iets dergelijks.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc van TED is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.