Blu-Ray Review: Frankenweenie (3D)

Tim Burtons kleine meesterwerkje die vooral visueel alles uit de kast haalt.

Regie: Tim Burton | Cast: Charlie Tahan (Victor), Martin Short (Mr. Frankenstein / Burgemeester / Nassor), Catherine O'Hara (Mrs. Frankenstein / Gymlerares / Raar meisje), Winona Ryder (Elsa van Helsing), Martin Landau (Mr. Rzykruski), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 18 oktober 2012 | Retail release: 20 februari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 7.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x 3D Blu-Ray en 1 x Blu-Ray | Distributeur: Walt Disney Home Entertainment | EAN: 8717418388164 | FilmTotaal Recensie

Van de geliefde filmmaker Tim Burton verscheen naast de blockbuster Dark Shadows afgelopen jaar ook Frankenweenie, de vierde stop-motion film waar Burton op een of andere manier direct betrokken is. Aangezien stop-motion films overwegend mager presteren aan de wereldwijde box office was het des te opmerkelijker dat het volledig in zwart-wit uitgebracht werd. Logisch is Burtons keuze overigens wel, aangezien Frankenweenie een remake is van zijn gelijknamige korte zwart-wit live-action film uit 1984 en een overduidelijk eerbetoon is aan de horrorklassieker Frankenstein uit 1930. De film werd door Walt Disney uitgegeven en het lijkt erop dat dit een soort cadeau aan Burton is geweest naar aanleiding van de door Burton geregisseerde kaskraker Alice in Wonderland (2010), die meer dan $1 miljard ophaalde aan de wereldwijde bioscoopkassa. Frankenweenie kon in de bioscoop - zoals bijna te voorspellen - geen enorme vuist maken en legde het kwa opbrengst af tegen Laika's ParaNorman en Aardmans The Pirates! Band of Misfits. Eerder deze maand verscheen het op (3D) Blu-Ray in het schap.

SYNOPSIS
In Frankenweenie sterft het hondje van de jonge Victor, Sparky, doordat het door een auto wordt geraakt. Victor besluit zijn geliefde huisdier weer tot leven te wekken; maar wel met een paar kleine aanpassingen. Hij probeert zijn nieuwe 'creatie' geheim te houden, maar wanneer Sparky buiten komt ontdekt iedereen hoe monsterlijk het kan zijn om een tweede kans in het leven te krijgen. Het is aan Victor om zijn omgeving ervan te overtuigen dat Sparky nog steeds zijn trouwe vriend is.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Frankenweenie:

WAARDERING & BOX OFFICE
De stop-motion film werd voor één Oscar genomineerd, namelijk die van "Best Animated Feature Film of the Year". Ook werd het in vijf Annie Awards, een BAFTA Award en een Golden Globes genomineerd. Op Rotten Tomatoes krijgt Frankenweenie een zeer nette 88%. De IMDb noteert een toch iets magere 7,0 bij ruim 29 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de stop-motion film met een veel hogere 8,3 (Stem zelf!). FT recensent Arjan Welles gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een van de weinige reacties, van FT bezoeker Annefleur: ...voor de liefhebbers van A Corpse Bride o.a. zal het vast wel een vermakelijke film zijn aangezien de animaties enzo er erg op lijken en het weer een lekker vaag en uiteraard zeer onrealistisch verhaaltje is!
Het productiebudget van Frankenweenie bedroeg circa $39 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Tim Burtons zestiende bioscoopfilm circa $11,4 miljoen en eindigde op $35,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een redelijke $67,1 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland is onbekend.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc (3D) Blu-Ray uitgave van Frankenweenie. Het recensie-exemplaar is gelijk aan het winkelexemplaar en de schijf zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase (mogelijk zonder sleeve). De vormgeving van de cover van de Blu-Ray uitgave gebruikt een van de eerste filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Captain Sparky vs The Flying Saucers | Miniatures In Motion: Bringing Frankenweenie To Life | Frankenweenie Touring Exhibit | Original Live-Action Frankenweenie Short | Plain White T's "Pet Sematary" Music Video
Disc 2: 3D versie van de hoofdfilm
Deze Blu-Ray uitgave van Frankenweenie bevat een dik uur aan extra's. Hierbij vallen met name de langere docu "Miniatures In Motion: Bringing Frankenweenie To Life" en de korte animatiefilm "Captain Sparky vs The Flying Saucers" op. De docu zoomt voornamelijk in op de enorme hoeveelheid werk die er is verricht voor deze stop motion film. Er wordt werkelijk bij allerlei details stilgestaan, van het script tot aan de gebruikte poppen en van de stemmencast tot aan de verbluffende animaties. Ook kun je kijken naar de half uur durende originele Frankenweenie (1984) film van Tim Burton.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Ondanks dat het zwart-wit "gefilmd" is, pakken de High Definition beelden wonderbaarlijk mooi uit. Eigenlijk heb je het niet eens door dat het kleur ontbreekt. Opvallend is ook dat de donkere beelden prachtig overkomen en dat overal de scherpte en detail uitmuntend zijn. Ook de 3D versie, bekeken bij een goede kennis met een voortreffelijke 3D set i.c.m. een 46 inch Samsung scherm, laat zien dat dit van toch zeker een toegevoegde waarde kan zijn. De 3D effecten pakken erg netjes uit en zijn in combinatie met de stop-motion én ook zeker zwart-wit beelden een beleving op zich. De die-hard fan is deze versie dan ook aan te raden. De 7.1 DTS-HD track is zeer goed te noemen. Geluidseffecten zijn volop aanwezig en het klinkt allemaal glashelder. Fraaie uitgave!

CONCLUSIE
De stop-motion fan werd dit jaar verwend met de drie titels Pirates!, Paranorman en het besproken Frankenweenie. Het is moeilijk te bepalen welke nou de beste is, al laat Tim Burton met zijn Frankenweenie zien dat hij echt alles uit de kast heeft getrokken. De regisseur wordt op dit moment een verschillende (animatie) projecten gelinkt, maar voorlopig lijkt hij even rust te nemen.
Deze Blu-Ray uitgave van Frankenweenie is meer dan netjes. Dit komt voornamelijk doordat de beeldkwaliteit zo verbluffend fraai is. Ook de 7.1 DTS-HD track doet zijn werk prima. De extra's, vooral de diepgaande docu "Miniatures In Motion: Bringing Frankenweenie To Life", zijn zeker de moeite waard. Voor de die-hard fan is er de "3D disc". Uiteraard moet je wel over de juiste apparatuur beschikken.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc (3D) Blu-Ray uitgave van Frankenweenie zijn er een 1 disc Blu-Ray en een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels. (voorlopig exclusief bij de Free Record Shop)
Met dank aan de ditributeur Walt Disney Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.