Blu-ray

Blu-Ray Review: Olympus Has Fallen

Alleraardigste actiefilm, al heeft regisseur Antoine Fuqua beter laten zien.

door Bram de Groot op 11.09.2013 om 08:00 in Blu-ray

Regie: Antoine Fuqua | Cast: Gerard Butler (Mike Banning), Aaron Eckhart (president Benjamin Asher), Morgan Freeman (Allan Trumbull), Rick Yune (Kang), Dylan McDermot (Forbes), Radha Mitchell (Leah), Cole Hauser (Roma), Melissa Leo (Ruth McMillan), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 9 mei 2013 | Retail release: 20 augustus 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Distributeur: Dutch FilmWorks | EAN: 8715664105917 | FilmTotaal.nl recensie

Alweer een dikke tien jaar geleden wist regisseur Antoine Fuqua te verrassen met de stevige misdaadfilm Training Day (2001), die hoofdrolspeler Denzel Washington een Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol opleverde. Na dit enorme succes lijkt Fuqua alweer een tijdje zoekend naar een nieuw succes. Hij maakte een oorlogsfilm (Tears of the Sun, 2003), een historische actiefilm (King Arthur, 2004) en een thriller (Shooter, 2007), regisseerde enkele tv-films en probeerde het in 2009 met de Training Day-kloon Brooklyn's Finest. Geen van de films wist ook maar in de buurt te komen van zijn klassieker. Begin dit jaar pakte hij uit de snelle actiethriller Olympus Has Fallen, waarin de hoofdrollen zijn weggelegd voor Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman. Ondanks dat het een redelijk succes werd door zo'n $160 miljoen te verzamelen en wist Fuqua ook met deze actiefilm zichzelf niet in de kijker te spelen, aangezien het duidelijk alleen popcornvermaak voorschotelde en weinig vernieuwing bracht. Onlangs gaf Dutch FilmWorks Olympus Has Fallen uit op een nette Blu-Ray schijf.

SYNOPSIS
In Olympus Has Fallen faalde de Secret Service Agent Mike Banning (Butler) in een ver verleden bij het beschermen van de presidentiële familie. Hij krijgt de kans om niet alleen zijn eer, maar ook de President van de Verenigde Staten (Eckhart) te redden, wanneer op een dag Noord-Koreaanse commando's het Witte Huis bezetten om de president en zijn staf gijzelen. Banning krijgt de kans geeft om terug te slaan.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Olympus Has Fallen:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Olympus Has Fallen redelijk "Rotten" met 47%. De IMDb noteert een veel betere 6,5 bij ruim 83 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een vergelijkbare 6,6 (Stem zelf). FT recensent Jelle Fastenau gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Jochemb: ...heb ik me zeker vermaakt met de film. Ze hebben er goed aan gedaan om de bad guys extreem evil te maken wat er voor zorgde dat je Gerard Butler toch wel aanmoedigde om ze af te maken. Gerard Butler was trouwens best goed in de film, zijn personage was flinterdun maar Gerard Butler heeft genoeg charisma om de film te dragen...
Het productiebudget van Olympus Has Fallen bedroeg circa $70 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Joseph Kosinski's tweede bioscoopfilm een nette $30,4 miljoen en eindigde op een toch wat redelijke $98,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nette $161,0 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op een prima $1,9 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray + DVd uitgave van Olympus Has Fallen. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave past in het rijtje van de vele versies die we van de filmposter voorbij hebben zien komen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Creating The Action: VFX and Design | The epic ensemble | Deconstructing the black hawk sequence | Ground combat: fighting the terrorists | Under surveillance: The making of | Bloopers: Gag Reel
Deze Blu-Ray uitgave van Olympus Has Fallen bevat een klein uur aan extra's. De meeste extra's zijn er korte featurettes, die waarschijnlijk ook ergens online zijn verschenen. De enige extra die daadwerkelijk wat om het lijf heeft is "Under surveillance: The making of", waarin naar de totstandkoming van de film wordt gekeken, veel via interviews. Helaas ontbreken de ondertitels.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Deze DFW Blu-Ray uitgave van Olympus Has Fallen heeft een toch beste aardige High Definition beeldkwaliteit, voornamelijk door de prima scherpte. Wat opvalt is dat de beelden soms iets wat flets ogen en juist weer bij de donkere scenes te kort komen. Ook springen de magere special effects er wel een beetje te veel uit. De DTS-HD track voldoet prima, aangezien er voldoende surround effects zijn te horen.

CONCLUSIE
Olympus Has Fallen is in vele opzichten een vermakelijke actiefilm, die na het zien niet enorm in het geheugen gegrift zal blijven, zoals Antoine Fuqua's Training Day dat zeker wel deed. De vraag is dan ook waarom de regisseur dit niveau nooit heeft weten te evenaren. Ondertussen richt de regisseur zich op The Equalizer, die hem herenigt met Denzel Washington. Daarna gaat hij aan de gang met een romantische biopic rond de keizer Xuanzong en zijn "bezit" Yang Guifei. Tevens zal hij een docu opnemen over Suge Knight, mede-oprichter van Death Row Records.
Deze Blu-Ray uitgave van Olympus Has Fallen is een redelijke uitgave. Beeld en geluid stemmen tevreden en er zijn redelijk wat - toch wat korte - extra's meegeleverd.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc Blu-Ray + Dvd uitgave van Olympus Has Fallen is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.