Blu-Ray Review: Boardwalk Empire (Seizoen 3)

De HBO-serie waarin Steve Buscemi gestalte geeft aan de nog steeds formidabele Nucky Thompson.

Bedenker: Terence Winter | Regie: Verschillende | Cast: Steve Buscemi (Enoch 'Nucky' Thompson), Michael Shannon (Agent Nelson Van Alden), Kelly Macdonald (Margaret Schroeder), Michael Stuhlbarg (Arnold Rothstein), Shea Whigham (Elias 'Eli' Thompson), Stephen Graham (Al Capone), Vincent Piazza (Lucky Luciano), Michael K. Williams (Chalky White), Anthony Laciura (Eddie Kessler) e.a. | Speelduur: 12 x 50 a 60 minuten , Totaal: 720 minuten | Jaar: 2012 | Tv-release: USA: 16 september 2012 (HBO) - NL: september 2012 (HBO NL) | Retail release: 28 augustus 2013 | Beeld: 1080p HD (1:85 : 1) 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Uitgever: Warner Home Video | Aantal Discs 5 x Blu-Ray | EAN: 5051888154854 | Geen FilmTotaal Recensie

De kwalitatief hoogstaande tv-series beginnen zo ondertussen steeds vaker het daglicht te zien. Het is ook niet alleen meer HBO die de dienst uitmaakt. Dit bewees onder meer AMC de afgelopen jaren met het uiterst succesvolle misdaadserie Breaking Bad, de stevige serie die eind deze maand zijn hoogtepunt zal beleven. HBO's misdaadserie Boardwalk Empire - minstens net zo goed - is deze maand juist weer gestart met een vierde seizoen en dan is het uiteraard weer de hoogste tijd om het voorgaande seizoen er weer bij te pakken. Opvallend aan de het derde seizoen is dat de kijkcijfers in de States iets afnamen, maar dat de fans juist lovender zijn naargelang de serie zich vordert. De "look and feel" van de serie blijft gelukkig nog steeds van de bovenste plank en het uitstekende spel van acteur Steve Buscemi en de "ondersteunende" cast met o.a. Michael Shannon Stephen Graham doet daar zeker niet aan onder. De meeste fans zitten sinds begin deze maand alweer smachtend uit te kijken naar een nieuwe aflevering. De wat tragere kijkers zullen zichzelf waarschijnlijk een groot genot doen met deze Blu-Ray uitgave van het derde seizoen.

SYNOPSIS
Het derde seizoen van Boardwalk Empire begint op oudejaarsavond in 1922. Maar voor gangster Gyp Rosetti is er niets feestelijks aan, in ieder geval niet nadat hij te horen heeft gekregen dat Nucky zijn plannen voor zijn zaken heeft veranderd. Hoewel de economie een hoge vlucht neemt, blijft alcohol een schaars artikel. De concurrentie is groot en het gangstergeweld neemt toe. Dit haalt het beste en het slechtste in Nucky naar boven, en hij toont zich van zijn brutaalste kant in een reeks gewelddadige confrontaties.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van het derde seizoen van Boardwalk Empire:

WAARDERING & BOX OFFICE
Het derde seizoen werd voor twee Golden Globes genomineerd, namelijk voor "Best Performance by an Actor in a Television Series - Drama" (Buscemi) en "Best Television Series - Drama". Tevens kreeg het negen Primetime Emmy Awards nominaties, die later deze maand worden uitgereikt, en nog vele andere nominaties en onderscheidingen. Op Metacritic krijgt het tweede seizoen van Boardwalk Empire een redelijke 76/100. De IMDb noteert een prima 8,7 bij ruim 72 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadserie met een 8,1 (Stem zelf!).
Het productiebudget van het derde seizoen van Boardwalk Empire bedroeg circa $50 miljoen. Naar de eerste aflevering van seizoen 3 keken zo'n 2,89 miljoen Amerikanen. Bij de laatste aflevering waren dit er een paar duizende minder met zo'n 2,73 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de vijf disc Blu-Ray uitgave van Boardwalk Empire. Het recensie-exemplaar zit in een iets dikkere Blu-Ray keepcase met ruimte voor de vijf schijven. Om de keepkase zit een vergelijkbare sleeve. De cover is aangepaste versie van de teaserposter van seizoen 3. Het geheel heeft veel weg van de uitvoering van seizoen 2. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Afleveringen 1-3 | Boardwalk Chronicle | Distilling Season 2
Disc 2: Afleveringen 4-6 | Boardwalk Chronicle
Disc 3: Afleveringen 7-9 | Boardwalk Chronicle
Disc 4: Afleveringen 10-11 | Boardwalk Chronicle
Disc 5: Aflevering 12 | Boardwalk Chronicle | American Empires | Newsreels | Boardwalk Empire - Director's Chair | Scorsese on Season 3 | New Characters
De drie disc Blu-Ray uitgave van Boardwalk Empire bevat een flink aantal extra's met een totale speelduur van bijna twee uur, exclusief het audiocommentaar bij zes afleveringen en de interactieve extra "Boardwalk Chronicle", die bij elke aflevering aangezet kan worden. Deze optie geeft je tijdens het bekijken van de serie meer achtergrondinformatie over de historische personen en gebeurtenissen uit de periode waarin de serie zich afspeelt. Erg leuk gedaan, maar het neemt het kijkplezier wel een beetje weg. Dit is dus echt het die-hard materiaal. Op de eerste schijf is voor de gemiddelde kijker gelukkig de terugblik "Distilling Season 2" terug te vinden. De laatste schijf bevat naast de laatste aflevering ook de meeste extra's. Veruit de meest interessante extra is de docu "Boardwalk Empire - Director's Chair", waarin regisseurs Tim Van Patten en Allen Coulter terugblikken op het derde seizoen. Erg aardig en duidelijk met veel plezier gemaakt. Aanrader! De overige extra's zijn een flinke reeks korte extra's - "Newsreels" bestaat uit 24 (!) korte featurettes - die inzoomen op de meest uiteenlopende zaken. Ook is er een vluchtig woord van uitvoerend producent Martin Scorsese. Zeer netjes!

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van Boardwalk Empire is net als bij seizoen twee nagenoeg perfect. Het beeld ziet er uiterst netjes en scherp uit en het is overduidelijk te zien dat het forse productiebudget ook bestemd is besteed is aan het technische gedeelte van de serie. De kleuren passen perfect bij roaring 20's en de lichte laag - bijna niet zichtbare - grain maakt het filmisch effect af. Ook qua geluid zit het goed, al is er uiteraard ook veel dialoog in deze serie, die bij elkaar wederom zo'n acht uur duurt.

CONCLUSIE
De sluwe Nucky Thompson is een bijna onvergetelijke rol van Steve Buscemi. Ondanks dat deze acteur al flink wat grote en memorabele rollen achter zijn naam heeft staan, zullen vele liefhebbers hem vanaf heden zien als zijn personage uit het fantastische Boardwalk Empire, die iets op zijn retour lijkt als het gaat om de Noord-Amerikaanse kijkcijfers, maar gelukkig nog steeds een enorme groep liefhebbers achter zich schaart.
Het vierde seizoen van Boardwalk Empire draait sinds begin deze maand op HBO (NL). Check hieronder de trailer van het vierde seizoen:

De vijf disc Blu-Ray van Boardwalk Empire is prachtig en een must-have voor de liefhebber. De beeld- en geluidskwaliteit zijn fantastisch en de gevarieerde extra's zijn vooral voor de die-hard fan een must-see. Het is goed om te zien dat Warner Bros. ook de Nederlandse liefhebber deze fantastische serie voorschotelt met de Blu-Ray box vol extra's.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Boardwalk Empire is er een 5 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Warner Home Video voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.