Blu-ray

Blu-Ray Review: Only God Forgives

Velen hadden wat anders verwacht van Nicolas Winding Refns opvolger van 'Drive'.

door Bram de Groot op 21.10.2013 om 20:38 in Blu-ray

Regie: Nicolas Winding Refn | Cast: Ryan Gosling (Julian), Kristin Scott Thomas (Crystal), Vithaya Pansringarm (Chang), Ratha Phongam (Mai), Gordon Brown (Gordon), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 13 juni 2013 | Retail release: 14 oktober 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Twin Pics / Cineart | EAN: 5414939572258 | FilmTotaal.nl recensie

Na Drive (2011) hing iedereen aan de lippen van de Deense regisseur Nicolas Winding Refn en werd er volop uitgekeken naar zijn volgende project. Voor de misdaadfilm Only God Forgives koos hij wederom voor acteur Ryan Gosling en dat gaf de fans alleen maar meer hoop. De eerste foto's en trailer gaven de indruk dat het minimaal net zo'n succes kon worden als Drive. Ondanks dat er genoeg goeds over Only God Forgives op te sommen valt, bleek het echter minder "energievol" dan verwacht. Het resulteerde in flink wat kritiek, ook na de wereldwijde première op het Cannes Film Festival, en de bioscoopzalen bleven na de wereldwijde première redelijk leeg. In de States werd zelfs besloten de film niet landelijk te laten draaien. Geheel vreemd is het allemaal niet, aangezien regisseur Winding Refn eerder films maakte waarmee hij duidelijk niet mikte op de gemiddelde bioscoopbezoeker. Deze maand verscheen Only God Forgives op Blu-Ray, dat duidelijk een uitgave is voor de diegene die wel van het stevige en ook erg rustige misdaaddrama heeft genoten.

SYNOPSIS
In Only God Forgives woont de gerespecteerde Britse misdadiger Julian in Bangkok. Samen met zijn broer Billy runt hij een Thaise boksschool, die als dekmantel fungeert voor hun drugshandel richting Europa. Hun succesvolle handeltje wordt echter bruut verstoord als Billy wordt vermoord. Moeder Jenna, tevens een gevreesde naam in de onderwereld, komt naar Bangkok om de dood van haar zoon met veel geweld te wreken.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Only God Forgives:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Only God Forgives duidelijk "Rotten" met 40%. De IMDb noteert een betere maar nog steeds erg magere 6,0 bij ruim 34 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een redelijke 6,9 (Stem zelf). FT recensent Thierry Verhoeven gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Shifty777: ...Refn daagt je uit in een prachtig gefilmd geheel, waar mensen soms iets te lang te traag lopen, maar met een fantastische soundtrack. Alle technische aspecten van deze film zijn goed, dat echter het scenariotechnische gedeelte van de film niet voor iedereen te behappen is kan ik begrijpen. Mij spreekt de film aan, ondanks dat Refn zijn middelvinger opsteekt naar iedereen die 'Drive 2' dacht te krijgen in deze film...
Het productiebudget van Only God Forgives bedroeg circa $4,8 miljoen. In de States draaide de film nooit landelijk en het kwam daar niet verder dan een opbrengst van een kleine $1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een redelijke, maar verder niet indrukwekkende $10,3 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op een prima $0,5 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Only God Forgives. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave komt overeen met de poster bestemd voor de promotie van de première op het Cannes Film Festival. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Audiocommentaar | Interviews met Nicolas Winding Refn | Behind the Scenes
Deze Blu-Ray uitgave van Only God Forgives bevat een ruim half uur aan extra's, exclusief het audiocommentaar van regisseur Nicolas Winding Refn. Enorm boeiend is het allemaal niet, maar mocht je de regisseur even aan het woord willen zien, dan kun je de interviews met hem aanzetten. De extra Behind the Scenes, bestaande uit een reeks korte opnames, is nog redelijk aardig, al is er duidelijk niet al te veel aandacht aan besteed. De meeste details over de film schuilen dus in het audiocommentaar.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Als film zit Only God Forgives op zowel het visuele vlak als het geluid prima in elkaar. Deze Blu-Ray uitgave laat een redelijk strak beeld zien en de kleuren komen krachtig over, al is er vooral bij de wat donkere beelden enige (bedoelde) korrel te zien. De DTS-HD 5.1 track laat waar nodig flink van zich horen. Naast de muzikale ondersteuning zijn ook de actiescènes flink aanwezig. Uiteraard is in Winding Refns misdaadfilm ook voldoende ruimte voor de nodige stiltes.

CONCLUSIE
Het enorme succes van Drive overschaduwt helaas het nog best redelijke Only God Forgives. Uiteraard moet je het soort - tragere - films kunnen verdragen, maar er mag niet ontkend worden dat Winding Refns misdaadfilm in meerdere opzichten geslaagd is. Ondertussen werkt de regisseur aan de film I Walk with the Dead, waarin onder meer Drive-actrice Carey Mulligan te zien zal zijn. Daarna staat de film The Incal op Winding Refns agenda.
Deze Blu-Ray uitgave van Only God Forgives is gemiddelde uitgave. Beeld en geluid zijn goed, maar de extra's hadden iets uitgebreider genomen. De fan zal de schijf waarschijnlijk vooral aanschaffen voor de film zelf.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Only God Forgives is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Twin Pics / Cineart voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.