Blu-Ray Review: Robin Hood

Ook de geliefde Walt Disney Classic #21 verschijnt in een wat mager-aandoende uitvoering.

Regie: Wolfgang Reitherman | Cast: Brian Bedford (Robin Hood), Phil Harris (Little John), Monica Evans (Maid Marian), Peter Ustinov (Prince John / King Richard), e.a. | Speelduur: 83 minuten | Jaar: 1973 | Bioscooprelease: 11 december 1974 | Retail release: 23 oktober 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.66 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: The Walt Disney Company (Benelux) B.V. | EAN: 8717418409715 | Geen FilmTotaal.nl recensie

De Walt Disney Classics worden de afgelopen twee jaar in een rap tempo uitgegeven op Blu-Ray. Waar de eerste uitgaven nog in mooi verpakte edities verschenen, lijken de meeste animatieklassiekers tegenwoordig te zijn onderworpen aan een wat simpelere aanpak. Eerder deze maand verschenen bijvoorbeeld The Sword In The Stone (#18), Robin Hood (#21) en Hercules (#35). Vooral Robin Hood uit 1973 kan tot de geliefdere Classics gerekend worden en daarom is het jammer dat er niet gekozen is voor een "Diamond Edition" of - zoals in de States - een "40th Anniversary Edition". De animatiefilm van ervaren Disneyman Wolfgang Reitherman, ook regisseur van bijvoorbeeld One Hundred and One Dalmatians, het eerder genoemde The Sword in the Stone en de grote klassieker The Jungle Book, werd in de jaren 70 matig ontvangen, maar het groeide als snel uit tot een van de favoriete titels uit die periode. Robin Hood was overigens de eerste animatiefilm die zonder enige inmenging van de in 1966 overleden Walt Disney werd gemaakt. De Blu-Ray uitgave van de antropomorfische versie van het bekende verhaal rond de Engelse volksheld verscheen deze maand op een toch nog best knappe Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Robin Hood vermaken Robin Hood en Kleine Jan zich prima in de bossen van Nottingham. Ze overvallen de rijken, tot grote ergernis van Prins Jan. Hij daagt Robin uit om mee te doen aan een boogschietwedstrijd om hem zo in de val te lokken.

TRAILER
Bekijk hieronder een clip uit Disneys Robin Hood:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Robin Hood - opvallend genoeg - "Rotten" met 50%, bij (slechts) 24 recensies. De IMDb noteert een veel betere 7,5 bij ruim 50 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de animatiefilm met een iets lagere 7,2 (Stem zelf). Er is geen FT recensie beschikbaar.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Movietwister: Dit is echt een van de beste disney-klassiekers. Tenminste als hij in t engels wordt uitgezonden... De humor in deze film is geweldig, zeker voor die tijd! De discussies tussen Prins John en zijn dienaar, een slang, zijn heerlijk.
Het productiebudget van Robin Hood bedroeg circa $1,5 miljoen. Wereldwijd noteerde een mooie $32,1 miljoen via de bioscooprelease en de re-releases. De verhuur en dvd-verkoop heeft minimaal nog eens $55 miljoen in het laatje gebracht.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Robin Hood. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave komt overeen met eerdere Dvd-covers. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Deleted Storyline "Love Letters" | Alternate Ending | Disney Song Selection | Robin Hood Art Gallery | Robin Hood Storybook | Disney Sing-Along | Oo-De-Lally Sing-Along | Bonus Short "Ye Olden Days"
Deze Blu-Ray uitgave van Robin Hood bevat een klein uur aan extra's. Dit keer geen uitgebreide 'Making of' of vergelijkbare docu's. De echte fan zal echter blij zijn met de verwijderde scene 'Love Letters', die overigens wordt gepresenteerd via een storyboard. Op een vergelijkbare wijze is een alternatief einde te bekijken. Ook leuk is de korte zwart-wit animatiefilm Ye Olden Days met Mickey Mouse. De rest zijn aardige extra's voor de kids. Niet heel uitgebreid dus, maar er zijn wel enkele nieuwe/unieke extra's terug te vinden en dat is voor de fans altijd genieten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Wederom stelt Disney bij deze Blu-Ray uitgave niet teleur. Het beeld is duidelijk een stuk beter dan eerdere retail-uitgaven. De kleuren zien er goed uit en het beeld doet zeker niet aan als een animatiefilm uit de jaren 70. De fan zal dan ook verrast opkijken bij het zien van deze opgelapte versie. De DTS-HD track doet duidelijk ietsjes verouderd aan en dat is ook helemaal niet erg. Hiermee blijft de charme van de oude Disney film bewaard. Ook op dit punt een meer dan prima schijf.

CONCLUSIE
Het sfeervolle en voor vele wat oudere FilmTotaal-bezoekers - en hopelijk ook wat jongere - herkenbare Robin Hood blijft zijn charme houden en de vooral het personage Prince John zal niet snel uit de (animatie)filmgeschiedenis verdwijnen. Voorlopig lijkt Walt Disney nog niet bezig te zijn met een live-action variant, al heeft het toekomstige animatiefilm Zootopia een aantal raakvlakken.
Deze Blu-Ray uitgave van Robin Hood is redelijke uitgave. Ondanks een prima beeldkwaliteit is het is duidelijk geen 'Diamond Edition', die je bij een topper als Robin Hood wel zou verwachten. Een fraaie sleeve ontbreekt dus en de extra's zijn helaas wat beknopt. De (nieuwe) extra's die wel aanwezig zijn, doen het waarschijnlijk redelijk goed bij de fan. Bij de liefhebber zal deze uitgave waarschijnlijk een plek vinden tussen de steeds completer wordende Blu-Ray verzameling van Disney Classics.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Robin Hood is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur The Walt Disney Company (Benelux) B.V. voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.