Blu-Ray Review: Curse of Chucky

De "oude" Chucky keert terug in deze redelijk aardige direct-to-dvd uitgave.

Regie: Don Mancini | Cast: Brad Dourif (stem Charles Lee Ray / Chucky), Chantal Quesnelle (Sarah), Fiona Dourif (Nica), Danielle Bisutti (Barb), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: geen | Retail release: 21 oktober 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Universal Pictures | EAN: 5050582956856 | Geen FilmTotaal.nl recensie

Het is alweer 25 jaar geleden dat Chucky voor het eerst van zich liet horen. In Tom Hollands Child's Play (1988) wist de bezeten roodharige speelgoedpop de nodige mensen de stuipen op het lijf te jagen. Na twee wat mindere ontvangen sequels werd de filmserie verfrist door een dosis humor toe te voegen aan het redelijk presterende Bride of Chucky (1998) en vervolgens het duidelijk mindere Seeds of Chucky (2004). In totaal wist de franchise zo'n $126,2 miljoen op te halen bij een productiebudget van $72 miljoen. Na een lange rustpauze en veel geruchten over een remake wist bedenker Don Mancini, die eerder het vijfde deel regisseerde, Universal te overtuigen om in te zetten op de direct-to-dvd sequel Curse Of Chucky. Voor dit zesde deel sprak Brad Dourif wederom de stem in, maar verder heeft de film slechts beperkt te maken met de voorgaande films. Eind vorige maand verscheen Curse Of Chucky op de Nederlandse Blu-Ray schappen.

SYNOPSIS
In Curse Of Chucky rouwt Nica om haar moeder die onlangs zelfmoord heeft gepleegd. Ze krijgt haar zus over de vloer om haar te helpen. Zij neemt haar dochter mee en die heeft een roodharige pop genaamd Chucky bij zich. Plotseling vinden er enkele brute moorden plaats in het huis, waarna Nica begint te vermoeden dat de pop er iets mee te maken heeft. Chucky heeft enkel als doel om de klus te klaren waar hij twintig jaar eerder mee begonnen was en niets kan hem hierbij tegenhouden.

TRAILER
Bekijk hieronder de Red Band trailer van Curse Of Chucky:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Curse Of Chucky behoorlijk "Fresh" met 79% bij slechts veertien recensies. De IMDb noteert een veel mindere 5,6 bij ruim 9 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de horrorfilm met een vergelijkbare 5,6 (Stem zelf). Aangezien het niet in de Nederlandse bioscoop heeft gedraaid, is er geen FilmTotaal.nl recensie beschikbaar.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Kamehameha: Vond de film wel aardig gelukt, beetje de creepy sfeer van deel 1 en 2 is weer terug, en geen comedy zoals die delen erna.
Het productiebudget van Curse Of Chucky bedroeg circa $5 miljoen. Er zijn geen opbrengsten bekend van eventuele bioscoopreleases in andere landen. Ook is er weinig bekend of de Dvd/Blu-Ray verkopen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Curse Of Chucky. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een iets donkerdere versie van de enige echte filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Deleted Scenes | Gag Reels | Playing with Dolls: The Making of Curse of Chucky | Living Doll: Bringing Chucky to Life | Voodoo Doll: The Chucky Legacy | Storyboard Comparisons
Deze Blu-Ray uitgave van Curse Of Chucky bevat ongeveer een uur aan extra's. De extra's zijn opvallend goed, zeker voor zo'n kleine film. Er zijn twee iets langere docu's, namelijk Playing with Dolls: The Making of Curse of Chucky, waarin wordt teruggekeken op de franchise en de realisatie van dit zesde deel, en Voodoo Doll: The Chucky Legacy, die laat zien hoe Chucky andermaal tot leven is gewekt. Het iets wat te langdradige Storyboard Comparisons is aardig in beeld gebracht, maar had wel iets korter kunnen duren. Ook zijn er zes korte verwijderde scenes te bekijken en een nog kortere - uiterst slappe - Gag Reel. Voodoo Doll: The Chucky Legacy is een redelijk vermakelijke ode aan de eerdere films en uiteraard de befaamde pop Chucky en zijn "gezin".

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Voor een slechts $5 miljoen-kostende productie ziet de beeldkwaliteit er zeker niet slecht uit. Helaas zijn de veelal erg donkere beelden wel iets te donker waardoor de nodige details wegvallen. Dat is toch wel jammer, aangezien hier bij de transfer rekening mee gehouden had kunnen worden. Horrorfilms zijn - logischerwijs - vaak erg donker gefilmd. Het beeld is verder ruim voldoende scherp en de kleuren ogen ook fraai. De DTS-HD 5.1 track doet zijn werk.

CONCLUSIE
Voor de fan van de eerste films of de gehele reeks is het uiteraard weer erg leuk dat Chucky terugkeert in een nieuw deel. Ditmaal is het erg aardig dat er wordt teruggegrepen op zijn horror-roots uit de twee eerste Child's Play films, waarin de humor minder aanwezig was. Toch ademt de film eendirect-to-dvd sfeer en komt Chucky verhoudingsgewijs mager erg weinig echt in actie. Een goed in elkaar gestoken remake had misschien beter geweest. Regisseur Mancini lijkt nu in te zetten op een nieuwe reeks films van zijn hand, waarschijnlijk direct bestemd voor het retailkanaal.
Deze Blu-Ray uitgave van Curse Of Chucky is een erg aardige uitgave. Naast een redelijk beeld zijn er volop extra's aanwezig, die de fans waarschijnlijk voldoende zullen vermaken.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Curse Of Chucky zijn er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.