Interview met Mark Millar

De populaire bedenker van Kick-Ass ziet bijna al zijn werk verfilmd worden. Volgens Millar zou een van die verfilmingen wel eens de klapper van het decennium kunnen worden.

Het bioscooppubliek maakte met Wanted in 2008 voor het eerst kennis met het werk van stripschrijver Mark Millar, maar zijn naam werd een jaar later definitief gevestigd met controversiële Kick-Ass. Het personage Hit-Girl, een vuilbekkende burgerwacht nauwelijks oud genoeg voor de Cito-toets, werd direct een publieksfavoriet, maar viel bij verschillende familiebelangenorganisaties minder goed in de smaak. Hit-Girl is typerend voor Millars stijl van actiegedreven plots, explosief geweld en onbehouwen personages. Na geschreven te hebben voor grote comics zoals Superman, Batman en X-Men, zet hij die lijn voort in zijn eigen verhalen. Ter gelegenheid van de dvd- en Blu-rayrelease van Kick-Ass 2 sprak FilmTotaal met Millar over zijn werk.

Net als zijn voorganger verscheen ook Kick-Ass 2 niet zonder enige controverse. Na de fatale schietpartij op een basisschool in het Amerikaanse stadje Sandy Hook, weigerde acteur Jim Carrey de gewelddadige film nog te promoten. Zelf ziet Millar het gebruik van geweld in zijn werk anders. "Kick-Ass verheerlijkt geweld niet, maar gaat over de gevolgen daarvan. In een film als Die Hard sterven zo tweehonderd mensen in een enkele scène, maar wat voor uitwerking dat heeft op hun families zie je niet. Als in Kick-Ass iemand geslagen wordt of sterft, voel je dat. Kick-Ass eindigt de eerste keer dat hij in actie komt zelfs in het ziekenhuis. Zo wilde ik laten zien dat geweld iets is dat je zou moeten vermijden." Wel is Millar het eens met Carreys mening over wapenbezit. "Het debat zou om de toegankelijkheid van vuurwapens moeten draaien, en niet om films. Het dodental door vuurwapens ligt in de Verenigde Staten driehonderd keer hoger dan in Europa, terwijl we allemaal dezelfde films kijken."

Ondanks de controverse blijft Millars werk onverminderd populair. Studio's staan in de rij om zijn verhalen te verfilmen. De rechten van de strip 'Nemesis' werden zelfs al verkocht voordat hij verschenen was. Ook al lonkt Hollywood, hij laat zijn werk er niet door beïnvloeden. "Mijn omgeving denkt dat ik dit werk doe voor de films, maar wie zou denken dat een comic waarin de titelheld al op één van de eerste pagina's zit te masturberen geschikte stof is voor een film?" Millar ziet strip en film dan ook als twee heel verschillende media. "Ik denk dat als je de één probeert te schrijven als de ander, je gewoon eindigt met een slecht product. Comics zijn mijn eerste liefde, en voor mij is het belangrijkste dat die goed is." Toch geniet Millar van zijn succes in Hollywood. Hij blijft vooral onder de indruk van de grote namen die zich aansluiten bij projecten gebaseerd op zijn werk. "Je probeert je cool te houden, maar tegelijkertijd zegt een stemmetje in je achterhoofd 'Holy shit, ik ben koffie aan het drinken met Angelina Jolie!' Het is heel belangrijk te blijven onthouden hoe speciaal dat is."

Vooral met studio 20th Century Fox onderhoudt Millar een nauwe band. "Op het moment maakt mijn goede vriend Matthew Vaughn daar The Secret Service, en het lijkt erop dat we ook 'Superior' met Fox gaan maken." Maar het meest enthousiast is hij over de verfilming van 'Nemesis', waarvan de opnames aankomende zomer van start gaan. Volgens Millar heeft Nemesis alles in zich om te beste film van het decennium te worden. "Je kunt het vergelijken met The Dark Knight. Die film was een aardverschuiving binnen het genre. Nemesis is daar de overtreffende trap van." Schrijver en regisseur Joe Carnahan stuurde hem het script zo'n twee maanden geleden en Millar was direct geboeid. "Ik kon het niet naast me neerleggen. Zelfs als schrijver van het originele werk was ik onder de indruk. Zijn versie is gewoon nog beter." Wat Nemesis voor Millar zo speciaal maakt is dat het niet een standaard superheldenverhaal is. "Het deed me eerder denken aan een politieke thriller uit de jaren zeventig. Het las als iets dat Sidney Pollack geschreven had kunnen hebben."

Van de gebaande paden houdt Millar zich dus ver en in zijn verhalen zet hij de conventies regelmatig op hun kop. Zijn bekendste werk is misschien wel 'Superman: Red Son', waarin hij het verhaal van de typisch Amerikaanse held in de Sovjet Unie situeerde. "Ik vind het leuk om iets te nemen waar men bekend mee is, en dat te ondermijnen. Superheldenverhalen zijn vaak machtsfantasieën. Wat ik interessant vind, is om die fantasie om te draaien. Kick-Ass is een superheld zonder superkrachten, en in 'Red Son' staat een Amerikaans icoon als Superman voor zaken als nationaal-socialisme en de leer van Karl Marx, dingen die juist als anti-Amerikaans worden gezien. Daar kun je veel interessantere verhalen over schrijven." Millar denkt dat deze deconstructivistische visie op het genre iets typisch Europees is. "Het is mijn ervaring dat Europeanen heel anders naar dingen kijken dan Amerikaanse schrijvers."

Millar is trots op de ontwikkeling die het genre van de stripverfilming sinds zijn wederopstanding begin deze eeuw heeft doorgemaakt. Van de zwarte leren outfits van de X-Men uit 2000, tot het kleurrijke team uit The Avengers zijn de superhelden helemaal tot hun recht gekomen en hun films bijna gegarandeerde kassuccessen. "Wat ik mooi vind, is dat het genre eigenlijk geen genre meer is, maar een medium is geworden. We zien nu een stuk meer variatie. The Secret Service is bijvoorbeeld een spionagefilm en ik zou het leuk vinden om meer bewerkingen van romantische comics te zien, zoals Scott Pilgrim vs. the World." Millar denkt niet dat er snel een einde zal komen aan stripverfilmingen. "Er zal vast wel een periode komen waarin superhelden minder populair zijn. Ik zie dat binnen een jaar of vijf wel gebeuren. Maar comics zijn te vergelijken met boeken. Er zijn zoveel verschillende soorten verhalen. Net als boeken zullen comics altijd wel verfilmd worden."

Kick-Ass 2 is vanaf morgen verkrijgbaar op dvd en Blu-ray.



NieuwsFilm

meest populair