Blu-Ray Review: Killing Season

Robert De Niro en John Travolta in de (financieel) minst presterende film uit hun carrière.

Regie: Mark Steven Johnson | Cast: Robert De Niro (Benjamin Ford), John Travolta (Emil Kovac), Milo Ventimiglia (Chris Ford), Elizabeth Olin (Sarah Ford), Diana Lyubenova (Elena), Kalin Sarmenov (Serbian), Stefan Shterev (Bar Customer), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 12 juli 2013 (Verenigde Staten), geen (NL) | Retail release: 28 november 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits | Aantal Discs: 1 x Blu-Ray | Distributeur: Splendid film | EAN: 4013549052993 | Geen FilmTotaal.nl recensie

De legende Robert De Niro speelde de afgelopen jaren al in heel wat missers. Met de film Killing Season lijkt dit jaar echter het dieptepunt bereikt. De actiethriller kwam van de hand van regisseur Mark Steven Johnson, die in het verleden nog titels afleverde als Simon Birch (1998) en Ghost Rider (2007), en zijn tegenspeler was niemand minder dan John Travolta, die in het verleden ook heel wat beter heeft laten zien. Killing Season wist in enkele landen nog de bioscoopzalen te halen, maar in veel landen - ook in Nederland - kreeg de slechts ontvangen film een enkeltje richting het Dvd/Blu-Ray-schap. Distributeur Splendid film kreeg de titel in handen en laat zien hoe enkel een nette steelcase-hoes de "film" er al een stuk beter uit kan laten zien.

SYNOPSIS & TRAILER
In Killing Season is Benjamin Ford (De Niro) een voormalig Amerikaans militair. Hij is na zijn pensioen naar een afgelegen hut in de bergen getrokken, om de pijnlijke herinneringen aan de oorlog in Bosnië te vergeten. Hij bouwt een nieuw leven op, tot de dag dat Emil Kovac (Travolta) opduikt. De voormalige Servische soldaat heeft een rekening te vereffenen met Ford die alleen maar te betalen is met wraak. Een meedogenloos kat-en muis- spel begint waarin Ford en Kovac hun persoonlijke oorlog in de bossen uitvechten in een bloederige confrontatie.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Killing Season behoorlijk "Rotten" met 10%. De IMDb noteert eveneens magere 5,3 bij ruim 13 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiethriller met een vergelijkbare 5,0 (Stem zelf). Aangezien het niet in de Nederlandse bioscoop te zien was, is er ook geen recensie verschenen op FilmTotaal.nl.
Een niet zo positieve reactie van FT-bezoeker Vicero: Het zeer slecht geslaagde accent van John Travolta deed me de film na een kwartier uitzetten. Hij zou eens een keer bij DiCaprio in de leer moeten. Die deed het in Blood Diamond een stuk beter.
Het productiebudget van Killing Season is onbekend, maar lag door de deelname van De Niro en Travolta vast rond de $10 miljoen. Veel is er niet bekend over de opbrengsten aan de wereldwijde bioscoopkassa's. In de States noteerde de beperkte bioscoopgang nog geen $300.000.
BLU-RAY
We bekijken de single disc "Limited Edition" Blu-Ray uitgave van Killing Season. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een fraaie steelcase Blu-Ray verpakking, met daaromheen een papieren wikkel met Nederlandse tekst en uitleg. De cover van deze Blu-Ray uitgave heeft veel weg van een Oosterse filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Interviews | B-Roll
Deze Blu-Ray uitgave van Killing Season bevat slechts twee extra's met wat beelden van achter de schermen en snelle interviews. Deze kunnen even aangezet kunnen worden, maar zijn verder weinig de moeite waard. Het is duidelijk dat er weinig tijd in is gestoken om wat leuke extra's mee te geven.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Helaas weet deze uitgave ook op dit punt niet helemaal te overtuigen. Deze Blu-Ray van het tussendoortje van De Niro en Travolta is net aan voldoende scherp om zich High Definition te mogen noemen, maar er is zo nu en dan iets te veel grain aanwezig. Ook verwacht je bij zo'n natuurrijke film meer indrukwekkende HD-shots. Helaas komen die eigenlijk niet echt voor. De DTS-HD track laat vooral zich horen tijdens de spaarzamere actiescènes.

CONCLUSIE
Killing Season is duidelijk een titel die slechts met kleine letters op de CV's van de acteurs Robert De Niro en John Travolta komen te staan. Ondanks dat de film een redelijk plot kent, komt de strijd tussen beide heren niet helemaal van de grond. Misschien is De Niro nog het enige pluspuntje in dit snelle tussendoortje, die over een jaar waarschijnlijk maar moeilijk te herinneren is. Ook regisseur Mark Steven Johnson weet wederom niet te overtuigen en het is daarom ook niet verrassend dat hij voorlopig geen nieuwe projecten om handen heeft. Of het moet de nog te verschijnen komedie Grudge Match met - wederom - De Niro en Sylvester Stallone zijn, die hij produceerde.
Deze "Limited Edition" Blu-Ray uitgave van Killing Season heeft eigenlijk alleen een prima jasje, want over de fraaie steelcase zal niemand wat te mopperen hebben. Helaas stemmen de beeldkwaliteit en de beperkte extra's niet compleet tevreden.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Killing Season is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Splendid film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.