Blu-Ray Review: Kick-Ass 2

Al is de verrassing er af, er blijft voldoende ass-kicking over in dit vermakelijke vervolg.

Regie: Jeff Wadlow | Cast: Aaron Taylor-Johnson (Dave Lizewski/Kick-Ass), Chloë Grace Moretz (Mindy Macready/Hit-Girl), Christopher Mintz-Plasse (Chris D'Amico/The Motherfucker), Jim Carrey (Colonel Stars and Stripes), Morris Chestnut (Marcus), Clark Duke (Marty/Battle Guy), Augustus Prew (Todd/Ass Kicker), John Leguizamo (Javier), Lindy Booth (Night Bitch), Olga Kurkulina (Mother Russia), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 22 augustus 2013 | Retail release: 11 december 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans, Duits | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Universal Pictures | EAN: 5050582938937 | FilmTotaal.nl recensie

In 2010 was het Stardust- en X-Men: First Class-regisseur Matthew Vaughn die alles op alles zette om een verfilming te maken van de comic Kick-Ass van Mark Millar en John Romita, Jr. Terwijl hij geen studio achter zich had, nam hij de film wel op en wist hij pas achteraf een deal te sluiten over de distributie. De stevige superheldenkomedie werd sterk ontvangen, behaalde een fraaie $100 miljoen aan de bioscoopkassa en verzamelde een hoop fanboys achter zich. Afgelopen zomer verscheen de veelbesproken sequel, die in eerste instantie Kick-Ass 2: Balls to the Wall zou gaan heten. Regisseur Vaughn, die wel betrokken bleef als uitvoerend producent, maakte plaats voor Jeff Wadlow (Never Back Down, 2008) en Universal zag gelijk geld in de opvolger. Voor Kick-Ass 2 keerden uiteraard de bekende gezichten terug en zelfs Hollywoodster Jim Carrey - die achteraf afstand deed van het vele geweld - pakte een rol, namelijk die van Colonel Stars and Stripes. Helaas werd de film erg mager ontvangen door de critici en ook aan de box office wist het beduidend minder te scoren dan de eerste film. Opvallend is wel dat het overwegend goed landde bij het publiek, aangezien het zowel op de IMDb als FT afgerond een 7,0 krijgt. Eerder deze maand bracht Universal Pictures Kick-Ass 2 uit op een nette Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Kick-Ass 2 besluit Dave zich te voegen bij Justice Forever, een superheldenteam, dat geleid wordt door de ex-maffiabaas Colonel Stars and Stripes. Maar als de resultaten van hun werk net merkbaar worden, vormt 's werelds eerste superslechterik, The Mother F%&*^r een slechterikenteam. Hij wil wraak nemen op Kick-Ass en Hitgirl voor wat ze zijn vader aangedaan hebben. De twee teams komen daardoor al snel tegenover elkaar te staan, waarop een heuse oorlog tussen de helden en slechteriken ontstaat.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Kick-Ass 2 behoorlijk "Rotten" met 29%. De IMDb noteert een heel veel betere 6,8 bij ruim 80 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiekomedie met een vergelijkbare 6,9 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Glennekeeeee: ...Kick-Ass 2 is een sequel die teert op wat werkte in deel 1, maar in deze film is het allemaal net niet genoeg in balans om er weer een topper van te maken. Toch is Kick-Ass 2 een waardige sequel die je entertaint voor 95 minuten zonder dat je een keer naar je klok zit te kijken...
Het productiebudget van Kick-Ass 2 bedroeg zo'n $28 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $13,3 miljoen en eindigde op een matige $28,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets betere $59,6 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op een kleine vijf ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Kick-Ass 2. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave borduurt verder op een van de filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Audiocommentaar | Alternate opening | Big Daddy Returns: The Unshot Scene | Extended scenes | Hit Girl Attacks: Creating the Van Sequence | The Making of Kick-Ass 2
Deze Blu-Ray uitgave van Kick-Ass 2 bevat een ruim uur aan extra's, exclusief het audiocommentaar van regisseur Jeff Wadlow en acteurs Aaron Taylor-Johnson, Christophe Mintz-Plasse en Chloë Grace Moretz. De mooie mix van extra's bevat een aantal 'aanvullende' scenes, met een leuk gevonden alternatieve opening, een reeks verlengde scenes en een niet opgenomen scene met Big Daddy, een belangrijk personage - gespeeld door Nicolas Cage - uit het eerste deel. De laatste wordt vertoond via story boards. Via een aantal korte featurettes wordt er ingezoomd op de regisseur, de cast, de stunts en wapens, de kostuums en het grote eindgevecht in de Evil Lair. Het kortere "Hit Girl Attacks: Creating the Van Sequence" laat in fases zien hoe deze grote scenes is gemaakt. Prima extra's!

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het beeld van deze Blu-Ray uitgave ziet er keurig uit. De kleurige uitstraling van de r-rated superheldenfilm pakt prima uit in High Definition, aangezien het niet alleen goed scherp is, maar ook omdat er een aantal prachtige shots in de film voorkomen die kraakhelder overkomen. De DTS-HD track van Kick-Ass 2 weet zich te onderscheiden middels de prima soundtrack en tijdens de vele vechtscenes en het wapengekletter. Netjes!

CONCLUSIE
Kick-Ass 2 is duidelijk het verrassende Kick-Ass in het kwadraat. Er zijn meer (super)helden en schurken en het geweld lijkt wat toegenomen. Helaas blijkt dit soms toch wat teveel van het goede en kan het ook zo zijn dat "het nieuwe" er eigenlijk wel van af is. Het is dan ook geen verrassing dat het grote publiek de supeheldenkomedie niet oppakte. Voorafgaand aan de release hoopte bedenker Mark Millar nog mee te werken aan een afsluitend derde deel. Of dit ooit gaat gebeuren, valt na Kick-Ass 2 te betwijfelen.
Deze Blu-Ray uitgave van Kick-Ass 2 wordt prima afgeleverd. De fans kunnen genieten van een aantal prima extra's, waaronder een aantal aanvullende scenes. Beeld en geluid zijn ook meer dan goed. De meeste Kick-Ass-fans zullen de schijf vast al in huis hebben.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Kick-Ass 2 is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.