Blu-Ray Review: White House Down

Roland Emmerich gaat weer ouderwets en op zijn eigen manier te keer!

Regie: Roland Emmerich | Cast: Channing Tatum (Cale), Jamie Foxx (President Sawyer), Maggie Gyllenhaal (Finnerty). Richard Jenkins (Raphelson), James Woods (Walker), Joey King (Emily), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Bioscooprelease: 5 september 2013 | FilmTotaal recensie: White House Down

Regisseur Roland Emmerich leek even van zijn geloof gevallen toen hij in 2011 op de proppen kwam met het historische drama Anonymous en zich vervolgens stortte op een tv-film. Afgelopen zomer keerde hij echter terug met het actiespektakel White House Down, waarin de Duitse regisseur nogmaals bewees dat echt alles stuk kan, moet en gaat. Met supersterren Channing Tatum en Jamie Foxx als de onverzettelijke actiehelden wist Emmerich echter geen kaskraker als 2012, The Day After Tomorrow of het iets minder recente Independence Day neer te zetten. Met het forse budget van $150 miljoen wist het wereldwijd slechts zo'n $200 miljoen te noteren en dit is uiteraard te weinig om geslaagd genoemd te worden. Ook het ontvangst was overwegend erg mild. De critici waren wat minder positief over het met humor gevulde schietwerk dan het publiek, dat het wel een voldoende gaf. De wat matige opkomst in de bioscoop zou natuurlijk hebben kunnen liggen aan de release van Antoine Fuqua's vergelijkbare Olympus Has Fallen, die het een stuk beter deed door $161 miljoen te noteren bij een budget van zo'n $70 miljoen. Afgelopen maand bracht Sony Pictures een redelijk nette Blu-Ray schijf op de markt.

In White House Down is politieagent John Cale (Tatum) net geweigerd voor zijn droombaan: een plaats in de geheime dienst die de president James Sawyer (Foxx) moet beschermen. Omdat hij zijn dochtertje niet wil teleurstellen met het slechte nieuws, neemt hij haar mee op een rondleiding door het Witte Huis. Maar op dat moment wordt het gebouw aangevallen door een zwaar bewapende paramilitaire groep. De tijd dringt nu de regering van het land in gevaar is. Het is Cale zijn kans om zichzelf te bewijzen door de president, zijn dochter en zijn land van hun ondergang te redden.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes is White House Down redelijk "Rotten" met 50%. De IMDb noteert een 6,4 bij ruim 83 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een iets hogere 6,6 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema gaf 3,5 ster naar aanleiding van haar recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Pmw84: ...ik heb super veel vermaakt. De humor is zeker 10+ (althans mijn smaak). De actiescènes zijn ook leuk in elkaar gezet en het is natuurlijk beetje over the top, maar totaal geen vermoeiende film. Voor zijn genre is de film best pakkend en ik heb echt heel erg genoten in de bios...
Het productiebudget van White House Down bedroeg zo'n $150 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een net wat magere $24,9 miljoen en eindigde op een veel te lage $73,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $205,4 miljoen, maar dit was zeker niet genoeg. De opbrengst in de Nederland kwam tot een redelijke $2,0 miljoen.

Blu-Ray White House Down | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 22 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40: 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans | Extra's: The Beast | Men Of Action | Recreating The White House | VFX Boundaries Down | Geared Up | Presidential Treatment | The Inside Story | Roland Emmerich - Upping The Ante | Lights, Camera, Heart-Pumping Action | Drowning The Beast | Crashing The Oval Office | Meet The Insiders | A Dynamic Duo | Blooper Reel | EAN: 8712609602692 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De single disc Blu-Ray uitgave van White House Down wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover komt grotendeels overeen met een van de filmposters al is de achtergrond een stuk kleurrijker. Met een budget van $150 miljoen is de regisseur flink te keer gegaan. De dollars uiten zich vooral in fraaie actiescènes vol special en visual effects. In High Definition is dit natuurlijk genieten in zowel beeld als geluid en vooral het laatste dendert door je huiskamer heen. Heerlijk! Ook het beeld is goed scherp en mooi gekleurd, al laten de donkere scenes soms te wensen over. Details vallen namelijk weg als het beeld te donker wordt. Dit is uiteraard jammer en en iets dat we niet zo vaak terugzien op schijven van Sony Pictures. Het kan uiteraard ook komen door de opname van de film zelf.

Extra's
Sony Pictures Home Entertainment heeft een uurtje aan extra's aan de hoofdfilm toegevoegd. Verwacht geen lange docu's bij deze film. De extra's zijn namelijk een flinke reeks erg korte featurettes, die mogelijk al eens op het web zijn verschenen. In slechts een paar minuten krijgen onderwerpen als de visual effects, de sets (zoals het Witte Huis), de actiescènes, de cast & crew en de auto 'The Beast' de aandacht. Ook is er een blooper-video voor als je lekker wilt mee lachen. Al met al een redelijke reeks, maar e.e.a. had makkelijk samengevoegd kunnen worden, zodat er het wat compacter te bekijken is.

Conclusie: Vliegensvlug tussendoortje krijgt een schijf die het verdient
Heel serieus moet je natuurlijk niet omgaan met films van regisseur Roland Emmerich. Het is vooral bedoeld als entertainment met een flinke schep actiescènes en de nodige onliners. Ook met White House Down weet de regisseur, dit keer samen met Channing Tatum en Jamie Foxx, er in te slagen. Het verhaal slaat uiteraard nergens op, maar vermakelijk is het allemaal wel. Emmerich werkt ondertussen aan een of meerdere vervolgen op zijn kaskraker Independence Day uit 1996. Op 1 juli 2016 zou Independence Day Forever - met of zonder Will Smith - in de bioscoop te zien moeten zijn.
De Blu-Ray uitgave van White House Down is gemiddeld. Het beeld valt wat tegen in de donkere scenes, maar het geluid weet een goede indruk achter te laten. De extra's zijn redelijk gevarieerd, maar duren erg kort en het zijn er wel heel veel.