Blu-Ray Review: Don Jon

Joseph Gordon-Levitt zet in zijn regiedebuut in op meer dan alleen een hele hoop blote borsten.

Regie: Joseph Gordon-Levitt | Cast: Joseph Gordon-Levitt (Don Jon), Scarlett Johansson (Barbara), Julianne Moore (Esther), Tony Danza (Jon Sr.), Glenne Headly (Angela), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 3 oktober 2013 | FilmTotaal recensie: Don Jon

Terwijl ze voor de camera vaak beter uit de verf komen, hebben acteurs zo nu en dan de neiging om zelf achter de regie in handen te nemen. Een goed voorbeeld is James Franco. Hij regisseerde al heel wat films en wist daarmee nooit echt te imponeren bij het grote publiek, wat overigens ook een keuze kan zijn. Na de regie van wat korte films was het afgelopen jaar 'regisseur' Joseph Gordon-Levitt die het aandurfde om een complete speelfilm af te leveren - uiteraard met zichzelf in de hoofdrol -. Overduidelijk was dat de geliefde acteur wel op zoek ging naar een grootschalig succes. Met een aanlokkelijk verhaal, de bloedmooie Scarlett Johansson en de voor vier Oscars genomineerde Julianne Moore leverde hij een prima eerste film af met Don Jon. Ondanks, het vele geruk, de seks en mooie vrouwen - voornamelijk in het eerste deel van zijn film - wist Gordon-Levitt zijn debuutfilm zowaar een boodschap mee te geven. Dit viel vooral de critici in goede aarde. Het publiek had het er wat meer moeite mee, al scoorde het uiteindelijk nog een mooie $30 miljoen bij een productiebudget van $6 miljoen. Sinds begin deze maand ligt Don Jon met een mager gevulde Blu-Ray in het schap.

In Don Jon is Don Jon (Gordon-Levitt) verslaafd aan porno en een echte player. Hij heeft nooit problemen gehad om een mooie vrouw te scoren, totdat hij Barbra (Johansson) ontmoet. Barbra is een idealistische vrouw, die op zoek is naar de ware. Jons passie voor Barbra dwingt hem om een oogje dicht te knijpen ten opzichte van hun verschillen. Dat is totdat hij Esther (Moore) ontmoet, een vrouw die hem beter begrijpt dan hij zelf.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes is Don Jon goed "Fresh" met 81%. De IMDb noteert een redelijke 6,8 bij ruim 89 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de dramatische romkom met een iets lagere 6,5 (Stem zelf). FT-recensent Lieuwe van Albada gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Shifty777: Erg vermakelijke film die door regisseur, scenarist en hoofdrolspeler Joseph Gordon-Levitt op slimme wijze toegankelijk is gehouden maar toch een boodschap heeft. Daarbij is het tof dat hij zich in de pay-off van de film niet schuldig maakt aan de oppervlakkigheid waarmee wij door de media opgevoed worden, maar het over een andere boeg gooit. Al kan je de finale zien aankomen, verwachten doe je het echter niet helemaal. De overgang van comedy naar drama richting de derde akte is wel wat abrupt maar stoorde mij niet...
Het productiebudget van Don Jon bedroeg zo'n $6 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $8,6 miljoen en eindigde op een goede $24,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets hogere $30,5 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam tot een kleine zes ton in dollars.

Blu-Ray Don Jon | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 4 februari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels, Frans 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: geen | EAN: 8716777946701 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-Film

De single disc Blu-Ray uitgave van Don Jon wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover komt grotendeels overeen met een van de eerste filmposters, die de pakkende tagline 'Everyone loves a happy ending' heeft. A-Film heeft ervoor gezorgd dat de schijf een prima beeldkwaliteit heeft met mooie kleuren en een goede schepte. Meer opvallender is de DTS-HD track, die een prima geluid laat horen op momenten dat dit nodig is. De film bevat veel dialoog en dat wordt prima via de centerspeaker door de ruimte verstuurd.

Extra's
A-Film heeft verzuimd de extra's mee te nemen op deze Nederlandse uitgave. Een extra waarin regisseur en hoofdrolspeler Joseph Gordon-Levitt wat meer vertelt over zijn regiedebuut zou niet misstaan hebben.

Conclusie: Vermakelijke film! En daar is alles mee gezegd
Dat Don Jon wat meer bij recensenten in de smaak valt, is te begrijpen. De achterliggende boodschap is nou niet zo enorm verstopt, maar het eerste deel zet toch vooral in op het machogedrag van het rukkende hoofdpersonage. Aangezien de trailer dit ook voorspiegelde was de wenteling in de film uiteindelijk misschien wat vreemd voor menigeen. Al met al is het een redelijk start voor 'regisseur' Joseph Gordon-Levitt en wie weet komt hij in de loop der tijd met een wat subtielere film, die ook bij het grote publiek zal landen.
De Blu-Ray uitgave van Don Jon is vrij basic met een prima beeld en geluid, maar geen extra's. Helaas.