Blu-Ray Review: Out of the Furnace

Grauw en vermakelijk misdaaddrama en vooral opvalt door Woody Harrelson en Christan Bale.

Regie: Scott Cooper | Cast: Christan Bale (Russell Baze), Casey Affleck (Rodney Baze Jr.), Woody Harrelson (Harlan DeGroat), Sam Shepherd (Gerald 'Red' Baze), Zoe Saldana (Lena Taylor), Willem Dafoe (John Petty), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Bioscooprelease: 30 januari 2014 | FilmTotaal recensie: Out of the Furnace

Na het afsluitende The Dark Knight Rises dook Christian Bale tot op heden op in twee titels waar gelijk flink naar werd uitgekeken. De eerste was uiteraard David O. Russells American Hustle, waarvoor Bale werd genomineerd voor een Oscar, en de tweede was de dramathriller Out of the Furnace. Ondanks een prima rol van Bale, en ook zeker van Woody Harrelson, kon de film van regisseur Scott Cooper (Crazy Heart, 2009) geen vuist maken aan de wereldwijde box office.

Mogelijk door een matig ontvangst van de Noord-Amerikaanse critici wist Out of the Furnace slechts zo'n $11 miljoen op te halen in het thuisland. Het gevolg was waarschijnlijk dat de film slechts beperkt buiten de States in de bioscoop draaide. Onlangs verscheen voor de liefhebber van het toch best vermakelijke misdaaddrama een Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Russell en zijn jongere broer Rodney groeiden op in een industriestadje in het grimmige Amerikaanse noordoosten. Ze droomden van ontsnappen en elders een beter leven opbouwen, maar het lot besliste anders. Door een ongelukkig voorval beland Russell in de cel en het leger stuurt zijn broer naar Irak. Als Rodney terugkeert zoekt hij zijn heil in illegale vechtwedstrijden die worden georganiseerd door de keiharde Curtis DeGroat. Eenmaal vrij verkiest Russell een rustig bestaan met een baan in de staalfabriek, misschien wel een gezinnetje met Lena en de zorg voor zijn oude vader. Als Rodney na een gevecht in de afgelegen heuvels niet terugkeert, blijkt de broederband echter onverminderd sterk. Russell zet alles wat hij heeft op het spel om boven water te krijgen wat zijn broer is overkomen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Out of the Furnace net aan "Rotten" met 52%. De IMDb noteert een veel betere 6,8 bij ruim 46 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het stevige drama met een nog hogere 7,1 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...het was namelijk helemaal geen slechte film. Het heeft zijn charme. De mistroostige sfeer in de film is een groot pluspunt, en natuurlijk het acteerwerk met als uitblinkers Woody Harrelson, Christian Bale en Casey Affleck. Ondanks dat ik teleurgesteld was door deze film, geef ik hem toch een 7 voor het acteerwerk, camerawerk en het verhaal. alleen jammer dat het in het rijtje 'Leuk om eens te kijken' komt te staan... - Rimkowolfs

Box Office

Het productiebudget van Out of the Furnace bedroeg zo'n $22 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een beperkte $5,2 miljoen en eindigde op een magere $11,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel hogere $14,1 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam niet verder dan een kleine 2,5 ton in dollars.

Blu-Ray: Out of the Furnace | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Crafting the fight scenes | Inspiration | Scott Cooper | The music of Out of the Furnace | EAN: 5412370830098 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De Blu-Ray uitgave van Out of the Furnace wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray disc en eromheen een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een filmposter, al is de afbeelding omgekeerd en is er een achtergrond toegevoegd.

Beeld & geluid

De hoofdfilm bevat een flinke reeks donkere scènes. Niet altijd komen deze goed uit de verf via deze High Definition transfer. Dit kan enerzijds liggen aan de transfer, anderzijds lijkt het erop dat de scènes opzettelijk (te) donker zijn gefilmd om de spanning op te voeren. Daarnaast zet de film in de gehele breedte een zeer grauwe sfeer neer, waardoor het visueel nooit echt aantrekkelijk wordt. De DTS-HD track ondersteunt het beeld naar verwachting.

Extra's

Er zijn een aantal korte extra's terug te vinden. De meeste tijd wordt besteed aan de docu 'The Music of Out of the Furnace', waarin regisseur Cooper spreekt over de filmmuziek. Het blijkt dat onder meer Eddie Vedder, de zanger van Pearl Jam, een nummer heeft opgenomen. Andere extra's zoomen in op de regisseur zelf en de vechtscènes. Al met al redelijke extra's die niet enorm aan te raden zijn.

Conclusie: Een nog best verrassende dramathriller met een overtuigende rol van Woody Harrelson.

De eerste keer als Woody Harrelson in beeld komt, zal je hem mogelijk niet direct herkennen en dit blijft gedurende de complete film eigenlijk zo. Zijn optreden bewijst nog maar eens dat Harrelson een klasse acteur is. Ook Christian Bale en soms ook Casey Affleck weten hun rollen overtuigend neer te zetten. Al met al weten vooral de acteerprestaties het te winnen, al is de film zo nu en dan ook zeker spannend genoeg.
Deze Blu-Ray uitgave van Out of the Furnace is gemiddeld. Het beeld en geluid springen er niet bovenuit en ook de extra's weten niet enorm de aandacht te trekken. Daarom hieronder maar de openingsscène, die de kijker gelijk op scherp zet: