Blu-Ray Review: Philomena

Een steengoede verademing tussen al het blockbustergeweld.

Regie: Stephen Frears | Cast: Judi Dench (Philomena Lee), Steve Coogan (Martin Sixsmith), Mare Winningham (Mary), Anna Maxwell Martin (Jane), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Bioscooprelease: 9 januari 2014 | FilmTotaal recensie: Philomena

Onder de genomineerden voor de Oscar voor Beste Film bevonden zich dit jaar ook een aantal minder bekende/grote maar daarom zeker niet minder vermakelijke titels. Uiteraard zijn Alexander Payne's Nebraska en Spike Jonze's Her hier goede voorbeelden van, maar ook Philomena is zeker geen titel die direct opgepakt zou worden door het grote publiek. Het is een biografische drama van regisseur Stephen Frears (The Queen, 2006 en High Fidelity, 2000) over het leven van een moeder die op zoek gaat naar haar zoon die ze vijftig jaar niet meer heeft gezien. Een dikke aanrader.

Met namen als Judi Dench (Skyfall, 2012) en Steve Coogan (In the Loop, 2009) haalde de verfilming van het boek van Martin Sixsmith ruim $100 miljoen en tal van filmprijzen op. Naast de Oscarnominatie voor Beste Film werden ook Dench, het script van Steve Coogan en Jeff Pope en de muziek genomineerd. Geen werd er verzilverd. Desondanks kan deze film met gemak gerekend worden tot één van de betere films van 2013. Onlangs verscheen Philomena op Blu-Ray.

Synopsis

Dit is het waar gebeurde verhaal van Philomena Lee, een zwangere vrouw in het Ierland van de jaren vijftig. Ze bevalt in Sean Ross Abbey, een Katholiek huis voor ongetrouwde moeders in Tipperary. Na drie jaar eisen de nonnen dat Lee haar kind laat adopteren. Ze tekent een wettelijke verklaring nooit meer achter haar zoontje aan te gaan en kijkt machteloos toe terwijl hij naar Amerika vertrekt. In 2004 probeert ze haar eerstgeborene alsnog op te sporen, samen met de journalist Martin Sixsmith.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Philomena uiterst "Fresh" met 92%. De IMDb noteert een nette 7,7 bij ruim 45 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een nog iets hogere 8,0 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Philomena is op zich een redelijk korte film met niet bepaald een reusachtig budget, maar hier moet de film het ook helemaal niet van hebben, want wat zo goed is aan de film is de geweldige verhouding tussen Philomena en Sixsmith en het ontroerende en intrigerende verhaal. Deze twee hoofdpersonages moeten samen het avontuur aan om Philomena's verloren zoon terug te vinden, maar deze simpele en vooral naïeve vrouw gaat niet echt goed samen met deze serieuze en verwaande journalist wat voor erg komische taferelen zorgt. Er geslaagde film en zeker het kijken waard... - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Philomena bedroeg zo'n $12 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een beperkte $3,7 miljoen en eindigde uiteindelijk op een knappe $37,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een erg nette $100,1 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam niet verder dan een prima $1,7 miljoen.

Blu-Ray: Philomena | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Geen | EAN: 5414937042999 | Ook verkrijgbaar op: 1 x Dvd | Met dank aan: Paradiso Films

De single disc Blu-Ray uitgave van Philomena wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray disc. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een uitsnede van de kleurrijke filmposter. Opvallend is dat er niet wordt verwezen naar de vele filmprijzen of nominaties.

Beeld & geluid

Deze Blu-Ray uitgave laat een prima High Definition-beeld zien met een redelijke scherpte. Ook de verschillende kleursettings - vooral in verband met de tijdsperioden - komen prima uit de verf en deze geven de film zeker een extra meerwaarde in HD. De DTS-HD track doet zijn werk. Netjes dus!

Extra's

Helaas heeft Paradiso geen extra's toegevoegd aan de schijf van Philomena. Mocht je deze echt willen zien, dan ben je toegewezen op buitenlandse uitgaven.

Conclusie: Dikke aanrader als je even wat anders wilt dan een blockbuster.

Deze film moet het vooral hebben van een pakkend verhaal, twee prachtige rollen en heel veel chemie. Dit is iets waar veel filmliefhebbers volop van kunnen genieten, dus mocht je de laatste maanden vooral zijn gefocust op de vele zomerblockbusters, dan is Philomena een enorme verademing. Regisseur Frears werkt op dit moment aan de Lance Armstrong-biopic, met Ben Foster als de gevallen wielergod.

Deze Blu-Ray uitgave van Philomena is vooral bestemd voor de liefhebber van de film. Beeld en geluid zullen niet teleurstellen, maar extra's moet je niet verwachten. Hieronder een featurette die zich focust op hoofdrolspeler Dench: