Blu-Ray Review: American Hustle

David O. Russell laat zien wederom zien dat hij tot de wereldtop behoort.

Regie: David O. Russell | Cast: Christian Bale (Irving Rosenfeld), Bradley Cooper (Richie DiMaso), Amy Adams (Sydney Prosser), Jeremy Renner (Carmine Polito), Jennifer Lawrence (Rosalyn Rosenfeld), e.a. | Speelduur: 138 minuten | Bioscooprelease: 6 februari 2014 | FilmTotaal recensie: American Hustle

Na de toppers The Fighter (2010) en Silver Linings Playbook (2012), beide genomineerd voor de Oscar voor Beste film, pakte David O. Russell met American Hustle flink uit. De film zat met Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jennifer Lawrence en Jeremy Renner bomvol grote namen en ergens leek het er op dat hij graag de Oscar zou willen winnen voor Beste regisseur. Ook dit beeldje werd misgelopen bij zijn voorgaande twee films. De misdaaddramedy werd een enorm succes en het kreeg maar liefst tien Oscarnominaties, ook voor Beste film en Beste regisseur.

Ondanks dat er flink wat filmprijzen werden verzameld - waaronder drie Golden Globes - gingen alle Oscars voorbij aan American Hustle. Het werd daarmee de grote verliezer van het jaarlijkse filmprijzengala. Desondanks kan de prent als zeer geslaagd gezien worden, aangezien het in alles een prachtfilm is, met opvallende rollen van alle castleden. Daarnaast noteerde het een dikke $250 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa. Paradiso Film bracht onlangs de Blu-Ray uit.

Synopsis

Irving Rosenfeld is een briljante oplichter die samen met zijn sluwe Britse partner en minnares Sydney Prosser wordt gedwongen om te werken voor de losgeslagen FBI-agent Richie DiMaso. DiMaso introduceert ze in de gevaarlijke maar betoverende wereld van de 'power brokers' en de maffia.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is American Hustle heerlijk "Fresh" met 93%. De IMDb noteert een 7,4 bij ruim 226 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een vergelijkbare 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Lieuwe van Albada gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Heb me zeker vermaakt! Het duurt, als je geen voorkennis hebt, vrij lang voor je in de gaten hebt waar de film eigenlijk over gaat en heen wil; maar in de tussentijd valt er genoeg te genieten door de sterke acteerprestaties, de prachtige typetjes, de getrouwe weergave van het toenmalige tijdsbeeld, en flink wat humor... - Goov25

Box Office

Het productiebudget van American Hustle bedroeg zo'n $40 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $19,1 miljoen en eindigde uiteindelijk op een voortreffelijke $150,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $251,2 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam niet verder dan een wat magere $1,3 miljoen.

Blu-Ray: American Hustle | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: | EAN: 5414937043019 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Paradiso

De single disc Blu-Ray uitgave van American Hustle wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray disc. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de filmposter, een verzameling van de vijf personageposters.

Beeld & geluid

Deze misdaadfilm wordt voornamelijk gedragen door de knappe acteerprestaties en uiteraard weet Russell en zijn crew het prachtig in beeld te brengen. In High Definition zien de kleuren er realistisch uit, waardoor de tijdsgeest goed uit de verf komt. De scherpte ontbreekt gelukkig ook niet en de DTS-HD track zorgt dat dialoog niet verdwijnt in de nodige achtergrondgeluid/-muziek dat prima wordt verdeeld over de surround-speakers.

Extra's

Helaas heeft heeft Paradiso geen extra's meegeleverd. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de schijf compleet gevuld is met de hoofdfilm, die ruim twee uur duurt. Dit neemt niet weg dat deze topper een aantal extra's verdiend, jammer. Daarom hieronder de driedelige featurette 'The Art and Soul of Survival', goed voor een half uur aan achtergrondinformatie en BTS-beelden.

Conclusie: Voortreffelijk gemaakte misdaaddramedy met vermakelijke rollen, op een degelijke schijf.

Met de films The Fighter, Silver Linings Playbook en nu ook American Hustle begint David O. Russell een grote naam te worden. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd dat hij en/of zijn film een Oscar wint. Zeker als hij acteurs aan zich blijft binden die behoren tot de wereldtop. Binnenkort gaat Russell aan de slag met Joy (december 2015), een drama over een alleenstaande moeder met drie kinderen. Jennifer Lawrence speelt de rol van Joy Mangano, de latere uitvinden van de Miracle Mop.

Deze Blu-Ray uitgave van American Hustle wordt redelijk kaal opgeleverd. Beeld en geluid zijn naar wens, maar helaas ontbreken er extra's en die zijn bij deze film wel wenselijk. Gelukkig biedt YouTube de nodige aanvulling.