Blu-Ray Review: Captain America: The Winter Soldier (3D)

Onderscheidende superheldenfilm die vooral opvalt door het tweede titelpersonage.

Regie: Anthony Russo, Joe Russo | Cast: Chris Evans (Steve Rogers/Captain America), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff/Black Widow), Anthony Mackie (Sam Wilson/The Falcon), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Sebastian Stan (Winter Soldier), Robert Redford (Alexander Pierce) e.a. | Speelduur: 136 minuten | Bioscooprelease: 27 maart 2014 | FilmTotaal recensie: Captain America: The Winter Soldier

Enkele jaren geleden kreeg Chris Evans een tweede kans om zich te bewijzen als superheld. Na het spelen van The Human Torch in de twee matige Fantastic Four-films dook hij op als Captain America in de stand-alone Marvel Studios-film Captain America: The First Avenger (2011). Ondanks een meer dan redelijk ontvangst was de opbrengst aan de wereldwijde bioscoop misschien nog wat mager. Vervolgens kreeg Evans ook in enorme kaskraker The Avengers (2012) een belangrijke rol en groeide hij verder uit tot de beoogde leider van de groep superhelden waarvan er een aantal met gemak een stuk sterker zijn dan Captain America zelf. Dit jaar moest Evans het personage definitief op de kaart zetten middels de superhelden-thriller Captain America: The Winter Soldier.

Zonder al te veel superkrachten en met hulp van side-kicks Black Widow en The Falcon kreeg Steve Rogers bijna eigenhandig de sterke en opvallende villain The Winter Soldier en de oppermachtige organisatie S.H.I.E.L.D. klein. De film van Anthony en Joe Russo, regisseurs van nota bene de komedie You, Me and Dupree (2006), wisten dit onwaarschijnlijke plot om te zetten naar een enorm winstgevend project. Het scoorde wereldwijd ruimschoots beter dan de eerste twee Iron Man-films en het recentere Thor: The Dark World. Begin deze maand bracht Walt Disney de nette Blu-Ray uitgave op de markt.

Synopsis

Na de grote gebeurtenissen in New York met The Avengers, leidt Steve Rogers / Captain America een rustig leventje leidt in Washington D.C. Hij probeert zich aan te passen aan het moderne leven. Maar wanneer een S.H.I.E.L.D. collega wordt aangevallen, raakt Steve verstrikt in een web vol levensgevaarlijke intriges waardoor de wereld in gevaar loopt. Hij gaat samen met the Black Widow de strijd aan om een groot complot te ontmaskeren. Ze komen tegenover professionele huurmoordenaars te staan die op hen zijn afgestuurd om ze te stoppen. Wanneer het hele complot duidelijk wordt, sluit ook The Falcon zich aan bij het duo. Maar al snel ontdekken ze dat ze tegenover een gevaarlijke vijand staan... The Winter Soldier.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Captain America: The Winter Soldier goed "Fresh" met maar liefst 89%. De IMDb noteert een prima 8,0 bij ruim 199 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een net iets hogere 8,3 (Stem zelf). FT-recensent Lieuwe van Albada gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Captain America The Winter Soldier is een geweldige spy actiethriller met leuke humor, fantastisch actiescènes, een goed acterende cast en een goed script. Ik ben blij dat de regisseurs van deze film ook getekend hebben voor het derde deel. De film heeft een duistere toon dan de vorige Cap film... - Jaime91

Box Office

Het productiebudget van Captain America: The Winter Soldier bedroeg zo'n $170 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een bijzonder sterke $95,0 miljoen en eindigde uiteindelijk op een knappe $259,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog veel hogere $713,0 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot een wat bescheiden $2,6 miljoen.

Blu-Ray: Captain America: The Winter Soldier | Discs 1 x Blu-Ray: | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: On the Front Line: An Inside Look at Captain America's Battlegrounds | On Set With Anthony Mackie: Cut The Check! | Steve Rogers' Notebook | Audiocommentaar | Vier Deleted Scenes | Gag Reel | EAN: 8717418433796 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Blu-Ray | 1 disc Dvd | Met dank aan: The Walt Disney Company Benelux

Deze dubbel disc Blu-Ray uitgave van Captain America: The Winter Soldier wordt aangeleverd in een iets dikkere blauwe keepcase, met daarin de 3D Blu-Ray en gewone Blu-Ray schijven. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een personageposter van Steve Rogers.

Beeld & geluid

Vanzelfsprekend stelt distributeur Walt Disney niet teleur bij de Blu-Ray uitgave. Op deze HD-uitgave ziet de Marvel Studios-film er visueel weer op en top uit. Met de belangrijkste zaken zoals scherpte, detail en kleur zit het allemaal goed. Ook de DTS-HD 7.1 track knalt met de regelmaat uit de boxen, waarbij omgevingsgeluiden en surround effects zeker niet ontbreken. Zoals te verwachten op deze punten een top schijf. De 3D-versie pakt redelijk netjes uit met de nodige diepte. Op dit vlak zijn er overigens wel betere uitgaven voorbijgekomen.

Extra's

Met de extra's zit het vaak wel goed op de uitgaven van Marvel Studios-films. We starten echter met iets dat ontbreekt: de vertrouwde Marvel One-Shot. Dit is de eerste Marvel-uitgave sinds Iron Man 2 waar geen One-Shot op is terug te vinden. De extra's die er wel opstaan zijn onder meer vier redelijke verwijderde scènes, die ook te bekijken zijn met audiocommentaar. Ook zijn er drie featurettes te zien. De eerste 'On the Front Line: An Inside Look at Captain America's Battlegrounds' zoomt vooral in op de vele stunt en special effects die plaatsvinden in de film. Grappig is om de stunt doubles te zien van Chris Evans en Scarlett Johansson. Van de twee andere extra's is 'Steve Rogers' Notebook' aardig om even aan te zetten. Voor verschillende landen is het notitieboekje, te zien in de eerste minuten van de film, op onderwerpen aangepast. Dit is voor Nederland overigens niet gebeurd.

De liefhebber kan een track met audiocommentaar aanzetten waarin de regisseurs Anthony & Joe Russo en scriptschrijvers Christopher Markus en Stephen McFeely hun visie geven tijdens het bekijken van de film. Uiteraard bevat deze Marvel-uitgave weer een geslaagde Gag Reel.

Conclusie: Vooral The Winter Soldier zelf is erg sterk in een van de betere Marvel Studios-films; met een nette (3D) Blu-Ray uitgave.

In zijn derde optreden als Captain America begint Chris Evans meer grip te krijgen op het toch wat moeilijke personage. Zijn krachten zijn weliswaar bovennatuurlijk, maar hij is overduidelijk geen Thor, Iron Man of Hulk. In het volgend jaar te verschijnen Avengers: Age of Ultron zal Captain America waarschijnlijk definitief de leider zijn over de groep superhelden en daarna krijgen we hem op zeker nog één keer te zien, namelijk in Captain America 3 (2016). Hierin speelt The Winter Soldier hoogstwaarschijnlijk een belangrijkere rol dan menigeen zou verwachten.

Deze Blu-Ray uitgave van Captain America: The Winter Soldier wordt netjes door Disney afgeleverd. Beeld en geluid zijn van de bovenste plank en er is een leuke reeks extra's aan te zetten. Het is wel jammer om te constateren dat er geen Marvel One-Shot terug te vinden is.

Ook op Blu-Ray: Captain America (1990)

Opvallend is dat deze maand ook Captain America (IMDb = 3,2, RT = 9%) uit 1990 op Blu-Ray is uitgebracht door uitgever Excesso Entertainment. Oorspronkelijk had deze $10 miljoen kostende Marvel-film een grote bioscooprelease moeten krijgen, maar het eindigde uiteindelijk op video. Lange tijd was de superheldenfilm van regisseur Albert Pyun (Nemesis, 1992) en acteurs Matthew Salinger (Captain America) en Scott Paulin (Red Skull) niet verkrijgbaar.

Hieronder de trailer: