Blu-Ray Review: Winter's Tale

Potentievol project met grote namen verrast helaas niet.

Regie: Akiva Goldsman | Cast: Colin Farrell (Peter Lake), Jessica Brown Findlay (Beverly Penn), Russell Crowe (Pearly Soames), Jennifer Connelly (Virginia Gamely), William Hurt (Isaac Penn), Eva Marie Saint (Willa), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 20 feburari 2014 | FilmTotaal recensie: Winter's Tale

Het had de valentijnshit van 2014 moeten worden, maar het romantische fantasydrama Winter's Tale van debuterend regisseur Akiva Goldsman - van origine succesvol producent - werd één van de grote flops van dit filmjaar. Grote namen als Colin Farrell, Russell Crowe, Jennifer Connelly, William Hurt en zelfs Will Smith in een onverwachte rol konden er niet voor zorgen dat het publiek afstemde op de film met een nog best aanlokkelijk plot, gebaseerd op het gelijknamige en geprezen boek uit 1983 van Mark Halperin.

Het helaas wat onsamenhangende geheel had een pracht van een film kunnen worden, maar dat dit niet het geval is bewijst de wereldwijde box office score: net aan 30 miljoen dollar. In de States bracht de film na twee weekenden zelfs nog bitter weinig op; iets dat bij films met een dergelijk formaat maar zelden voor komt. Het lichtpuntje: het wijkt gelukkig af van de standaard valentijnsfilms die over het algemeen een stuk zwakker zijn. Onlangs bracht Warner Bros. de film uit op een basic Blu-Ray uitgave.

Synopsis

In de mythische stad New York, rond de wisseling van de 20e eeuw, ontmoet inbreker Peter Lake een jonge vrouw die op sterven ligt, Beverly Penn. Hij wordt onherroepelijk verliefd op haar en Peter zet alles op alles om een manier te vinden de tijd stop te zetten en haar uit de dood terug te halen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Winter's Tale bijna compleet "Rotten" met slechts 13%. De IMDb noteert een betere 6,2 na ruim 21 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasydrama met een lage 4,0 (Stem zelf). FT-recensent Bart Snoek gaf 1,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Winter's Tale bedroeg zo'n $60 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een bijzonder matige $7,3 miljoen en eindigde uiteindelijk op een bedenkelijke $12,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel betere $30,8 miljoen. De opbrengst in Nederland bleef steken op nog geen ton in dollars.

Blu-Ray: Winter's Tale | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Duits, Italiaans | Extra's: Characters of Good and Evil | Winter's Tale: A timeless love | EAN: 5051888169322 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De single disc Blu-Ray uitgave van Winter's Tale wordt aangeleverd in een standaard blauwe keepcase, met daarin de Blu-Ray schijf. Tevens is er een code te vinden voor een de download van de Ultraviolet HD-versie. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van een toch wat saaie filmposter.

Beeld & geluid

Visueel ziet Winter's Tale er overwegend netjes uit met zo nu en dan wat visual effects. De prima kleuren en scherpte zorgen er - zeker aan het einde van de film - voor de CGI wordt verraden en dat is ergens wel wat jammer bij een dergelijk grote titel. Desondanks is de beeldkwaliteit ruim voldoende, evenals de DTS-HD 5.1 track. In dit opzicht een prima uitgave.

Extra's

De extra's zijn redelijk beperkt. Er zijn twee korte en wat standaard featurettes te bekijken met 'Winter's Tale: A Timeless Love' en 'Characters of Good and Evil'. De eerste laat een reeks interviews zien met cast & crew. Er wordt vooral verteld waarom de film is gemaakt onder begeleiding van beelden uit de film en van achter de schermen. De tweede korte docu gaat in op het 'slecht' en 'goed' en de logische rol van 'licht' in de hoofdfilm. Naast de featurettes is er een reeks verwijderde scènes te bekijken, zonder audiocommentaar en niet altijd even nodig. Helaas een wat matig geheel.

Conclusie: Potentievol project met grote namen die het jammer genoeg niet waar heeft kunnen maken; de Blu-Ray is van hetzelfde laken een pak

Dit is duidelijk zo'n project dat enorm had kunnen knallen in de bioscoop, maar door een compleet verkeerde aanpak is een knappe verfilming er niet van gekomen. Naast een teleurstellend eindproduct waren de prestaties van de cast ook niet altijd van een hoog niveau en het onverwachte optreden van Will Smith komt als mosterd na de maaltijd. Producent Goldsman grijpt overigens gewoon de kans om zich verder te ontwikkelen als regisseur. Van hem verschijnt in 2015 de horrorfilm Stephanie.

Deze Blu-Ray uitgave van Winter's Tale is redelijk basic met een goed beeld en geluid en voor de liefhebber nog wat standaard extra's. Hieronder een clip uit de film: