Blu-Ray Review: Snowpiercer

Is deze opvallende sci-fi film van Joon-ho Bong niet voor iedereen bestemd?

Regie: Joon-Ho Bong | Cast: Chris Evans (Curtis), Tilda Swinton (Mason), Jamie Bell (Edgar), Luke Pasqualino (Grey), John Hurt (Gilliam), Octavia Spencer (Tanya), Ed Harris (Wilford), Kang-Ho Song (Namgoong Minsu), Ah-Sung Ko (Yona), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Bioscooprelease: 3 april 2014 | FilmTotaal recensie: Snowpiercer

Zo nu en dan duiken er onverwacht verrassende sci-fi films op. Snowpiercer is zo'n film. Met de Zuid-Koreaanse Gwoemul/The Host-regisseur Joon-ho Bong aan het roer en enkele grote namen in de hoofdrollen pakt de onheilspellende actiefilm creatief uit. Chris Evans, Tilda Swinton, John Hurt, Ed Harris en Kang-Ho Song weten van het misschien wat bizarre plot een - grotendeels - realistisch geheel te maken, aangevuld met keiharde actie en visuele verrassingen. Vooral in Bongs thuisland werd het een financieel succes.

Van de uiteindelijke $86,6 miljoen wereldwijde omzet werd bijna $60 miljoen verdiend aan de Zuid-Koreaanse bioscoopkassa's. Dit geeft er blijk van dat de gemiddelde bioscoopbezoeker buiten het Oosterse land het waarschijnlijk wat moeilijk had met het creatieve en ook zeker kritische sci-fi verhaal. De filmcritici was het daarentegen bijna unaniem eens met elkaar dat de film dik geslaagd is. Op Rotten Tomatoes is Snowpiercer namelijk nagenoeg 'Fresh'. Distributeur Filmfreak zond onlangs eindelijk de Blu-Ray uitgave het schap in.

Synopsis

In 2031 is onze planeet door een mislukt klimaatexperiment in een nieuwe ijstijd terecht gekomen. De laatste overlevenden bevinden zich op een kolossale trein: de Snowpiercer. Om de orde op de trein te handhaven regeert de elite met ijzeren hand over de lagere klasse. Moegetergd door dit onrecht neemt Curtis tegen wil en dank de leiding over een groep opstandelingen. Een rauwe en bloederige strijd met als inzet de mythische motor van de trein lijkt onafwendbaar.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Snowpiercer bijna compleet "Fresh" met een knappe 95%. De IMDb noteert een toch wat magere 7,0 bij ruim 76 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een iets hogere 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het gegeven op zich is goud waard en de kritische blik op de maatschappij gegoten in één lange trein is gewoon een sterke troef. ook valt de film nooit stil en zijn de dialogen van een best sterk niveau voor dit soort films. ook de nevenpersonages worden goed ingevuld met soms licht over the top vertolkingen... ...Een sterke sci-fi thriller die zich bij de betere van het jaar mag noemen maar de film had potentieel om één van de beste films uit de laatste tien jaar te zijn... - Glennekeeeee

Box Office

Het productiebudget van Snowpiercer bedroeg zo'n $39 miljoen. In de States heeft de film nooit landelijk gedraaid, maar wist alsnog $4,5 miljoen op te halen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nette $86,6 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot een magere 1,5 ton in dollars.

Blu-Ray: Snowpiercer | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD| Ondertitels: Nederlands | Extra's: Characters | Extended animated clip | The birth of Snowpiercer - making of | EAN: 9789461873033 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Filmfreak

De Blu-Ray uitgave van Snowpiercer is een standaard blauwe Blu-Ray keepcase, met daarin een Blu-Ray schijf. Aan de binnenkant van hoes is er ruimte voor een grote visual van de trein. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een van de weinige posters waarop geen personages te zien zijn. Er is opvallend veel ruimte toebedeeld aan uitingen van het ontvangst bij de critici.

Beeld & geluid

Met een beeldverhouding van 1.85 : 1 laat deze High Definition-transfer een aardig beeld zien. Ondanks dat het redelijk scherp oogt en de zwartwaarden niet onaardig zijn, heeft het beeld last van een wat onnodig geachte laag grain. Heel storend is het niet, maar als je erop gaat letten dan wordt het wel zichtbaar. Uiteraard is er vanwege het meegeven van een grauwe sfeer met opzet grain gebruikt, maar in dit geval lijkt het niet helemaal uit te pakken zoals het waarschijnlijk bedoeld is. De geluidstrack zou volgende de hoes een Dobly Digital 5.1 zijn, maar in werkelijkheid is het een DTS-HD track. Deze klinkt naar behoren en laat voldoende surround effects horen.

Extra's

Filmfreak heeft drie ondertitelde extra's toegevoegd aan de schijf. Ten eerste is er een uitgebreide featurette over de uiteenlopende personages in de hoofdfilm. Regisseur bespreekt de personages onder begeleiding van setbeelden. De acteurs komen ook aan het woord. Mooi geheel. Voor diegenen die meer inleiding wensten bij de film is er een aardig gemaakte korte animatiefilm aan te zetten die licht uitweidt over de aanleiding, verteld door het personage Yona. Een tweede featurette heet The birth of Snowpiercer. In een paar minuten wordt mede door de regisseur verteld waarom en ook hoe de film is gemaakt. Deze laatste featurette is aardig, maar zeker niet spectaculair.

Conclusie: Niet de standaard sci-fi film, zeker wel een ijzersterke; op een wat magere Blu-Ray uitgave.

Al met al is Snowpiercer een vermakelijke sci-fi film die zich zeker onderscheidt. Ondanks wat onvolkomenheden en wat mindere rollen, is het positieve ontvangst bij de critici volkomen logisch. Deze film doet ook uitkijken naar het volgende project van regisseur Joon-Ho Bong, hopelijk weer een sci-fi verhaal. Deze Blu-Ray uitgave van Snowpiercer is wat mager, aangezien het beeld last lijkt te hebben van onnodige grain. De extra's maken gelukkig e.e.a. goed. Hieronder één van die extra's, toevallig ook online te vinden: