Blu-Ray Review: Kankerlijers

Luchtige en geslaagde film over een zwaar onderwerp: lesmateriaal?

Regie: Lodewijk Crijns | Cast: Massimo Pesik (Nick), Jasha Rudge (Iwan), Gijs Blom (Olivier), Nicolette van Dam (verpleegster Esmée), Maurits Delchot (Alfredo), Vera van der Horst (Gina), Sem de Vlieger (Daphne), Ramon Verkooijen (Pepijn) | Speelduur: 94 minuten | Bioscooprelease: 12 februari 2014 | FilmTotaal recensie: Kankerlijers

Begin dit jaar verscheen de kleine Nederlandse speelfilm Kankerlijers in de bioscoop. Enorm veel aandacht kreeg deze film over kanker onder jongeren jammer genoeg niet. Met de film brengt regisseur Lodewijk Crijns, bekend van titels als Alleen maar nette mensen (2012) en Loverboy (2003), weer eens een andere minderheid in beeld en ondanks dat dit vaak gepaard gaat met een dosis humor, is de film soms toch best confronterend. De ziekenhuiswereld van jonge kankerpatiënten lijkt tussen de grappen en grollen door realistisch in beeld gebracht en dat is iets dat menigeen waarschijnlijk niet of slechts beperkt gezien heeft.

Ondanks een redelijk ontvangst van de film, een remake van de Spaanse film Planta 4a, was de opkomst in de bioscopen wat mager. De moderne wijze waarop Crijns het onderwerp aan de kaak stelt, mede via een groep enthousiaste acteurs, valt te prijzen en het is zeker niet ondenkbaar dat deze film zo nu en dan uit de kast wordt getrokken op middelbare scholen. Onlangs bracht Entertainment One Kankerlijers uit op een bijzonder kale Blu-Ray schijf.

Synopsis

Nick, Iwan en Olivier zijn drie vrienden die net als hun leeftijdsgenoten wel van een lolletje houden. Er is echter één verschil: de jongens hebben kanker en liggen op de afdeling kinderoncologie van een ziekenhuis. Toch maken ze het beste van de situatie. Ze misdragen zich, proberen elkaar aan het lachen te maken en als de mooie Gina op de afdeling wordt opgenomen wordt het helemaal interessant. De vrienden hebben dan ook een lijfspreuk: Wij zijn niet ziek, wij zijn Kankerlijers is een grappige en indrukwekkende jongerenfilm over vechten voor het leven en onvoorwaardelijke vriendschap.

Waardering

De IMDb noteert een magere 5,7 bij ruim honderd stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de dramatische komedie met een eveneens matige 4,5, na overigens pas slechts twee stemmen (Stem zelf). FilmTotaal recensent Yara Plasman gaf 2,5 ster naar aanleiding van haar recensie.

Box Office

Het productiebudget van Kankerlijers is onbekend. De film kreeg wel een bijdrage van € 277.718 uit het Nederlands Filmfonds. De film draaide eerder dit jaar in zo'n 45 bioscopen voor een tijdsbestek van circa drie weken. In die periode haalde het € 239.842 op.

Blu-Ray: Kankerlijers | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid:: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Engels | Extra's:: Geen | EAN: 8713045242138 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De Blu-Ray uitgave van Kankerlijers bestaat een standaard blauwe Blu-Ray keepcase met daarin de Blu-Ray schijf. Om de keepcase zit een vergelijkbare sleeve. Op de plastic verpakking staat aangegeven dat er per verkochte Blu-Ray 1 euro wordt gedoneerd aan het KWF. Voor de vormgeving van de cover is de filmposter gebruikt, al wel een stuk donkerder en met meer aandacht voor de inleidende zin/quote 'wij zijn niet ziek, wij zijn...'.

Beeld & geluid

Visueel pakt deze Nederlandse film prima uit. Het beeldvullende formaat van 1.85 : 1 is goed scherp en er lijkt geen noemenswaardige kleurfilter te zijn gebruikt, waardoor de film realistisch overkomt. Met de scherpte zit het ook goed, al blinkt deze uitgave daar niet enorm in uit. De DTS-HD 5.1 track vult het geheel goed aan. De film bestaat grotendeels uit dialoog en wordt aangevuld met muziek van Diggy Dex, vooral bekend van het nummer 'Slaap lekker (Fantastig toch) uit 2009'. Prima schijf.

Extra's

Helaas heeft Entertainment One geen extra's toegevoegd aan de schijf. Er lag op dit punt echter een mooie kans. Een extra over echte kankerpatiënten en/of een korte docu over de research die is gedaan voorafgaand aan de hoofdfilm had niet misstaan. Ook een interview met de regisseur of de scriptschrijver had niet verkeerd geweest. To bad.

Conclusie: een zeer luchtige en vermakelijke film over een keihard onderwerp; helaas op een te basic Blu-Ray schijf

Kankerlijers is een luchtige en op sommige momenten aangrijpende drama-komedie over een groeiende doodsoorzaak: kanker. In dit geval wordt er ingezoomd op een jongere patiëntengroep en krijgen we een aardige blik op patiënt/arts-relatie, de narigheid van het hebben van kanker (op jonge leeftijd) en de waarde van vriendschap. Regisseur Crijns en de jonge hoofdrolspelers maken er soms een gezellige boel van en dat is erg vermakelijk, al had er soms iets meer ingezet mogen worden op de minder leuke kanten. Desondanks een geslaagde film.

Deze Blu-Ray uitgave van Kankerlijers bevat alleen de hoofdfilm, met een verder prima beeld en geluid. Hieronder een video met interviews van onze vrienden van FilmFabriek.