Blu-Ray Review: Maleficent (3D)

Vooral Angelina Jolie en de fraaie visual effects weten van Disney live action sprookje een succes te maken.

Regie: Robert Stromberg | Cast: Angelina Jolie (Maleficent), Elle Fanning (Aurora), Sharlto Copley (Stefan), Imelda Staunton (Knotgrass), Juno Temple (Thistlewit), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Bioscooprelease: 29 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Maleficent

Na de enorme kaskraker Alice in Wonderland (2010) en het minder goed presterende Oz the Great and Powerful (2012) verscheen dit jaar een live-action film rond het sprookje Sleeping Beauty / Doornroosje, met in de hoofdrol het personage Maleficent (Malafide). De titelrol in Maleficent van regisseur Robert Stromberg, production designer bij de voorgenoemde titels, werd ingevuld door niemand minder dan Angelina Jolie. Deze keuze was bijna onvermijdelijk aangezien Jolie als twee druppels water op de karakteristieke slechterik uit Disneys animatieklassieker Sleeping Beauty lijkt. Andere belangrijke rollen werden ingevuld door Elle Fanning (Aurora / Doornroosje) en Sharlto Copley (Koning Stefan).

Ondanks dat de critici de sprookjesfilm slechter (RT = 49%) ontvingen dan Oz the Great and Powerful (RT = 59%) liep het bioscooppubliek behoorlijk warm voor Maleficent. Wereldwijd kwam het namelijk uit op een prima $757,2 miljoen. Hiermee deed de film het voorlopig beter dan de populaire superheldenfilms en hoeft het alleen de kaskraker Transformers: Age of Extinction voor zich te dulden. Onlangs verscheen Maleficent op Dvd, Blu-Ray en 3D Blu-Ray uitgaven in het schap.

Synopsis

Gedreven door wraak en een vurig verlangen om het land waarover zij heerst te beschermen, spreekt Maleficent een wrede en onherroepelijke vloek uit over de pasgeboren koningsdochter Aurora. Wanneer Aurora groter wordt, staat ze tussen twee vuren; aan de ene kant haar geliefde koninkrijk in het bos, en aan de andere kant het koninkrijk van de mensen, waar haar wortels liggen. Maleficent beseft dat Aurora misschien wel de sleutel is tot vrede in het koninkrijk, en moet drastische maatregelen nemen die beide werelden voorgoed zullen veranderen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Maleficent "Rotten" met 49%. De IMDb noteert een betere 7,2 bij ruim 130 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sprookjesfilm met een vergelijkbare 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Angelina Jolie! Wat zet zij Maleficent hier geweldig neer. De film is wat anders dan de tekenfilmversie, maar het verhaal zit goed in elkaar. En de acteerprestaties van Jolie zijn super... ...Leuke familiefilm met niet te veel actie, maar meer tijd voor het verhaal. - Barbossas

Box Office

Het productiebudget van Maleficent bedroeg zo'n $180 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een prima $69,4 miljoen en eindigde uiteindelijk op een fatsoenlijke $240,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een waanzinnige $757,2 miljoen. Hiermee staat het voorlopig op een tweede plaats in de wereldwijde box office van 2014. De opbrengst in Nederland kwam tot een redelijke $3,4 miljoen.

Blu-Ray: Maleficent | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: From Fairy Tale to Feature Film | Building an Epic Battle | Classic Couture | Maleficent Revealed | Vijf verwijderde scènes | EAN: 5051888169636 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | Met dank aan: The Walt Disney Company Benelux

Deze 2 disc Blu-Ray uitgave van Maleficent bestaat uit een iets dikkere Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin 2D en 3D Blu-Ray-schijven. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van meerdere eerdere posters, al is de herkenbare uiting van Maleficent (Jolie) het meest in beeld.

Beeld & geluid

Zoals ondertussen bekend levert Walt Disney veelal top schijven af. Ook over de Blu-Ray uitgave van Maleficent niets dan lof. Met een beeldverhouding van 2.40 : 1 (dus met een zwarte balk boven en beneden) kijk je naar een haarscherp beeld, met prachtige kleuren en een minimale en bedoelde grain. Uiteraard zijn er de nodige kleurfilter gebruikt. Enige minpuntje zijn enkele van de visual effects. Het merendeel ziet er prachtig uit, maar sommige VFX-scènes zijn toch iets te matig afgerond. Dit zagen we ook in Oz, The Great & Powerful. De heldere DTS-HD track (7.1) is ook netjes. De surround effecten komen geweldig uit de surround speakers en dialoog is uiteraard goed hoorbaar.

De 3D Blu-Ray schijf laat ook een prima indruk achter. Ondanks dat de sprookjesfilm een 3D-conversie (zie onderaan een featurette hierover) kreeg, zijn de 3D-effecten doorlopend waarneembaar. Bij het toevoegen van de visuele effecten is er goed rekening gehouden met de 3D-effecten, zowel in diepte als in elementen die zich onttrekken aan het beeld. Zeker bij de vliegende Maleficent en de drie elfjes Knotgrass, Thistlewit en Flittle is het genieten van het 3D-effect. Netjes.

Extra's

Er zijn een aantal fraaie extra's terug te vinden op de (2D) Blu-Ray schijf van Maleficent. De eerste is From Fairy Tale to Feature Film waarin Angelina Jolie start met de opmerking dat ze donders graag een rol wilde in de film over haar favoriete slechterik Malafide. Zeker even kijken. De kortere featurette Building an Epic Battle gaat over het gevecht tussen Maleficent en de strijdkrachten van King Henry (Kenneth Cranham). Erg fraai om even aan te zetten!

Het snelle Classic Couture zoomt in op het fraaie 'hoofddeksel' met hoorns van Maleficent en Maleficent Revealed is een prima VFX Breakdown. En dan zijn er nog vijf verwijderde scènes, helaas zonder audiocommentaar maar wel met een korte tekstuele inleiding. De beelden voegen niet zo heel veel toe, maar zijn wel leuk om even te kijken. Prima extra's!

Wederom een fraaie live-action sprookjesfilm met een opvallende rol van Angelina Jolie, op een prima Blu-Ray uitgave

Walt Disneys derde moderne live-action sprookjesfilm pakt wederom goed uit. Vooral de rol van Jolie en het overgrote deel van de visuele effecten zijn indrukwekkend. Het valt Disney te prijzen dat de studio het aandurft om het bekende sprookje vanuit een andere personage te belichten en een beeld te geven op de jongere jaren van één van de bekendste en meest iconische (film)slechteriken ooit.

De entertainmentreus werkt ondertussen aan meerdere live-action sprookjesfilms. Eind dit jaar verschijnt Rob Marshalls musicalfilm Into the Woods, volgend jaar zien we Lily James in de titelrol in Kenneth Branaghs Cinderella en in datzelfde jaar kunnen we ons opmaken voor The Jungle Book. In 2016 verschijnt de Alice in Wonderland-sequel Through the Looking Glass.

Deze Blu-Ray uitgave van Maleficent wordt prima afgeleverd door Walt Disney. Zoals gewoonlijk zijn beeld en geluid van de bovenste plank. Ook de extra's zijn goed te doen, zeker het korte Building an Epic Battle. Hieronder een featurette over de 3D-conversie.