Blu-Ray Review: Grace of Monaco

Nicole Kidman weet de grootse biopic niet te redden.

Regie: Olivier Dahan | Cast: Nicole Kidman (Prinses Grace), Tim Roth (Prins Rainier), Paz Vega (Maria Callas), Milo Ventimiglia (Rupert Allan), Frank Langella (Father Francis Tucker) e.a. | Speelduur: 103 minuten | Bioscooprelease: 6 juni 2014 | FilmTotaal recensie: Grace Of Monaco

Eerder dit jaar dook actrice Nicole Kidman op in de film Grace Of Monaco, een voornamelijk Europese productie die grotendeels opgenomen is in een aantal Europese landen, waaronder België. De biopic van Franse regisseur Olivier Dahan kreeg voorafgaand aan de release flink wat publiciteit. Niet vreemd met een actrice als Kidman in de hoofdrol als Grace Kelly (1929-1982) en de regisseur van La Môme / La Vie en Rose (2007) - winnaar van twee Oscars - achter de camera. Desondanks wist de visueel prachtige film hier niet van te profiteren.

De film beleefde sowieso al geen goede start. Na de officiële première op het Cannes Film Festival werd de biopic met de grond gelijk gemaakt en later kreeg het er van langs van de wereldwijde critici. Het gevolg was dat de $30 miljoen kostende film geen bioscooprelease kreeg in de States en ook in de rest van de wereld kreeg het de bioscoopzalen niet vol. Samen met de opbrengst van een te matige $22,2 miljoen geven deze resultaten andermaal aan dat een film niet kan slagen op basis van enkel een aantal grote grote namen. Onlangs verscheen Grace of Monaco op Dvd en Blu-Ray.

Synopsis

Het leven van Grace Kelly, één van de meest bejubelde sterren van Hollywood, verandert ingrijpend als ze verliefd wordt op Prins Rainier van Monaco. Ze stopt met acteren, trouwt met de prins en verhuist naar zijn kasteel in Monaco. Eerst lijkt alles op een sprookje, maar al gauw merkt ze dat het leven als 'vrouw van' de nodige beperkingen met zich meebrengt. Dan komt de beroemde regisseur Alfred Hitchcock naar Monaco om Grace ervan te overtuigen weer te gaan acteren. En alsof dat nog niet genoeg is dreigt de Franse president Monaco binnen te vallen en zo met harde hand een einde te maken aan een conflict tussen beide landen. Grace wordt gedwongen om voor eens en voor altijd te kiezen tussen haar leven als filmster en haar rol als prinses.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Grace Of Monaco flink "Rotten" met 10%. De IMDb noteert een betere, maar nog steeds zwakke 5,6 bij ruim vijfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de biopic met een vergelijkbare 6,0, na slechts één stem (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema gaf twee sterren naar aanleiding van haar recensie.

Box Office

Het productiebudget van Grace Of Monaco bedroeg zo'n $30 miljoen. In de States draaide de biopic niet in de bioscoop. De wereldwijde omzet van $22,2 miljoen werd vooral opgehaald in landen als China, Italië, Frankrijk, Australië, Rusland, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland kwam de film niet verder dan een opbrengst van een kleine drie ton in dollars.

Blu-Ray: Grace Of Monaco | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045242664 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: E1 Entertainment

Deze single disc Blu-Ray uitgave van Grace Of Monaco bestaat uit een standaard blauwe Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin Blu-Ray-schijf en eromheen een vergelijkbare en meer goudkleurige sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de filmposter, al is het geheel wel iets donkerder aangezet om de titel duidelijker in beeld te krijgen.

Beeld & geluid

Zoals al gezegd ziet de hoofdfilm er visueel prachtig uit, met mooie shots en een prachtige aankleding. In High Definition pakt dit veelal prima uit. Het beeld is goed scherp en de kleurweergave is prima. Met een lichte grain-laag en flink wat (kleur)filters ziet het geheel er ook mooi filmisch uit. De DTS-HD track klinkt netjes, al moet deze biopic het niet hebben van overheersende surround effects. Gewoon een degelijke schijf.

Extra's

Ondanks dat Entertainment One wel een sleeve gaf aan deze Blu-Ray uitgave, heeft de distributeur besloten de uitgave niet verder te op te leuken met wat extra's. Een gemiste kans, aangezien bijvoorbeeld een portret van de echte Grace Kelly niet had misstaan.

Nicole Kidman lijkt haar uiterste best te doen, maar ze kan de biopic niet redden; de blu-ray is een even zo lege huls

De biopic Grace of Monaco is uiteindelijk vooral bestemd voor diegenen die van films houden over koningshuizen en dergelijke. De rol van Nicole Kidman is redelijk, maar ze kan het magere verhaal niet redden. Het is ook verbazingwekkend dat de regisseur van de Franse topper La Môme er niet meer van heeft weten te maken. Oscarwinnares Kidman blijft ondertussen zoeken naar nieuw succes. Komende periode is ze te zien in onder meer de thriller Before I Go to Sleep, de familiefilm Paddington, Jason Batemans The Family Fang en Werner Herzogs Queen of the Desert.

Deze Blu-Ray uitgave van Grace Of Monaco is basic met prima beeld en geluid, maar zonder extra's. Hieronder dan maar een documentaire over Grace Kelly, die we zelf vonden op YouTube: