Blu-Ray Review: Oculus

Een van de betere horrorfilms van dit jaar.

Regie: Mike Flanagan | Cast: Karen Gillan (Kaylie Russell), Brenton Thwaites (Tim Russell), Katie Sackhoff (Marie Russell), Rory Cochrane (Alan Russell), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Bioscooprelease: 17 april 2014 | FilmTotaal recensie: Oculus

Waar bijvoorbeeld superheldenfilms uitblinken in enorme productiebudgetten, weten horrorfilms het budget over het algemeen juist beperkt te houden. De afgelopen jaren verschenen er al heel wat low budget-horrorfilms in de bioscoop, vaak met succes en soms werden ze nog goed ontvangen ook. Dit jaar mag Oculus zich rekenen tot de betere titels in het genre. De $5 miljoen kostende film van regisseur Mike Flanagan bleek vooral geliefd onder recensenten.

Met namen als Karen Gillan, Brenton Thwaites en Katie Sackhoff kwam Oculus tot een prima 74 procent op de website Rotten Tomatoes. Op de IMDb scoorde het echter een stuk minder en dit is terug te zien in de uiteindelijk omzet aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Het kwam namelijk niet verder dan zo'n $44 miljoen. Veel minder ontvangen titels als Deliver Us From Evil en Annabelle lieten ruimschoots betere cijfers zien. Onlangs verscheen Oculus op een basic Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Jaren na de dood van hun ouders ontdekken Tim en Kaylie Russell de oorzaak van deze familietragedie. Een vervloekte spiegel die de afgelopen 300 jaar een spoor van bloed en verderf heeft gezaaid. Kaylie heeft tijdens Tims jarenlange verblijf in een psychiatrisch ziekenhuis, onderzoek gedaan naar de aanleiding van het ongeluk. Om de strijd aan te gaan met het kwaad, zullen ze de angstaanjagende waarheid over hun verleden onder ogen moeten komen. De enige manier waarop dit kan, is door de confrontatie aan te gaan met de demoon die in de spiegel huist. Terwijl ze achterna gezeten worden door helse geesten en onverklaarbare verschijnselen komen Kylie en Tim erachter dat hun familiegeschiedenis bestaat uit geweld, leugen en moord.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Oculus lekker "Fresh" met 74%. De IMDb noteert een lagere 6,5 bij ruim 43 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de horrorfilm met een 7,4 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Eindelijk weer eens een horrorfilm om van te smullen, geen remake of weer iets van hetzelfde. Oculus neemt zich de tijd om de spanning en het verhaal heerlijk op te bouwen, iets waar ik erg van hou. Op deze manier krijg je een goede band met de personages en kun je je een stuk beter in de film inleven. Het verhaal achter de film is dik in orde, al blijft het soms een beetje wazig, dit bevorderd wel de spanning... ...De film blijft tot het (geweldige) eind toe super spannend, enkele leuke schrikeffecten erbij en je hebt een goede horrorfilm met een goed verhaal... - TomBroers

Box Office

Het productiebudget van Oculus bedroeg zo'n $5 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $12,0 miljoen en eindigde op $27,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $44,0 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot zo'n acht ton in dollars.

Blu-ray: Oculus | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid:: Engels, Frans DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Trailer | EAN: 8712626076186 | Met dank aan: A-Film

De Blu-Ray uitgave van Oculus bestaat uit een Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray schijf. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de filmposter, al is de versie voor de hoes een stuk donkerder.

Beeld & geluid

Deze Blu-Ray uitgave met een beeldverhouding van 2.35 : 1 pakt prima uit. De kleuren zijn fraai, de scherpte is super en ook tijdens de donkere scènes blijven de details redelijk goed zichtbaar. Het beeld is ook zo goed als vrij van grain. De DTS-HD track zet je alleen op vol volume als je je zo nu en dan kapot wilt schrikken. Hier is Oculus uiteraard goed geschikt voor. Verder zijn er ook goede surround effects te horen. Prima schijf.

Extra's

Helaas heeft A-Film geen extra's toegevoegd aan deze Blu-Ray uitgave van Oculus. Buitenlandse uitgaven bevatten wel de nodige extra's. Jammer...

|Knappe horrorfilm op een basic Blu-Ray uitgave

Oculus is een prima horrorfilm, al weet het niet te tippen aan recente horror-toppers als The Conjuring (2013) en Evil Dead (2013). De film wordt prima opgebouwd en weet de spanning er goed in te houden. Van regisseur Mike Flanagan gaan we komende jaren meer zien. In 2015 staat met Somnia een nieuwe horrorfilm op het programma en daarna stapt over naar het genre thriller.

Deze Blu-Ray uitgave van Oculus laat een prima beeld zien en geluid horen, maar verder is het geheel erg kaal. De enige 'extra' is de trailer van de hoofdfilm en dat mag in onze ogen geen extra genoemd worden. Daarom hieronder een featurette van het internet: