Blu-Ray Review: Edge of Tomorrow

De verrassende sci-fi groundhog op een prima Blu-Ray schijf.

Regie: Doug Liman | Cast: Tom Cruise (William Cage), Emily Blunt (Rita Vrataski), Bill Paxton (Sergeant Farell), Brendan Gleeson (Generaal Brigham), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 29 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Edge of Tomorrow

Om in première te gaan op het moment dat titels als X-Men: Days of Future Past, Godzilla, Maleficent, 22 Jump Street en The Fault in our Stars al volle zalen trekken, was nou niet bepaald een voordeel voor Edge of Tomorrow. De trailer liet namelijk veel van hetzelfde zien en niet zo heel lang geleden zagen we al de vergelijkbare - en toch bijzonder tegenvallende - sci-fi film Elysium voorbijkomen. Toch verdiende Doug Limans verrassende sci-fi "groundhog", gebaseerd op een boek van Hiroshi Sakurazaka, een groter publiek. Want heel veel minder dan voorgaande zomerhits is de film met Tom Cruise en Emily Blunt zeker niet.

De 3D-film Edge of Tomorrow, die eigenlijk All You Need Is Kill had moeten heten, werd uitstekend ontvangen door de critici. Op Rotten Tamatoes kwam het namelijk tot een fraaie 90 procent. Warner Bros. mag echter van geluk spreken dat het buiten de States flink beter werd bezocht, waardoor het uiteindelijk alsnog uitkwam op een wereldwijde omzet van zo'n $370 miljoen. De maatschappij bracht eerder deze maand een nette Blu-Ray schijf uit.

Synopsis

De aarde is aangevallen door buitenaardse wezens, die door geen enkele bestaande militaire eenheid verslagen kunnen worden. Majoor William Cage wordt op een zelfmoordmissie gestuurd. Al na enkele minuten vindt hij de dood, maar wordt opgeslokt in een tijdlus en gedwongen om dezelfde gruwelijke strijd steeds opnieuw door te maken. Telkens moet hij vechten, om vervolgens keer op keer te sterven. Maar naarmate hij zijn vaardigheden traint, aan de zijde van mede-strijder Rita Vrataski, wordt hij beter en beter.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Edge of Tomorrow "Certified Fresh" met 90%. De IMDb noteert een prima 8,0 bij ruim tweehonderdduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een vergelijkbare 7,7 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Sterke film, met een goed kloppende sci-fi verhaal vol met actie, overtuigend neergezet door Tom Cruise en verrassend ondersteund door Emily Blunt, wie had verwacht dat zij deze rol zo krachtig kon neerzetten, maar ik vond 't overtuigend goed. Afgezien van het eind is het verhaal slim en vlot lopend neergezet en klopt 't aan alle kanten. Het eind is, neem ik aan een verplicht nummertje om het grote publiek tevreden te stellen, maar als dat het enige minpuntje aan de film is dan kan ik ermee leven... - Shryce

Box Office

Het productiebudget van Edge of Tomorrow bedroeg zo'n $178 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een matige $28,8 miljoen en eindigde uiteindelijk op een teleurstellende $100,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $369,2 miljoen, waarvan $65,7 miljoen werd opgehaald in China. De opbrengst in Nederland stokte rond de $1,6 miljoen.

Blu-Ray: Edge of Tomorrow | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Operation Downfall-Adrenaline Cut | Storming the Beach | Weapons of the Future | On the Edge with Doug Liman | Deleted Scenes | EAN: 5051888169834 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | 2 disc 3D Blu-Ray | Met dank aan: Warner Home Video

Deze single disc Blu-Ray uitgave van Edge of Tomorrow bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray-schijf en een code om de Digital Ultraviolet versie te bemachtigen. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de herkenbare poster.

Beeld & geluid

Het beeld met een standaard verhouding van 2.40 : 1 is werkelijk waar erg fraai te noemen. Het is haarscherp en de details zijn talrijk, ook tijdens de donkere scènes. Er wordt volop gebruik gemaakt van kleurfilters. Dit is vooral te merken aan de sfeer bij de scènes op het strand en binnen in de basis. Van grain is niet of nauwelijks sprake. De DTS-HD track is uiteraard surround en in dit geval zelfs 7.1. De surround effecten zijn volop aanwezig en dat zorgt voor flink wat geweld in de huiskamer. De scènes op het strand zijn zowel qua beeld als geluid een waar genot. Ook verkrijgbaar op een 3D Blu-Ray uitgave.

Extra's

De schijf bevat een leuk aantal extra's. In Weapons of the Future wordt er vooral gekeken naar de wapens in de film, waaronder uiteraard het Exosuit. De in opzet vergelijkbare extra Creatures Not of This World laat meer zien over de buitenaardse wezens die het gemunt hebben op de aarde. Beide extra's zijn netjes, maar aan de tweedelige extra Operation Downfall kunnen ze niet tippen. Deze schotelt enerzijds een 'adrenaline versie' voor van de bestorming op het strand en anderzijds een mooie featurette over hoe de scène(s) zijn opgenomen.

De extra die het meeste tijd in beslag neemt is On the Edge with Doug Liman. Voor de fan is deze documentaire van bijna drie kwartier echt de moeite waard. Samen met regisseur Liman wordt het productieproces stap voor stap doorgenomen. Er zijn ontzettend veel beelden te zien van de pre-productie en van achter de schermen tijdens de opnamefase. Ook komen er veel andere crewleden aan het woord. Wat een beetje ontbreekt in deze opzet is de post-productie. Tot slot zijn er een aantal verwijderde scènes te bekijken, waarvan een aantal actie bevatten en een aantal dialoog tussen de twee hoofdpersonages gespeeld door Cruise en Blunt.

De verrassende sci-fi actiefilm die duidelijk werd ondergesneeuwd, op een prima Blu-Ray uitgave

Doug Liman laat met Edge of Tomorrow zien dat hij een echte topper kan opleveren. Het herkenbare Groundhog Day-gevoel en het toch iets matige eindstuk worden hem vergeven. Want wat gebeurt daar nou eigenlijk allemaal? Maar goed, het was voor Cruise weer eens een echte kraker na M:I 4. Ondertussen werkt de waaghals aan het vijfde deel in deze reeks en daarna zal hij aan de slag gaan met Jack Reacher: Never Go Back.

Deze Blu-Ray uitgave van Edge of Tomorrow is erg netjes, met uitstekend High Definition beeld en geluid en een paar mooie - must-see - extra's. Hieronder zoomen we nog even in op de Exosuit, met de online featurette 'Making the Exosuit':