Arthouse

Arthouse DVD tip: The Wind Rises

Het laatste meesterwerk van Japanse animatiegrootmeester Hayao Muyazaki.

door Michelle Iwema op 10.11.2014 om 12:09 in Arthouse
Afgelopen week verscheen de laatste film van Hayao Miyazaki, de Japanse grootmeester van de animatie, op DVD en Blu-ray. The Wind Rises is een kijk op het leven van de visionaire vliegtuigingenieur Jiro Horikoshi, die ervan droomt om piloot te worden. Maar omdat zijn ogen niet goed genoeg zijn, besluit hij ingenieur te worden en vliegtuigen te ontwerpen. Zijn genie wordt al snel erkend, en hij groeit uit tot 's werelds meest baanbrekende en innovatieve vliegtuigontwerper.

Dit epische verhaal over liefde, doorzettingsvermogen, en de uitdagingen van het leven en keuzes maken in een turbulente wereld, vormt een prachtige afsluiter van de rijke carrière van Miyazaki.

De in Tokio geboren Miyazaki was al jaren een van de bekendste makers van anime en manga. Zijn doorbraak in het westen kwam met de animatiefilm Spirited Away in 2003, die de Oscar won voor Beste Animatiefilm. Op het Filmfestival van Venetië kondigde hij aan met The Wind Rises zijn laatste film te maken om daarna met pensioen te gaan.

6 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Ed Crane

Avatar

FT "Dit epische verhaal over liefde, doorzettingsvermogen, en de uitdagingen van het leven en keuzes maken in een turbulente wereld, vormt een prachtige afsluiter van de rijke carrière van Miyazaki."


En dat alles in de context van Japan dat zijn oorlogsmachine gaat opzetten om samen met Duitsland en Italië één groot gruwelijke moord- en martelmachine over de wereld uit te storten... al zou je dat aan de film niet zeggen. Misschien ligt het aan mij, maar ik vond dat Miyazaki afscheid nam met een film die de plank zo enorm mis slaat. Ik weet dat Japan, itt bv. Duitsland, nog laat ik zeggen 'moeilijk met z'n eigen gruwelijke verleden om kan gaan', maar maak zo'n film dan niet als overal zo voorzichtig mogelijk omheen wil dansen. :?

Djoker

Avatar

Ed Crane "En dat alles in de context van Japan dat zijn oorlogsmachine gaat opzetten om samen met Duitsland en Italië één groot gruwelijke moord- en martelmachine over de wereld uit te storten... al zou je dat aan de film niet zeggen. Misschien ligt het aan mij, maar ik vond dat Miyazaki afscheid nam met een film die de plank zo enorm mis slaat. Ik weet dat Japan, itt bv. Duitsland, nog laat ik zeggen 'moeilijk met z'n eigen gruwelijke verleden om kan gaan', maar maak zo'n film dan niet als overal zo voorzichtig mogelijk omheen wil dansen. :?"


Achteraf gelul met kennis van de uitkomst van WOII is wel zo makkelijk nietwaar? Heb je deze film überhaupt gezien? Fascisme en oorlogszucht hebben namelijk geen plek in deze film. In Jirô's dromen deelt Caproni zijn visie op het ontwerpen van vliegtuigen: "Airplanes are beautiful dreams, engineers turn dreams into reality."

Het is Hayao Miyazaki's meest persoonlijke film uit een lijst van indrukwekkende animatiefilms; oogstrelend mooi, en het biedt een leerzame kijk op Japan in de jaren 20 en 30, waarin diverse ingrijpende gebeurtenissen plaatsvonden.

En te bedenken dat destijds de vreselijk overgewaardeerde animatiefilm Frozen alle aandacht en waardering kreeg terwijl deze ambachtelijke meesterwerk haast onopgemerkt bleef. Dat zegt mij voldoende...

Ed Crane

Avatar

Wat een onzin is dat nou weer. Natuurlijk heb ik deze film gezien, daarom vind ik het juist. In de bioscoop vond ik het allemaal al een beetje jammer. Juist omdat ik erg van de films van Miyazaki hou.

En het gelul achteraf noemen... de film is toch achteraf gemaakt? Daarnaast moet je er natuurlijk meer bijhalen dan enkel WOII omdat Japan daarvoor al toenemend militaristisch en expansionistisch was. Het is heel simpel, kun je je deze film voorstellen als een Duitse film, gemaakt in Duitse context? Over een de kleurrijke, romantische avonturen van een vrolijke, ambitieuze Duitse ingenieur die in de jaren twintig en dertig aan een Messerschmitt bezig is? En dat Japan enorme moeite heeft in het reine te komen met haar eigen verleden is gewoon een feit.

Een leerzame kijk op Japan in de jaren twintig en dertig... Vooral dat 'dertig' is heel raar. Op wat impliciete, heel voorzichtige scènes die vooral om de hete brij heen draaien, kun je toch echt niet aflezen dat Japan in de jaren dertig bezig ging Azië te bezetten, en aan het martelen en moorden sloeg. Een romantisch, kleurrijk, 'inspirerend' verhaaltje ophangen over iemand die zich in dienst stelt van deze machinerie slaat gewoon de plank mis als je dat er niet wat duidelijker bijhaalt. Dat heeft niks met gelul achteraf te maken. Ik vond het echt een vreemde film :}

theDarkKira

Avatar

Ed Crane "En dat alles in de context van Japan dat zijn oorlogsmachine gaat opzetten om samen met Duitsland en Italië één groot gruwelijke moord- en martelmachine over de wereld uit te storten... al zou je dat aan de film niet zeggen. Misschien ligt het aan mij, maar ik vond dat Miyazaki afscheid nam met een film die de plank zo enorm mis slaat. Ik weet dat Japan, itt bv. Duitsland, nog laat ik zeggen 'moeilijk met z'n eigen gruwelijke verleden om kan gaan', maar maak zo'n film dan niet als overal zo voorzichtig mogelijk omheen wil dansen. :?"


Dat is helemaal niet wat ik er uit opmaakte.
Het leek mij juist dat, hoewel Miyazaki zeker wel bewondering heeft voor de creatiekracht van Horikoshi heeft, hij hem tegelijkertijd blinde ambitie verwijt.

Jiro wordt al vanaf het begin van de film uitgebeeld als iemand die de realiteit letterlijk "onscherp" ziet.

Hij is zich altijd tijdens het bouwen van zijn droomvliegtuig heel bewust van het doel waarvoor het gebruikt gaat worden, maar hij wil het niet zien.

Deze "blindheid" wordt opnieuw gesymboliseerd in zijn liefdesleven.
Ook hier kiest hij voor zijn verlangens, boven hetgeen wat eigenlijk het beste zou zijn.

In beide gevallen wordt de prijs om zijn dromen werkelijkheid te maken veel te duur betaald.

Silverwing

Avatar

Je zou eens de documentaire "The Kingdom of Dreams and Madness" moeten kijken, een vaarwel tour van Miyazaki.

Je komt achter wat de motivaties van Miyazaki zijn om deze film te maken.

Ed Crane

Avatar

theDarkKira "Dat is helemaal niet wat ik er uit opmaakte.
Het leek mij juist dat, hoewel Miyazaki zeker wel bewondering heeft voor de creatiekracht van Horikoshi heeft, hij hem tegelijkertijd blinde ambitie verwijt.

Jiro wordt al vanaf het begin van de film uitgebeeld als iemand die de realiteit letterlijk "onscherp" ziet.

Hij is zich altijd tijdens het bouwen van zijn droomvliegtuig heel bewust van het doel waarvoor het gebruikt gaat worden, maar hij wil het niet zien.

Deze "blindheid" wordt opnieuw gesymboliseerd in zijn liefdesleven.
Ook hier kiest hij voor zijn verlangens, boven hetgeen wat eigenlijk het beste zou zijn.

In beide gevallen wordt de prijs om zijn dromen werkelijkheid te maken veel te duur betaald."


Ik begrijp natuurlijk best dat de film een dergelijke subtekst/ boodschap heeft en Miyazaki is heus geen slecht mens. Maar zo'n boodschap van 'onschuld/ ambitie heeft helaas, zonder het te beseffen een verkeerde keuze gemaakt' of zoiets van 'mensen die het goed bedoelden zijn door kwade krachten (het leger, de groot-industrie) misbruikt, vind ik de plank misslaan. De film blijft het vooroorlogse Japan romantiseren wat mij betreft. En de conclusie van de film blijft zoiets als '...maar het heeft ondanks alles wel een cool vliegtuig opgeleverd', dat wordt zo ongeveer letterlijk gezegd al verwoord ik het natuurlijk cynischer.

Ik blijf erbij: maak deze zelfde film over nazi-Duitsland en meteen wordt duidelijk dat de film de plank misslaat, wat de goede bedoelingen ook mogen zijn.

NieuwsFilm

meest populair