Blu-Ray Review: Transcendence

Met $100 miljoen en een top cast ging de cameraman van Christopher Nolan aan de slag.

Regie: Wally Pfister | Cast: Johnny Depp (Dr. Will Caster), Rebecca Hall (Evelyn Caster), Paul Bettany (Max Waters), Morgan Freeman (Joseph Taggart), Kate Mara (Bree), Cillian Murphy (Agent Buchanan), Clifton Collins Jr. (Martin), Cole Hauser (Colonel Stevens), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Bioscooprelease: 19 juni 2014 | FilmTotaal recensie: Transcendence

Cameraman Wally Pfister heeft er al een mooie carrière op zitten. Naast dat hij samenwerkte met Christopher Nolan aan bijna al zijn films, had hij ook de camera in zijn handen voor films als Moneyball (2011) en The Italian Job (2003). Hij werd al vier keer genomineerd voor een Academy Award for Best Cinematography, waarvan hij er één verzilverde, namelijk voor Inception (2010). Het succes deed Pfister besluiten om een film te regisseren. Hij kreeg $100 miljoen van Warner Bros., trok een herkenbare cast aan en leverde eerder dit jaar de sci-fi film Transcendence af. Hoe succesvol dit afliep weet waarschijnlijk elke FilmTotaal'er wel.

Een succes werd het dus zeker niet. Naast een bedenkelijk ontvangst, mag er van geluk gesproken worden dat Transcendence buiten de States redelijk liep, anders dan had de film zo maar kunnen uitgroeien tot één van de grootste flops aller tijden. In de States leverde het namelijk nog geen $25 miljoen dollar op. De film is tevens het bewijs dat het bioscooppubliek een beetje klaar lijkt te zijn met hoofdrolspeler Johnny Depp. Na de al niet zo goede prestaties en/of onthaal van The Rum Diary (2011), Dark Shadows (2012) en The Lone Ranger (2013), betekent Transcendence opnieuw een matige titel voor Depp. Onlangs verscheen er een nette Blu-Ray uitgave van de sci-fi film in het schap.

Synopsis

Dr. Will Caster is de voornaamste onderzoeker op het gebied van Kunstmatige Intelligentie en werkt aan een machine die collectieve kennis combineert met de menselijke emoties. Zijn extreem controversiële experimenten maken hem tot een doelwit van anti-technologische extremisten die er alles aan doen om hem te stoppen. In hun poging om Will uit te schakelen veroorzaken zij echter zijn succes - zijn bewustzijn wordt geüpload in een computersysteem. Zijn vrouw Evelyn en vriend Max, beide mede onderzoekers, maken dit mogelijk maar niet zonder hun twijfels. Hun grootste angsten worden werkelijkheid wanneer Wills dorst naar kennis evolueert in een oneindige honger naar macht.

Waardering

Op Rotten Tomatoes wordt er met Transcendence flink afgerekend en moet het genoegen nemen met een "rotten" 19%. De IMDb noteert een veel betere 6,3 bij ruim 102 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi film met een mindere 5,2 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Visueel zat het goed in elkaar, zelfs de soundtrack & soundtrack effects was uitstekend (dankzij Dolby Atmos). Maar er is geen aandacht aan het verhaal besteed. Het begin was prima, maar zodra Will Caster een AI is geworden en het internet opduikt wordt het meer een reclame spotje van Greenpeace... - YOLO

Box Office

Het productiebudget van Transcendence bedroeg zo'n $100 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een uiterst pijnlijke $10,9 miljoen en eindigde op een bedenkelijke $23,0 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $103,0 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte net boven de acht ton in dollars.

Blu-Ray: Transcendence | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x Dvd | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: What is Transcendence? | Guarding the Threat | The Promise of A.I. | Wally Pfister: A Singular Vision | | Teaser trailers | EAN: 2750030056123 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Belga Films

Deze dubbel disc Blu-Ray uitgave van Transcendence bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin een Blu-Ray- en Dvd-schijf. Om de keepcase zit een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de Britse quad poster.

Beeld & geluid

Het High Definition beeld van deze Blu-Ray uitgave is scherp en strak en heeft prima kleuren, al wordt er wel gebruik gemaakt van kleurfilters. Wat minder is, zijn de zwartwaarden. De donkere delen in het beeld slokken snel de details op en dit is vooral storend in de meest donkere scènes, welke ook voldoende aanwezig zijn in de hoofdfilm. De DTS-HD 5.1 track doet verder prima zijn werk, met voldoende surround effects en goed verstaanbaar dialoog.

Extra's

De Blu-Ray schijf lijkt flink wat extra's te herbergen. Toch stelt het allemaal bar weinig voor. Er zijn vier korte bijna online-achtige featurettes aan te zetten. Interessant is What is Transcendence? waarin wordt gesproken over de mogelijkheid dat de gebeurtenissen in de film zich zo'n beetje in het echt asfspelen. Wat blijkt, over enkele tientallen jaren zou ons verstand - volgens de kenners - zomaar in een computer kunnen zitten... Moeilijk voor te stellen. De andere drie featurettes zijn redelijk hetzelfde aangekleed. Er wordt onder meer ingezoomd op het debuut van Wally Pfister als regisseur. Daarnaast kun je drie teasers en de trailer bekijken.

Met lage verwachtingen is Transcendence nog best te doen; de Blu-Ray uitgave is in ieder geval netjes

Het grootste probleem met Wally Pfisters Transcendence is dat de verwachtingen enorm hoog waren. De trailer liet fraaie beelden zien, de regisseur heeft een goede relatie met fanboy-held Christopher Nolan en het affiche ziet er met namen als Johnny Depp, Rebecca Hall, Cillian Murphy en Morgan Freeman aanlokkelijk uit. Na het zien van het eindresultaat is het dus logisch dat de kijkers teleurgesteld zijn. Desondanks mag het een aardige poging genoemd worden. Laten we overigens wel hopen dat Pfister voorlopig alleen de camera beet pakt of dat hij met iets beters op de proppen komt als regisseur.

Deze Blu-Ray uitgave van Transcendence wordt prima afgeleverd door Belga Films. Zoals vaker krijgen we bij deze Blu-Ray uitgave een sleeve en een Dvd-schijf meegeleverd. Daarnaast bevat de Blu-Ray schijf een aantal (korte) extra's en is het High Def beeld - op de zwartwaarden na - naar wens. In het verleden hebben we overigens betere schijven gezien van Belga Films.