Blu-Ray Review: Bad Neighbours

Simpele ingrediënten, maximaal rendement voor deze voorspelbare en toch redelijke komedie met Seth Rogen en Zac Efron.

Regie: Nicholas Stoller | Cast: Seth Rogen (Mac), Zac Efron (Teddy), Rose Byrne (Kelly), Dave Franco (Pete), Christopher Mintz-Plasse (Scoonie), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Bioscooprelease: 8 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Bad Neighbours

Na de redelijk sterke komedies Forgetting Sarah Marshall (2008), Get Him to the Greek (2010) en The Five-Year Engagement (2012) verscheen van regisseur Nicholas Stoller afgelopen zomer de komedie Bad Neighbours a.k.a. Neighbors. Met vermakelijke rollen van Seth Rogen, Rose Byrne, Zac Efron en Dave Franco en de meest simpele ingrediënten leidde de film tot Stollers grootste kassucces tot op heden. De R-rated komedie vol onderbroekenlol noteerde namelijk een kleine $270 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa.

Vooral de critici beoordeelden de komedie meer dan redelijk. Het publiek kon zich - gezien de wereldwijde opbrengst - ook prima vermaken, maar lijkt de flink uit de hand lopende burenruzie uiteindelijk toch iets minder te waarderen. Niet dat dit iets uitmaakt overigens; de hoofdrolspelers zijn namelijk al in gesprek voor een tweede deel. Voor wie zich (nogmaals) wil vermaken met het origineel haalt de onlangs verschenen - redelijk gevulde - Blu-Ray schijf in huis.

Synopsis

De rust van een jong stel met een pasgeboren baby, Mac en Kelly, wordt verstoord wanneer er een dispuut bestaande uit vijftig wilde studenten naast hen komt wonen. Onder leiding van Teddy worden er heftige feesten gegeven met veel drank, drugs, seks en lawaai waardoor er al snel een burenruzie ontstaat die steeds verder uit de hand loopt.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Bad Neighbours prima "Fresh" met 73 procent. De IMDb noteert een redelijke 6,5 bij ruim 126 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een mindere 5,9 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Heerlijke komedie met een zoals altijd een degelijke zichzelf spelende Rogen, maar vooral een verrassende Efron die toch meer en meer laat blijken van alle markten thuis te zijn... - Glennekeeeee

Box Office

Het productiebudget van Bad Neighbours bedroeg zo'n $18 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het maar liefst $49,0 miljoen en eindigde uiteindelijk op een fraaie $150,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog fraaiere $268,2 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een keurige $3,5 miljoen.

Blu-Ray: Bad Neighbours | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Alternate opening | Delete scenes | Gag Reel | Partying with the Bad Neighbours | EAN: 5050582978391 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

Deze single disc Blu-Ray uitgave van Bad Neighbours bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray-schijf en een code om het op de hoesje flink aangeprezen digitale Ultraviolet HD-versie te bemachtigen. De vormgeving van de cover komt overeen met de filmposter.

Beeld & geluid

De high Definition beeldkwaliteit overtuigt. De kleuren zijn natuurlijk en de scherpte is zoals het hoort, waarbij de close-ups het beste uitpakken. Er is niet of nauwelijks grain aanwezig en de juiste zwartwaarden zorgen voor voldoende details in de meer donkere scènes. De DTS-HD 5.1 track is vooral aanwezig tijdens de muzikale ondersteuning. Prima schijf.

Extra's

De meeste tijd van de extra's wordt opgeslokt door een flinke reeks verwijderde / alternatieve scènes (inclusief de openingsscène), die helaas niet bekeken kunnen worden met commentaar van bijvoorbeeld de regisseur. Meer "inhoudelijke" extra's zijn The Frat en Partying with the Neighbors, waarin wordt ingezoomd op de "oudjes" en de feestende studenten. An Unlikely Pair is een promo-video voor de wel of niet getalenteerde acteur Zac Efron. Wil je vooral gekkigheid vanaf de set, dan zet je de Gag Reel, de Line-O-Rama of de extra On the Set With... aan.

Voorspelbare, maar redelijke komedie die zo nu en dan volledig ontspoort; op een degelijke Blu-Ray uitgave

Deze komedie laat prima rollen zien van acteurs Seth Rogen en Zac Efron en zo nu en dan zijn de grappen nog best vermakelijk ook. Toch is het allemaal wel erg voorspelbaar. Dit neemt niet weg dat regisseur Stoller het slim heeft aangepakt door zowel een wat oudere doelgroep als de feestende jeugd aan te spreken. Ondanks dat een tweede deel nog niet helemaal in kannen en kruiken lijkt te zijn, zien we een vervolg waarschijnlijk binnen een jaar of drie in de bioscoop.

Deze Blu-Ray uitgave van Bad Neighbours is degelijk. Beeld en geluid doen het goed en er zijn ook wat bijpassende extra's te bekijken, welke alleen de moeite waard zijn als je van de hoofdfilm hebt kunnen genieten. Hieronder een leuke featurette over de airbags-scène.