Blu-Ray Review: The Zerø Theorem

De ooit zo succesvolle Terry Gilliam laat zijn prachtige fantasie nu wel erg leeglopen.

Regie: Terry Gilliam | Cast: Christoph Waltz (Qohen Leth), Mélanie Thierry (Bainsley), David Thewlis (Joby), Matt Damon (Management), Tilda Swinton (Dr Shrink-ROM), Sanjeev Bhaskar (Doctor 1), Peter Stormare (Doctor 2), Ben Whishaw (Doctor 3) e.a. | Speelduur: 104 minuten | Bioscooprelease: geen | Geen FilmTotaal recensie

Regisseur Terry Gilliam heeft door de jaren heen heel wat prachtige en geprezen films afgeleverd. Naast de Monty Python-films was hij verantwoordelijk voor titels als Brazil (1985), The Fisher King (1991), Twelve Monkeys (1995) en Fear and Loathing in Las Vegas (1998). De afgelopen jaren lijkt hij de grip verloren. In 2009 leverde hij nog het redelijke The Imaginarium of Doctor Parnassus op, maar verder is het al zo'n 10 jaar redelijk stil rond de creatieveling. Begin dit jaar verscheen met The Zerø Theorem een opmerkelijk project, vol aansprekende namen. Toch ging zijn sci-fi fantasyfilm vrij geruisloos aan velen voorbij.

In bijna geen enkel land kreeg de film met namen als Christoph Waltz, Mélanie Thierry, Matt Damon, Tilda Swinton, Peter Stormare en Ben Whishaw een landelijke release. Het productiebudget dat zou zijn opgelopen tot zo'n $13,5 miljoen werd dan ook allesbehalve terugverdiend. Deze enorme flater betekent voorlopig niet het einde aan Gilliams regie-carrière, maar het mag duidelijk zijn dat The Zerø Theorem zijn reputatie toch iets heeft aangetast. A-Film bracht onlangs de basic Blu-Ray uitgave uit van de film.

Synopsis

Een computerhacker heeft zich als doel gesteld de reden van het menselijk bestaan te ontdekken. Hij wordt in zijn werkzaamheden echter voortdurend gestoord door het Management. Deze keer sturen ze een tiener en een wellustige geliefde op hem af om hem af te leiden.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Zerø Theorem net aan "Rotten" met 53 procent. De IMDb noteert een iets betere 6,2 bij ruim achttienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi fantasyfilm met een vergelijkbare 6,0 (Stem zelf). Aangezien de film niet of slechts heel beperkt in de Nederlandse bioscopen heeft gedraaid, is er geen recensie op FilmTotaal.nl verschenen.

Box Office

Het productiebudget van The Zerø Theorem bedroeg tussen de $8,5 en $13,5 miljoen. Nergens in de wereld lijkt de film van Terry Gilliam een grote release te hebben gekregen. De wereldwijde opbrengst lijkt de zijn gestokt op zo'n één miljoen dollar.

Blu-Ray: The Zerø Theorem | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.77 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: geen EAN: 8716777951613 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-film

Deze single disc Blu-Ray uitgave van The Zerø Theorem bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray-schijf. De vormgeving van de cover lijkt redelijk uniek en heeft op de kleurstelling en een stukje set na weinig weg van de eerdere posters.

Beeld & geluid

De beeldverhouding van The Zerø Theorem is 1.77 : 1, met afgeronde hoeken. Een opmerkelijke keuze. Gilliam wil hiermee het gevoel van films uit de periode rond 1920 meegeven. De beeldkwaliteit valt helaas wat tegen, aangezien het wat lijkt te flikkeren. Ook lijkt er zo nu en dan een wat onnodige grain op te duiken. De kleur en scherpte zijn wel netjes en de geluidskwaliteit laat voldoende surround effecten horen.

Extra's

Op de trailer na heeft A-Film geen extra's toegevoegd aan deze Blu-Ray uitgave. Gezien de visuele / fantasierijke aanpak van Gilliam had een extra of hadden extra's over de opnamelocaties, sets en make-up niet misstaan.

Vrij creatieve sci-fi film die opzien baart, maar niet de gevoelige snaar weet te raken; op een kale Blu-Ray uitgave.

Voor wie een creatieve sci-fi film aandurft zit goed bij Terry Gilliams The Zerø Theorem en zo nu en dan weet de titel best aardige scènes neer te zetten met voldoende visueel vermaak. Toch kan dit niet tippen aan het materiaal dat de regisseur in het verleden afleverde. Gilliam focust zich nu op het langverwachte The Man Who Killed Don Quixote. De avonturenfilm moet al jaren zijn weg vinden naar het witte doek, maar sinds kort lijkt er meer vaart in te zitten.

Deze Blu-Ray uitgave van The Zerø Theorem is ronduit basic. Vooral het beeld stelt wat teleur en er zijn geen extra's meegeleverd. Hieronder dan maar een online featurette met beelden van achter de schermen, regisseur Gilliam en hoofdrolspeler Waltz: