Blu-Ray Review: The Flowers of War

Christian Bale in één van de grootste Chinese filmproducties.

Regie: Yimou Zhang | Cast: Christian Bale (John Miller), Ni Ni (Yu Mo), Xinyi Zhang (Shu), Tianyuan Huang (George Chen), Xiting Han (Yi), Doudou Zhang (Ling), Dawei Tong (Major Li), e.a. | Speelduur: 142 minuten | Bioscooprelease: 16 december 2011 (China) | FilmTotaal recensie: Geen FilmTotaal recensie

De filmmarkt in China groeit ogenschijnlijk nog sneller dan de 'lokale' economie. Grote Hollywood-films weten er vele miljoenen extra omzet te draaien en er worden ook steeds vaker scènes opgenomen met Chinese acteurs en op Chinees grondgebied. Ook de eigen films doen het doorgaans voortreffelijk en de budgetten om films te produceren nemen fors toe. In 2011 verscheen de grootse productie Jin líng shí san chai, beter bekend onder de titel The Flowers of War. Het historische oorlogsdrama van Yimou Zhang (The House of the Flying Daggers, Hero) werd een redelijke hit, met name op eigen bodem.

Voor de rest van de wereld viel de film over de Tweede Chinees-Japanse Oorlog (1937-1945) vooral op door de betrokkenheid van Hollywoodster Christian Bale. Het $94 miljoen kostende The Flowers of War wist desondanks beperkt de bioscoopzalen buiten China te bereiken. De grootste prestatie buiten het land van de Rode Draak is een Golden Globe-nominaties voor Beste buitenlandse film. The Flowers of War heeft uiteindelijk een lange tocht afgelegd naar het Nederlandse schap, aangezien Dutch FilmWorks pas enkele weken geleden de film voor het eerst uitgaf op schijf.

Synopsis

Het is 1937 en de Japanners zijn China binnengevallen. John Miller is een Amerikaanse begrafenisondernemer die voor het Rode Kruis werkt. Hij is op weg naar een christelijk klooster om de overleden priester te begraven. Wanneer hij arriveert, ontdekt hij dat het klooster verlaten is, op een groep jonge meisjes na. Terwijl Japanse soldaten dood en verderf zaaien in de omgeving, klopt een groep prostituees bij het klooster aan, op zoek naar een veilig onderkomen. John zit nu in de onmogelijke positie om als enige volwassen man een groep vrouwen en meisjes te beschermen tegen Japanse soldaten.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Flowers of War redelijk "Rotten" met 41 procent. De IMDb noteert een veel betere 7,6 bij ruim 32 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het historische drama met een iets lagere 7,2 (Stem zelf). Aangezien de film niet of slechts heel beperkt in de Nederlandse bioscopen heeft gedraaid, is er geen recensie op FilmTotaal.nl verschenen.