Blu-ray recensie - 'Clouds of Sils Maria'

Mooie maar ietwat lege uitgave van een goede film.

Regie: Olivier Assayas | Cast: Juliette Binoche (Maria Enders), Kristen Stewart (Valentine), Chloe Moretz (Jo-Ann Ellis), Lars Eidinger (Klaus Diesterweg), Joe Flynn (Christopher Giles) | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 11 september 2014 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Afgelopen jaar was Clouds of Sils Maria tijdens een reeks filmfestivals te zien, waaronder het prestigieuze filmfestival van Cannes. Tijdens dat festival maakte de film kans op de hoofdprijs, die uiteindelijk niet gewonnen werd. Clouds werd uiteindelijk wel positief ontvangen en zorgde voor een herwaardering van actrice Kristen Stewart en voor de overstap van Moretz, van kindsterretje naar volwassen rollen.

De film draait om actrice Maria Enders (Binoche), die op het hoogtepunt van haar internationale carrière gevraagd voor de hoofdrol in het toneelstuk dat haar twintig jaar eerder beroemd maakte. Destijds speelde ze Sigrid, een verleidelijke jonge vrouw die haar oudere baas Helena in een spel van liefde tot zelfmoord drijft. Nu krijgt ze de rol van de oudere, gefrustreerde Helena aangeboden. Voor de repetities reist Maria met haar assistente en vriendin Valentine (Stewart) naar Sils Maria, een afgelegen plaatsje in de Alpen. Jo-Ann Ellis (Moretz), een Hollywoodsterretje dat voortdurend in schandalen is verwikkeld, zal de rol van Sigrid spelen. Oog in oog met het gezicht van jeugd en ambitie, ziet Maria zich geconfronteerd met de eindigheid van haar eigen carrière en tast ze de grenzen van vriendschap en liefde af.

Waardering

Clouds of Sils Maria kan vooral op positieve recensies rekenen. Op RottenTomatoes staat de film na 21 recensies op een score van 90 procent. Niet slecht dus, maar omdat er slechts 21 recensies geteld werden, is er nog geen consensus bekend. De reguliere filmkijker is minder positief, blijkens de IMDb-score. Daar staat de film op een nette 7, op basis van 3.671 stemmen. Ook niet slecht en net iets beter gewaardeerd dan hier op FilmTotaal, waar de film op een 6,5 staat.

Recensent Thierry Verhoeven schaart zich in zijn recensie achter de reguliere stemmer, gezien de drie sterren die hij de film toekent. "Assayas mag zich gelukkig prijzen dat het overtuigende acteerwerk van Binoche en Stewart de film overeind houdt, want op het gebied van scenario en regie laat hij helaas nogal wat steekjes vallen."

Box Office

De film was niet in een grote première te zien. Tot dusverre draaide de productie vooral in Europese landen en in filmfestivals, waardoor de box office verdienste niet gigantisch is. In totaal staat de film op 1,5 miljoen dollar, waarvan een zeer klein aandeel uit Nederland afkomstig is. Hier was de productie gedurende één week te bekijken in de bioscoop, waar uiteindelijk 48.226 euro verdiend werd. De film draaide op 30 schermen en haalde daar gemiddeld dus 1607 euro op.

Blu-ray: Clouds of Sils Maria | Discs 1 | Retail release: december 2014 | Beeld: 16: 9 (2.35:1) | Geluid:: Engels DTS HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 9-789461-873279 | Met dank aan: Filmfreak

De Blu-ray uitgave van Clouds of Sils Maria is een reguliere keepcase, met daarin één disc. Voorop zie je hoofdrolspeelsters Juliette Binoche en Kristen Stewart, die zich hoog in de bergen bevinden. Verder zie je vooral veel positieve recensies van de film, elf om precies te zijn. De meesten daarvan zijn afkomstig van Nederlandse dagbladen en websites, maar ook sommige Engelse en Belgische bladen komen aan bod. Op de voorkant prijkt verder nog het logo van Cannes.

Op de achterkant van de keepcase zie je een ander shot van de bergen en drie stills uit de film. Verder een synopsis, technische details en nog meer positieve reacties. Denk daarbij aan uitdrukkingen als "een heerlijke film", "intelligent" en "verbluffend subtiele Stewart". Genoeg positiefs dus.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van de film is geweldig. Er zitten veel wijdse shots in de film en soms zeer intieme shots, waarbij je compleet focust op één persoon. Die komen consequent tot hun recht. De kleuren zijn verder ook mooi en de details helder. Met het geluid is hetzelfde, ook hierover zijn we erg te spreken. De muziek is nauwelijks aanwezig, enkel als lichte ondersteuning van verder vooral veel dialoog en soms pijnlijke stiltes.

Conclusie: Mooie maar ietwat lege uitgave van een goede film

Helaas zijn er geen extra's toegevoegd aan deze uitgave. Maar eerlijk is eerlijk, waar hadden die dan over moeten gaan? Hooguit was een featurette waarin ingegaan zou worden op het personage Maria Enders interessant geweest, maar veel meer hadden we ook niet willen vragen. Verder is het geluid en de beeldkwaliteit van hoog niveau en valt er flink te genieten van deze uitgave.